پاییز؛ فصل بد

نویسنده

saeedehalipor.jpg

پاییز فصل خوبی برای دانشجویان نبود؛ بازنشستگی اجباری اساتید در برخی از دانشگاه‌های کشور در تابستان امسال ، خبر از آغاز سال تحصیلی بحران زده‌ای می‌داد که بیش از دانشجویان، مسؤولان وزارت علوم مسبب بروز آن بودند.

محرومیت گروهی از دانشجویان از تحصیل با عناوینی چون ستاره دار، توقیف شماری از نشریات دانشجویی، احضار، بازجویی، احکام کمیته‌های انضباطی و دادگاه‌ها ، ممانعت از فعالیت انجمن‌های اسلامی و…. از جمله مواردی بود که گریبان دانشجویان فعال سیاسی را در ترم اول سال تحصیلی 85-86 گرفته بود که به مواردی از آنها در این گزارش به صورت تفصیلی می پردازیم.

در حالی که 28 ارگان دانشجویی طی یک سال گذشته بسته شدند، بر طبق گزارش اعضای فعال دانشجویی؛ 181 دانشجو از سوی دانشگاه مربوطه از طریق نامه یا به صورت شفاهی اخطارهایی مبنی بر این که خود را درگیر سیاست نکنند، دریافت کردند.

اخراج اساتید دانشگاه‌ها

ماه‌های پایانی سال 1384 و در پی اخراج یک استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی شایعاتی در خصوص، تهیه لیستی از اساتید و اخراج گسترده گروهی از آنها که منتقد دولت بودند شنیده شد. پس از تغییرات گسترده در مدیریت دانشگاه‌ها بسیاری از صاحب‌نظران این اخراج را شروع یک جریان گسترده پیش‌بینی کردند. پیش‌بینی که چندان نادرست از آب در نیامد و خیلی زود یعنی در روزهای ابتدایی تیر ماه سال 85 شبه‌ای از آن به وقوع پیوست؛ قریب به 50 تن از اساتید دانشگاه تهران به یک باره حکم بازنشستگی دریافت کردند. این درحالی بود در خصوص هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها، صدور حکم بازنشستگی بدون درخواست استاد مربوطه تا پیش از این مرسوم نبوده است.

اما اعتراضات گسترده دانشجویی در دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های کشور و هشدار کارشناسان در خصوص ضررهای مادی معنوی دانشگاه‌ها از تعدیل نیروهای متخصص منجر به این نشد که روند بازنشستگی‌های اجباری متوقف شود.

و حتی در آخرین مورد این بازنشستگی‌ها که در آذر ماه رخ داد در اقدامی بی‌سابقه پنجاه و سه نفر از اساتید دانشگاه علم و صنعت تهران حکم بازنشستگی دریافت کردند.

این ستاره‌های موهوم

نخستین ماه فعالیت دانشجویان با سالهای گذشته تفاوت فراوانی داشت. مهمترین فرق آن ممانعت از ثبت نام گروهی از دانشجویان بود که اصطلاحا به آنها ستاره‌دار گفته می شد. تعدادی از دانشجویان که رقم دقیق آن هیچ گاه مشخص نشد و اکثرآنها نیز پذیرفته شدگان دوره کارشناسی ارشد بودند پس از مراجعه به دانشگاه بت نام نشدند.این دانشجویان به سه گروه تک ستاره، دو ستاره و سه ستاره تقسیم می شدند گرچه بعد از مدت کوتاهی مشکل دو گروه اول رفع شد ، اما دانشجویان سه ستاره که همه آنها از فعالان سیاسی در دانشگاه‌ها بودند، ثبت نام نشدند.

مسئولان وزارت علوم در جریان انتشار این خبر موضع‌گیری‌های ضد و نقیضی داشتند؛ گاه در تکذیب، گاه در تعدیل و گاه در تایید این خبر سخن گفتند. اما جالب‌ترین موضع‌گیری‌ها از سوی وزیر علوم نسبت به این موضوع صورت گرفت. پرویز زاهدی، وزیر علوم ، تحت فشار رسانه ها و دانشجویان تاکنون بارها مجبور شده است در خصوص دانشجویان ستاره دار سخن بگوید. البته با این تفاوت که هربار چیزی تازه و بر خلاف سخنان قبلی‌اش عنوان کرده است. وی در آخرین موضع گیری خود این بار در دانشگاه شهید چمران اهواز دانشجویان ستاره دار را حاصل بزرگنمایی رسانه ها دانست.

