چگونه مانع تخلیه تلفنی مدیران شویم

نویسنده

اسفندیار صفاری

به دنبال افزایش فشارهای بین المللی، بخش آموزش حراست کل کشور اقدام به برگزاری دوره های توجیهی آشنایی با “تخلیه تلفنی” برای مدیران و معاونان برخی از نهادهای کشور کرده است. این در حالی است که به دنبال اعلام خبر دستگیری یک جاسوس در مرکز پژوهش های مجلس توسط احمد توکلی، انتشار شایعات مشابهی درباره وزارت کشور، مصطفی پور محمدی را واداشت تا به تکذیب خبر دستگیری جاسوس در وزارتخانه تحت نظر خود بپردازد.

در هفته های اخیر اخباری از برگزاری دوره های آموزشی برای مدیران نهادها و وزارتخانه های کشور مبنی بر تشکیل “دوره های آموزشی مقابله با جاسوسی تلفنی” منتشر شد. از جمله این خبرها برگزاری دوره مشابهی در سازمان تبلیغات اسلامی است که از نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی محسوب می شود.

در این دوره که با عنوان “نخستین دوره آموزشی، توجیهی آشنایی با شیوه های تخلیه تلفنی” برگزار شد “هفتاد تن از مدیران، کارشناسان و متصدیان مشاغل حساس سازمان تبلیغات اسلامی” حضور داشتند. رحیمی، معاون آموزشی و پژوهشی حراست کشور از جمله سخنرانان این دوره بود که مقوله امنیت را مورد بررسی قرار داد. رحیمی در این سخنان به مقوله ای با عنوان “تخلیه تلفنی توسط دشمنان” پرداخت و گفت: “یکی از روشهای جاسوسی دشمن تخلیه تلفنی است”.

این مقام ارشد حراست کشور افزود: “جاسوسی تلفنی از این نظر که بعنوان یکی از روشهای کم هزینه برای دشمن محسوب شده از امنیت خاصی برخوردار است”. وی یکی از مهمترین عوامل فریب مخاطبان جاسوسی تلفنی را بی مبالاتی مدیران مورد نظر عنوان کرد و گفت برخی از مدیران و صاحبان مشاغل حساس در نهادهای مهم “بصورت آگاهانه یا به دلیل بی‌مبالاتی با ابزار ساده تلفن فریب می خورند”.

یکی از قسمت های دیگر “دوره مقابله با جاسوسی تلفنی” برای مدیران نهادها و وزارتخانه ها، نمایش فیلم مقابله با تخلیه تلفنی بود که توسط وزارت اطلاعات تهیه شده است و مدیران را با مصداقها و انواع شگردهای “جاسوسی تلفنی” آشنا می کند.

جاسوس پنداری

گرچه از دیرباز در جمهوری اسلامی جاسوس پنداری از جمله باورهای رایج در میان مقامات کشور بوده است اما برگزاری دوره هایی چون “مقابله با جاسوسی تلفنی” از دور دیگری از حاکمیت نگاه امنیتی خبر می دهد. از چند هفته پیش که احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس خبر از دستگیری یک جاسوس در مرکز پژوهش های مجلس داد، انتشار اخبار و شایعات مشابهی در مورد دستگیری جاسوس در سایر نهادهای حکومتی رایج شده است. این اخبار چنان است که هفته پیش وزیر کشور را واداشت تا خبر دستگیری جاسوسی در دبیرخانه این وزارت خانه را تکذیب کند.

در عوض لطف‌الله فروزنده، قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت و گویی با خبرگزاری آفتاب ضمن تایید اظهارات احمد توکلی درباره دستگیری یک جاسوس در مرکز پژوهش های مجلس، گفت: “این جاسوس از مدت‌ها پیش تحت نظر وزارت اطلاعات و حراست مجلس بود تا اینکه پس از مشخص شدن کانال ارتباطی او، دستگیر شد”.

نکته جالب این است که مرکز پژوهش‌های مجلس با آغاز به کار مجلس هفتم، و در طی سه سال گذشته”دچار تغییر و تحولات گسترده در تمام سطوح خود شد و اکثر قریب به اتفاق پرسنل سابق آن که در مجلس ششم ریاستش بر عهده محمدرضا خاتمی نایب رئیس آن مجلس بود، از آن خارج شدند”.

قائم مقام مرکزپژوهش‌های مجلس در پاسخ به این پرسش خبرگزاری آفتاب که چگونه این پاکسازی ها شامل حال جاسوسی هسته‌ای نشده بود گفت: “ما از وجود این جاسوس خبر نداشتیم، جاسوس فوق از سال 80 در مرکز پژوهش‌ها مشغول به کار بوده است”. چند روز بعد هم سایت انصار حزب الله به نقل از سایت دیگری که هویت گردانندگان آن مشخص نیست، خبر داد: “جاسوسی که در مرکز پژوهشهای مجلس دستگیر شد همتی نام دارد و از دوستان نزدیک محمدرضا خاتمی می‌باشد”.

به دنبال اظهارات فروزنده و توکلی، رییس حراست وقت مجلس در پاسخ به این دو مقام مرکز پژوهش های مجلس نکات تازه ای از ادعای دستگیری جاسوس در مرکز پژوهش ها را منتشر کرد. رییس حراست سابق مجلس ضمن رد اتهام گزینش متهم دستگیر شده از سوی خود اعلام کرد: “فرد مورد اشاره خبر از سال ۱۳۷۷ با مجلس همکاری داشته و به صورت پروژه ای با مرکز پژوهش ها همکاری می کرده است”. وی انتصاب خود به سمت حراست مجلس را حاصل “تأکید وزارت اطلاعات و هماهنگی این وزارتخانه با مهدی کروبی”، عنوان و اعلام کرد که “فرد مورد اشاره” که خبر بازداشتش منتشر شده “در سال ۱۳۸۴ جهت تعیین صلاحیت به حراست معرفی شده و پس از استعلام حراست از واجا، با اعلام عدم سابقه، اشتغال به کار وی بلامانع اعلام شده است”.

این اتهامات راه به کجا خواهد برد؟