در سال ۱۳۹۰ اتفاق افتاد (قسمت سوم)

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

بگو یا علی، اونقه اونقه

تقریبا از همان آغاز سال 1390 تقدس زدایی از احمدی نژاد بسرعت آغاز و مقدس کردن آیت الله خامنه ای با شدت بیشتری اوج گرفت. آیت الله سعیدی نماینده رهبری در سپاه و امام جمعه قم و مسوول بخش متافیزیکی زنان و زایمان، روز 26 فروردین در سخنرانی اش به نقل از خواهر ایت الله خامنه ای گفت وقتی زمان ولادت رهبر انقلاب رسید، ماها را از اطاق بیرون کردند یک مرتبه دیدم صدای قابله بلند شد که: “علی نگهدارت باشه” این تعبیره. گفت درو بازکردیم آمدیم تو گفتیم چی شد گفت که این اقای یعنی مقام معظم رهبری وقتی که می خواست از بدن مادر خارج بشه گفت یا علی (صلوات حاضران). جمع عظیمی از رانندگان، خوانندگان، لاستیک فروشان، قابله های صدر انقلاب، زندانبانان عهد دقیانوس از گوشه و کنار پیدا شدند و به یگانگی و بی نظیر بودن خامنه ای شهادت دادند. تقریبا در هیچ سالی این همه سابقه مقدس سازی در تاریخ وجود نداشت. در 17 خرداد آقا عیسی خادم جگرکی جماران گفت: “ آیت الله خامنه ای بهترین جانشین آیت الله خامنه ای بود.” هیچ کس سووال نکرد که رهبری که این همه معجزه دارد و داشت، چطور نتوانست احمدی نژاد را بشناسد و او را به عنوان نزدیکترین فرد به خودش معرفی کرد و حتی بخاطرش کودتا کرد.

اصلاح طلبان به زور شرکت کنند

از اوایل تیرماه به نظر می آمد رهبری و اطرافیانش دچار گیجی مفرطی شده باشند، از طرفی تصمیماتی مطرح می شد که احمدی نژاد براساس آن برکنار شود، از سوی دیگر نشانه هایی از سوی محافظه کاران ارسال می شد که اصلاح طلبان در انتخابات اسفند ماه مجلس نهم شرکت کنند، آن هم از سوی کسانی که تا یک سال قبل اصلاح طلبان را مهدورالدم می دانستند. روز ششم تیر سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد “ اصلاح طلبان می توانند در انتخابات شرکت کنند.” اما این نشانه با استقبال مواجه نشد. لاریجانی تلویحا خواستار فعال شدن احزاب غیردولتی شد و گفت: “ احزاب دست ساز دولتی ظرفیت اداره کشور را ندارند.” روز هجدهم تیر فرمانده سپاه گفت: “ اینکه آقای خاتمی بتواند در انتخابات شرکت کند بستگی به مواضع وی دارد.” اما در همان روز رئیس اداره سیاسی سپاه گفت: “ خاتمی از سران فتنه سال 88 بود.” مجتبی ذوالنور هم برای اینکه فضا را عادی جلوه دهد روز هفدهم تیر گفت: “ شورای نگهبان براساس نظر سپاه عمل نمی کند.” اما در مقابل همه این نظرات سید محمد خاتمی روز 22 تیر گفت: “ حتما در انتخابات شرکت نمی کنیم.” چهار روز بعد کوثری نماینده مجلس اعلام کرد که “ اصلاح طلبان در حدی نیستند که بتوانند به نظام مشروعیت بدهند.” او می دانست مشروعیت نظام آنچنان از دست رفته که حتی دیگر از اصلاح طلبان هم برای اعاده مشروعیت حکومت کاری ساخته نیست. نکته جالب این بود که نه تنها محافظه کاران به اصلاح طلبان نشانه هایی برای آشتی نشان می دادند، بلکه از جانب آنان حرف هم می زدند. نبی حبیبی سخنگوی موتلفه در تاریخ 25 تیر گفت: “ اصلاح طلبان با لیست واحد در انتخابات شرکت می کنند.”

 

یک گام به پس، یک گام دیگر هم به پس

آیت الله خامنه ای با کمرنگ شدن فعالیت های احمدی نژاد دو کار کرد، اول تلاش کرد از تیرماه مانع تنش بیشتر میان دولت و حامیانش شود، بی آنکه به احمدی نژاد باج بدهد، از طرف دیگر سعی کرد همان کارهایی را که احمدی نژاد در دوره اول ریاست جمهوری در داخل و خارج کرده بود، انجام دهد، به سفرهای استانی رفت، حامیان احمدی نژاد را دور خودش جمع کرد، اختیارات زیادی را از دست او گرفت و سعی کرد نقش رهبری جهان اسلام را بازی کند. از طرفی حامیان رهبر سعی کردند بگویند که همه چیز طبیعی است و رهبر و محافظه کاران در کودتایی که موجب روی کار آمدن احمدی نژاد شد، اشتباه نکردند. احمد خاتمی روز چهار تیرماه 90 گفت: “ ما در مقطع انتخابات دچار اشتباه نشدیم.” خامنه ای سعی کرد جلوی ادامه دعوا و رسانه ای شدن آن را بگیرد و گفت: “ هیچ کس حق ندارد تا جرمی اثبات نشده آن را رسانه ای کند.” البته صدا و سیما نیز دیگر مثل قبل در انحصار احمدی نژاد نبود. با وجود این روز 12تیر اعلام شد “ پسردائی رئیس جمهور بخاطر یک پرونده 720 میلیارد تومانی بانک صادرات دستگیر شد.” احمدی نژاد هم کمی عقب تر نشست و در تاریخ 20 تیر گفت: “ هر وقت زمان نوکری مان به پایان برسد کنار می رویم.” از شنیدن این خبر بسیاری از مشکلات روانی بسیاری از شهروندان تهران روبه بهبود گذاشت. با این وجود یک روز بعد “ در یک نشست در فرهنگسرای اندیشه، یک استاد دانشکده علوم پزشکی ایران اعلام کرد 35 درصد مردم ایران به بیماری روانی دچارند. او توضیح داد در سال 79 تنها 21 درصد مردم دچار این بیماریها بودند.” دکتر دماری اعلام کرد ایران از بین 170 کشور جهان، رتبه 96 “ نشاط ملت” را دارد. فرمانده نیروی زمینی ارتش روز 17 تیر گفت در عوض “ ایران در اوج قدرت نظامی قرار دارد.” تعدادی از حاضران در اثر شنیدن این ادعا احساس کردند هوس زرشک پلو با مرغ کرده اند، گروهی دیگر هم دل شان خواست آب زرشک بخورند. برخی از آنان تصمیم گرفتند تا مدتی از پوشیدن لباس زرشکی خودداری کنند.