پیش از این وزیر علوم در اظهاراتی، دانشجویان سه ستاره را کسانی دانست که در پرونده خود شلاق، زندان و تجاوز به نوامیس مردم را دارند. زاهدی پس از واکنش شدید دانشجویان، نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی نسبت به این سخنان، با تکذیب ، خبرگزاری فارس را متهم کرد این سخنان را به دروغ به وی نسبت داده است.

طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تحصیل افرادی که عضو گروه های معاند و از پرورش‌دهندگان تفکرات الحادی بوده یا به این گروه‌ها کمک‌های مالی و معنوی برسانند، ممنوع بوده و طبق قانون اثبات این مسئله نیز تنها با حکم دادگاه‌ امکان پذیر است. لازم به ذکر است اکثر دانشجویانی که از ادامه تحصیل آنها جلوگیری شده آمده فعالان انجمن‌های اسلامی دانشجویان بوده‌اندو انجمن‌های اسلامی نیز از تشکل‌های قانونی هستند.

فعالیت کمیته‌های انضباطی در پاییز

به نظر می رسید پاییز ، فصل پرکاری برای کمیته‌های انضباطی بود، پرونده‌های به جا مانده از سال تحصیلی گذشته به جریان افتاد و شماری از دانشجویان احکام شدید انضباطی دریافت کردند که به مواردی از آن اشاره می‌کنیم؛

امین نظری، مصطفی پهلوانی، صمد عزیزی و فرزاد شیری از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان به شکایت رئیس دانشگاه علوم پزشکی به نیروی انتظامی احضار شدند. همچنین ۱۱ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان پس از احضار به کمیته انضباطی به یک ترم یا دو ترم تعلیق از تحصیل محکوم شدند. یکی از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا به علت فعالیت سیاسی در آزمون کارشناسی ارشد رشته حقوق، توسط گزینش رد صلاحیت شد. (ایلنا 27 /۸۵)

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش مهرماه خود اسمی هفده نفراز دانشجویان ستاره دار که به رغم قبولی در آزمون کارشناسی ارشد ثبت نام نشده بودند را اعلام کرد؛ یاشار قاجار (دانشگاه تبریز)، زهرا جانی پور (دانشگاه همدان)، حنانه عزیزی (علامه طباطبایی)، روزبه ریاضی مقدم ( دانشگاه امیرکبیر)، سیامک کریمی ( دانشگاه همدان)، محسن فاتحی ( دانشگاه تهران)، غریب سجادی ( دانشگاه علامه طباطبایی)، منصور عزتی ( دانشگاه صنعتی اصفهان)، سعید اردشیری ( دانشگاه کرمان)، شورش مرادی (دانشگاه کردستان)، سالار ساکت ( دانشگاه کردستان)

و چهار نفر از سال گذشته با نام‌های؛ پیمان عارف، مهدی امینی زاده، توحید علیزاده، حامد حسن دوست.

محسن سهرابی عضو اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر، عضو هیئت نظارت بر انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه و از دست اندرکاران نشریه دانشجویی “دامون” به دستور کمیته انضباطی از دانشگاه اخراج شد. (ایلنا10/7/85)

علیرضا داودی دانشجوی دانشگاه اصفهان به اتهام تلاش در جهت احیای گروه های منحله و غیر قانونی، دادن اطلاعات خلاف واقع درباره گروه‌های محارب، انجام اعمالی بر ضد نظام جمهوری اسلامی، ایجاد بلوا در کمیته انضباطی این دانشگاه به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شد. (ایسنا 10/7/85)

زینب پیغمبرزاده دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، به اتهام توهین به شعائر اسلامی و شرکت در اعتراض‌های دانشجویی خردادماه، به حکم مرجع تجدید نظر کمیته انضباطی دانشگاه تهران به دو ترم محرومیت از تحصیل در سال تحصیلی ۸۵ و ۸۶ محکوم شد. (ایلنا 17/7/85)

حامد توفیق و بهنام زالی از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز به کمیته انضباطی این دانشگاه احضار شدند. (ایسنا 19/7/85)

اسامی سیزده نفر دیگر از دانشجویان احضار شده به کمیته انضباطی در دانشگاه تهران اعلام شد. با این سیزده نفر مجموع احضار شدگان در دانشگاه تهران به 57 نفر رسید.

