اتهام تازه؛ ارسال اسلحه به سوریه و آفریقا

نویسنده
حسین محمدی

» تحریم ۲ شرکت و ۳ نفر دیگر

چند روز پس از تحریم برخی مقامات جمهوری اسلامی توسط اتحادیه اروپا٬ دولت آمریکا نام دو شرکت ایرانی و سه شخص مرتبط با سپاه پاسداران را به اتهام ارسال اسلحه به سوریه و آفریقا در فهرست تحریم های تازه خود قرار داده است.

هفته گذشته اتحادیه اروپا٬ ۱۷ مقام جمهوری اسلامی را به دلیل “نقض فاحش حقوق بشر” مشمول تحریم قرار داد. نام رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صدا و سیما، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ۱۴ مقام قضایی، انتظامی و نظامی در این فهرست دیده می‌شود.

وزارت دارایی آمریکا شرکت هوایی باربری یاس ایر، شرکت بازرگانی بهینه و سه نفر با نام های اسماعیل غنی، علی اکبر طباطبایی و حسین (عظیم) آقاجانی که به گفته وزارت دارایی آمریکا از اعضای سپاه پاسداران هستند را به فهرست تحریم شدگان افزود.

دیوید کوهن، معاون وزیر دارایی آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، در بیانیه ای که بر روی سایت وزارت دارایی منتشر شده، گفته است: “اقدام امروز بار دیگر نشان دهنده نقش بدخواهانه ایران در خاورمیانه، آفریقا و نقاط دیگر جهان است. حکومت ایران کمک های مرگبار و متخصصان خود را برای تشدید خشونت به سوریه و آفریقا می فرستد. وزارت دارایی به افشای هویت مقام ها و شرکت هایی که در این موضوع نقش دارند ادامه خواهد داد و آنها را به عنوان مسئولان رنج هایی که باعث آن بوده اند، معرفی خواهد کرد.”

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا نیز هفته گذشته ۱۷ مقام ایرانی را به دلیل “نقض فاحش حقوق بشر” مشمول تحریم قرار دادند. بر اساس این تصمیم، دارایی های احتمالی این افراد در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مسدود و صدور ویزای ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای آنها محدود می‌شود.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا همچنین در جلسه اخیر خود تحریم های قبلی وضع شده علیه ۶۱ نفر دیگر از مقامات ایران را برای یک سال تمدید کردند. براساس فهرست جدید عزت الله ضرغامی٬ رضا تقی پور، تورج کاظمی، صادق لاریجانی، اصغر میرحجازی، علی سعیدی، محمد علی رامین، صولت مرتضوی، غلامعلی رضوانی، مالک اژدر شریفی، موسی خلیل اللهی، علی فرهادی، علی رضوان منش، غلامحسین رمضانی، محمد صادقی، رضا جعفری و بهرام رشته احمدی افرادی هستند که اتحادیه اروپا آن‌ها را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

تحریم‌های آمریکا نیز مشمول برخی شرکت‌ها و افراد شده است. به گفته وزارت دارایی آمریکا شرکت هوایی یاس ایر که دفتر مرکزی آن در تهران است، نام جدید پارس ایر است که متعلق به شرکت خدمات هوایی پارس بود که بنا بر گزارش شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۰۷، متعلق به سپاه پاسداران است.

این شرکت متهم شده که اسلحه و نیروهای سپاه پاسداران را تحت پوشش کمک های بشردوستانه با کمک مقام های سوری و حزب الله لبنان به سوریه فرستاده است.

به گفته وزارت دارایی آمریکا، یکی از پروازهای یاس ایر به مقصد سوریه که در بارنامه آن نوشته شد بود حامل “لوازم یدکی خودرو” است، در ترکیه مورد بازرسی قرار گرفت و در آن قبضه های کلاشینکف، مسلسل، مهمات و خمپاره کشف شد.

سال گذشته هیئت نظارت بر تحریم های ایران، به شورای امنیت توصیه کرد که علی اکبر طباطبایی و عظیم آقاجانی، دو متهم ایرانی پرونده ارسال اسلحه به گامبیا و شرکت بهینه تحریم شوند.

حسین (عظیم) آقاجانی شخص دیگر این فهرست در پی کشف این محموله در نیجریه متهم شد و تحت محاکمه قرار گرفت.