به دستور حراست دانشگاه امیر کبیر، انتظامات این دانشگاه از ورود مسعود دهقان، حامد ابراهیمی، عابد توانچه و یاشار قاجار اعضای سابق انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر جلوگیری کردند. (ایلنا 17/7/85)

عباس حکیم زاده دانشجوی دانشگاه امیر کبیر و مدیر مسئول نشریه دانشجویی”واژه نو” در کمیته انضباطی تجدید نظر این دانشگاه به منع موقت از تحصیل محکوم شد.به دستور کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی نشریه”واژه نو” نمی‌تواند منتشر شود. (ایسنا 1/8/85)

علی نیکونسبتی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت(طیف علامه) اسامی تعدادی از دانشجویانی که در آزمون علمی کارشناسی ارشد قبول شده اند ولی از سوی وزارت علوم فاقد صلاحیت عمومی برای ادامه تحصیل شناخته شده‌اند را به شرح زیر اعلام کرد. (ایسنا 7/8/85)

حسین جاودانی از فعالان دانشجویی جریان دمکراسی‌خواه دانشگاه تهران، به اتهام شرکت در اعتراض‌های خرداد سال جاری به حکم کمیته انضباطی این دانشگاه به دو ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد. طی ماه‌های اخیر ۵۴ نفر از فعالان دانشجویی دانشگاه تهران در کمیته انضباطی مورد بازجویی قرار گرفته و برای تعدادی حکم محرومیت صادر شده است.(ایلنا 9/8/85)

فرید هاشمی دانشجوی دانشگاه تهران به اتهام ایجاد بلوا و آشوب در دانشگاه، در مرجع تجدید نظر کمیته انضباطی دانشگاه تهران به یک ترم محرومیت از تحصیل و یک ترم تعلیق از تحصیل محکوم شد.(ایلنا 14/8/85)

جولان فرهادی دانشجوی دانشگاه تهران به اتهام ایجاد بلوا و آشوب در کمیته انضباطی به یک ترم محرومیت از تحصیل و یک ترم تعلیق از تحصیل محکوم شد.(ایسنا 20/8/85)

محمدپویا هیبت اللهی دانشجوی دانشگاه تهران به اتهام شرکت در حوادث خرداد ماه کوی دانشگاه در مرجع تجدید نظر کمیته انضباطی دانشگاه به یک ترم تعلیق از تحصیل محکوم شد.(ایلنا 23/8/85)

مجید توکلی دانشجوی دانشگاه امیر کبیر و مدیر مسئول نشریه دانشجویی”خط صفر” به اتهام ایجاد اخلال و بر هم زدن برنامه قانونی دانشگاه و ترغیب دانشجویان به این اقدام در کمیته انضباطی دانشگاه به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شد.(ایلنا 26/8/85)

حامد توفیق دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در کمیته انضباطی این دانشگاه به توبیخ کتبی و درج در پرونده، محرومیت از تسهیلات رفاهی و یک ترم تعلیق از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد. (ایسنا 29/8/85)

هیات نظارت بر تشکل های اسلامی دانشکده حقوق دانشگاه تهران با سخنرانی دکتر عبدالکریم سروش در این دانشگاه مخالفت کرد.(ایلنا 6/8/85)

دکتر یادگاری معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس اعلام کرد: از اول آذر ماه از ورود دختران به دانشگاه با پوشش نامناسب جلوگیری می شود. دکتر یادگاری گفت: “پوشش اسلامی در درجه اول چادر و در درجه بعدی استفاده از مانتوی بلند تا زیر زانو و بدون چاک بلند است”. وی افزود:“پوشش کامل موی سر و عدم استفاده از لوازم آرایشی از دیگر ملاک‌های مد نظر کمیته انضباطی برای دانشجویان دختر دانشگاه است. (ایسنا 23/8/85)

توحید غفار زاده نادی دانشجوی دانشگاه آزاد سبزوار در حالی که با نامزد خود در مقابل درب خروجی دانشگاه آزاد سبزوار ایستاده بودند، توسط دانشجویی دانشگاه تربیت معلم سبزوار به ضرب چاقو به قتل رسید. طبق گفته رئیس حراست دانشگاه تربیت معلم سبزوار ضارب مدعی است که بر اساس تکلیف شرعی و اعتقاداتش عمل کرده است.

مهدی خلیلی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز پس از گذراندن همه واحدهای درسی و در روز آخر تسویه حساب با دانشگاه، توسط مسئولین از دانشگاه اخراج شد.(ایلنا 13/9/85)

پاییز و نشریات دانشجویی

و البته پاییز برای نشریات دانشجویی هم سرنوشت خوبی به ارمغان نیاورد و شمار زیادی از نشریات دانشجویی در محاق توقیف قرار گرفتند؛

نشریات دانشجویی” دچار”، “فردا پیله” و “واژه نو” در نخستین روز انتشار از سوی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، به دستور حراست دانشگاه توسط انتظامات جمع آوری شد. (ایلنا 3/7/85)

نشریه دانشجویی “راه خاکی” به مدیر مسئولی علیرضا داودی به دستور کمیته انضباطی دانشگاه اصفهان توقیف شد. (ایلنا15/7/85)

نشریه دانشجویی”سنگ پا” به مدیر مسئولی حشمت کشاورز به اتهام توهین به اقوام به دستور کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه یاسوج توقیف شد. (ایسنا25/7/85)

نشریه دانشجویی”فریاد”به مدیر مسئولی سید مجتبی تقوی نژاد به اتهام تحریک دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی و توهین با شکایت رئیس دانشگاه به دستور کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه یاسوج توقیف و مدیر مسؤول این نشریه به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شد. (ایلنا25/7/85)

نشریه دانشجویی”زمستان” به مدیر مسئولی نیلوفر باغبان به علت چاپ مقاله ای تحت عنوان” شکستن بت بزرگ” به اتهام توهین به مقدسات به حکم کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه یزد توقیف شد.(ایسنا 12/9/85)

احضار ، بازجویی و محاکمه

گرچه می توان گفت با افزایش برخورد دانشگاه هااز طریق کمیته‌های انضباطی شمار پرونده های قضایی دانشجویان به نسبت سالهای گذشته کاهش یافته است، اما در پاییزامسال گروهی نیز احکام قضایی‌شان را دریافت کردند؛

محمد رضا فتحی دانشجوی فوق لیسانس جامعه شناسی به علت چاپ مقاله ای در نشریه “مدینه گفتگو” چاپ ساوه، در دادگستری این شهر توسط جانشین دادستان مورد بازجویی قرار گرفت و با قرار وثیقه ۲ میلیون تومانی آزاد شد. ( ایسنا6/7/85)

احسان منصوری دانشجوی دانشگاه امیر کبیر و مدیر مسئول نشریه دانشجویی”سحر” به اتهام درج مطالب خلاف واقع ، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و درج خبر بازداشت عابد توانچه با شکایت حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران در شعبه ۲ دادسرای کارکنان دولت مورد بازجویی قرار گرفت. (ایلنا 7/7/85)

رامین رضایی دانشجوی سابق دانشگاه شهر ری به اتهام اقدام علیه امنیت کشور جهت محاکمه مجدد به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران احضار شد. (ایسنا10/7/85)

آزاده فرقانی دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، از مسئولان یک نشریه دانشجویی جهت بازجویی به دادسرای کارکنان دولت احضار شد. (ایلنا15/7/85)

محمد علی داور پناه و امید بصیر دانشجویان دانشگاه ….. به اتهام اقدام علیه امنیت و نشر اکاذیب جهت محاکمه به شعبه هفتم دادگاه انقلاب تهران احضار شدند. (ایلنا29/7/85)

نادر ضامن دانشجوی دانشگاه تبریز به علت شرکت در اعتراضات دانشجویی تیرماه ۷۸، به اتهام اقدام علیه امنیت کشور در شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به یک سال حبس محکوم شد. (ایسنا14/7/8۵)

محمد رضا رحیمی راد عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران در شعبه یک دادگاه انقلاب یزد و به اتهام توهین به نگهبان دانشگاه در شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومی یزد با شکایت دکتر نظام الدین مکیان رئیس دانشگاه یزد به پرداخت یک میلیون تومان جزای نقدی بدل از ۶ ماه حبس و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد. (ایسنا25/7/85)

محمد سلمان پور، ابراهیم رحمانی و سامان خسروی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر به اتهام بر هم زدن نظم دانشگاه، شرکت در تجمع غیر قانونی و بر هم زدن برنامه انجمن اسلامی در کمیته انضباطی دانشگاه مورد بازجویی قرار گرفتند. (ایسنا 1/8/85)

وحید عابدینی و احمد خداد دانشجویان دانشگاه تهران به اتهام شرکت در تجمع غیر قانونی و اخلال در نظم دانشگاه در کمیته انضباطی به توبیخ کتبی با درج در پرونده محکوم شدند. (ایلنا ۱۳/۸/۸۵)

دو تن از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه مازندران به کمیته انضباطی این دانشگاه احضار شدند. نشریه انجمن اسلامی این دانشگاه لغو امتیاز شد. (ایسنا 19/8/85)

مهسا فوقانی، شیوا دستگیر، مریم مهر آذر، سعید قربانیان، احمد نور حسینی و حسن سهیلی فر اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم سبزوار جهت بازجویی به کمیته انضباطی این دانشگاه احضار شدند. مجوز فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سبزوار ماه‌هاست که لغو شده است.(ایلنا ۲۴/۸/۸۵)

آسو صالح و چیا حجازی مدیر مسئول و سر دبیر هفته نامه دانشجویی”ده نگ” به اتهام نشر اکاذیب با شکایت یک عضو شورای شهر سنندج جهت محاکمه به شعبه ۱۰۱ دادگاه جزایی سنندج احضار شدند. (ایلنا ۲۹/۸/۸۵)

نوید غلامی، بهروز خالقی و مرتضی برش جان دانشجویان دانشگاه یزد به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام در شعبه پنجم دادگاه تجدید نظر استان یزد محاکمه شدند. این دانشجویان در دادگاه بدوی به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.(ایلنا 5/8/85)

سیامک کریمی دانشجوی دانشگاه بوعلی سینای همدان به اتهام توهین به مقامات در شعبه دوم دادگاه انقلاب همدان محاکمه شد.(ایلنا 22/8/85)

دانشجویان: احضار و بازجویی

در پی اعتراضات و تجمعات دانشجویان در دانشگاه تربیت معلم سبزوار در اعتراض به قتل توحید غفارزاده، شش عضو انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه بنامهای احمد نور حسینی، سعید قربانیان، کاظم حسین زاده، حسن سهیلی فرد، اصغر محمد زاده، مریم مهر آذر به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شدند.

میثم قهوه چیان عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی به کمیته انضباطی این دانشگاه احضار شد.

صادق خوشحال ، بیژن صباغ و ضیا نبوی دانشجویان دانشگاه مازندران به اتهام نزدیکی به انجمن اسلامی دانشجویان و اقدام به شایعه پراکنی به کمیته انضباطی این دانشگاه احضار شدند.(ایسنا 8/9/85)

مرتضی اصلاح چی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران جهت بازجویی به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شد. (ایسنا ۱۳/9/۸۵)

سیامک کریمی دانشجوی دانشگاه بوعلی سینای همدان به اتهام توهین به مقامات در شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی همدان به پرداخت 50 هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد. (ایلنا 20/9/85)

سعید یعقوبی نژاد دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران به اتهام توهین به حراست و بسیج دانشجویی به کمیته انضباطی احضار شد. همچنین گیتا آذری دبیر کانون دختران انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران به اتهام ترویج افکار غیر اسلامی و توزیع نشریات با محتوای اندیشه های چپ به کمیته انضباطی احضار شد. (ایلنا 25/9/85)

سه دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز به کمیته انضباطی احضار شدند. همچنین دو عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه محکوم به توبیخ کتبی با درج در پرونده شدند. (ایسنا ۲۶/9/۸۵)

دانشجویان: محاکمه

حسین نجفی دانشجوی دانشگاه مشهد، به علت شرکت در اعتراض‌های دانشجویان به سخنرانی ناصر پور‌پیرار نویسنده کتاب”دوازده قرن سکوت” در کمیته انضباطی به یک ترم محرومیت از تحصیل به صورت معلق و اخراج از خوابگاه دانشجویی محکوم شد. (ایلنا 1/9/85)

آسو صالح و چیا حجازی مدیر مسئول و سردبیر نشریه دانشجویی “دهنگ” به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی در شعبه ۱۰۱ دادگاه جزایی سنندج محاکمه شدند. (ایلنا 21/9/85)

وحید عابدینی دانشجوی دانشگاه تهران به اتهام شرکت در تجمعات و اخلال در نظم دانشگاه در شورای تجدید نظر کمیته انضباطی دانشگاه تهران به توبیخ کتبی با درج در پرونده محکوم شد.(ایلنا 27/9/85)

جلوگیری از فعالیت تشکلهای دانشجویی :

در این میان از فعالیت تعداد زیادی از تشکل‌های دانشجویی جلوگیری شد؛

به دستور مقامات دانشگاه تمام وسایل انجمن اسلامی دانشجویان را از اتاق بیرون بردند و در انجمن را نیز پلمپ کردند. (ایسنا8/7/8۵)

هیئت نظارت دانشگاه علم وصنعت متشکل از جبل عاملی رئیس دانشگاه، صالح زاده نماینده وزیر علوم و … با سخنرانی لطف الله میثمی، اعظم طالقانی و هدی صابر در سمینار “بازگشت به قرآن” مخالفت کردند. (ایسنا11/7/85)

اخوان کاظمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه رازی گفت: فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه رازی به حکم هیئت نظارت این دانشگاه لغو شد. (ایسنا12/7/85)

فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از طرف مسئولان دانشگاه غیر قانونی اعلام شد. (ایلنا 16/7/85)

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، به اتهام عدم مطابقت اساسنامه انجمن با آئین نامه جدید از سوی هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه غیر قانونی اعلام شد.

هیات نظارت بر تشکلهای اسلامی دانشگاه خلیج فارس بوشهر با سخنرانی محسن آرمین و غلامعباس توسلی در سمینار بررسی سیره امام علی مخالفت کرد. (ایلنا 24/7/85)

سعید کمیجانی دبیر انجمن اسلامی دانشگاه اراک گفت: هیئت نظارت این دانشگاه برای سخنرانی عبدالکریم سروش، محمد مجتهد شبستری، محسن کدیور و حسن یوسفی اشکوری مجوز نداد. (ایسنا 25/7/85)

هیات نظارت بر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تربیت معلم تهران با سخنرانی اعظم طالقانی، تقی رحمانی، هدی صابر و سوسن شریعتی در اردوی سیاسی و فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه مخالفت کرد. (ایسنا 16/8/85)

فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه با شکایت بسیج دانشجویی به دستور هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی برای مدت ۴ ماه به حالت تعلیق در آمد. (ایسنا 19/8/85)

مراسم بزرگداشت ستارخان”سردار ملی” توسط جمعیت اسلامی دانشجویان در دانشگاه زنجان به دستور هیئت نظارت دانشگاه لغو شد.(ایلنا 24/8/85)

هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه شهر کرد با سخنرانی دکتر هاشم آغاجری و دکتر حاتم قادری در این دانشگاه مخالفت کرد. همچنین هیئت یاد شده با سخنرانی خسرو سیف دبیر کل حزب ملت ایران، محمد شریف وکیل دادگستری و امیر رضایی استاد دانشگاه در مراسم یادمان قربانیان قتلهای زنجیره‌ای مخالفت کرد.(ایسنا 26/8/85)

امین نظری دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا اعلام کرد: هیات نظارت و رئیس دانشگاه با برگزاری روز دانشجو در دانشگاه مخالفت کردند.(ایلنا 17/9/85)