 

خواهران به چپ، برادران به راست

همزمان با راه اندازی نیروگاه بوشهر که راه افتاد یک نماینده مجلس گفت “ نیروگاه بوشهر صرفه اقتصادی ندارد.” همزمان برق پانزده نیروگاه کشور چهارم تیر 1390 قطع شد. یک روز پس از آن به دلیل افتادن چیزی از جرثقیل بخشی از پالایشگاه آبادان از بین رفت و تعدادی از مهندسان پالایشگاه آبادان کشته شدند.” به همین دلایل عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس روز چهارم تیر 1390گفت: “ طرح تفکیک جنسیتی از سوی وزارت علوم به طور جدی دنبال خواهد شد و در آینده‌ای نزدیک دانشگاه‌ها تفکیک جنسیتی می‌شوند و دانشجوهَای دختر و پسر مثل مدرسه، حوزه‌ها و یا مانند دانشگاه الزهرا به دانشگاه خواهند رفت. “نورالله حیدری دستنایی” در مورد متحد الشکل شدن پوشش دانشجویان گفت: “ فکر نمی‌کنم چنین بحثی در دانشگاه وجود داشته باشد، اگر چه اجرای این طرح ایرادای ندارد.” این نماینده مجلس در مورد اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها گفت: “کامران دانشجو” وزیر علوم در جلسه خود در کمیسیون آموزش و تحقیقات اعلام کرد بحث طرح تفکیک جنسیتی از سوی وزارت علوم دنبال خواهد شد و در راستای این موضوع توضیحاتی ارائه دادند که مورد قبول کمیسیون آموزش واقع شد.” این طرح با کشیدن دیواره و سیم خاردار در بعضی دانشگاهها آغاز شد و با اعتراض بسیاری دانشجویان مواجه شد. روز 19 تیر نیز امام جمعه مشهد که در گفتن جملات قصار جزو نوابغ کشور در سال 90 بود، گفت” طرح تفکیک جنسیتی باید بسرعت اجرا شود.” تاکید امام جمعه مذکور بر سرعت اجرای طرح به حدی بود که وزیر کشور در همان روز اعلام کرد “ وضع حجاب کشور عالی است.” و همه اینها در شرایطی صورت گرفت که محمود احمدی نژاد که روبروی آینه به صورتش که عمل زیبایی و تزریق بوتاکس بر آن صورت گرفته بود، گفت: “ اقدامات انجام شده شبیه معجزه است.”

تلویزیون نداشتیم، مدیرعامل آن شدم

معجزات سال 1390 فقط در حد “ یاعلی” گفتن رهبر در زمان ولادت تمام نمی شد. تبدیل “ معجزه هزاره سوم” به “ رمال جنگیر دروغگو” اگر چه یک معجزه بزرگ بود، اما گفته عزت ضرغامی مدیرعامل صدا و سیما نیز دست کمی از آن نداشت. ضرغامی روز پنجم تیر در مصاحبه ای گفت: “ تا سال 58 در خانه مان تلویزیون نداشتیم، ما یازده بچه بودیم که در دو اتاق بدون تلویزیون زندگی می کردیم.” در همین سال با وجود تاکید رئیس جمهور بر افزایش جمعیت ایران از 75 میلیون به 150 میلیون، برای نخستین بار در 90 سال گذشته جمعیت ایران نه تنها اضافه نشد بلکه کم هم شد و رشد جمعیت منفی شد. در اواخر خرداد همین سال، علی آبادی همکلاسی رئیس جمهور و نماینده ایران در اوپک برای نخستین بار متن یک سخنرانی را که با حروف فارسی نوشته شده بود به زبان انگلیسی و لهجه علی آبادی خواند و افتخاری بر افتخارات دولت دهم افزود. وی که لیسانس زمین شناسی داشت و تنها چند بار در کودکی بخاری نفتی خانه شان را به عنوان تنها تجربه اش در مورد نفت انجام داده بود، در اوپک حضور یافت و درباره رابطه نفت و امام زمان حرف زد. در اواخر تیرماه رهبر کشور که چند روز قبل از آن گفته بود به هیچ وجه جز در مورد تعیین وزرا و صدور بخشنامه به وزارتخانه ها و نظارت بر همه کارهای دولت هیچ دخالتی در کار دولت نمی کند، “ سیاست های اشتغال کشور را ابلاغ کرد.” در اثر اجرای این سیاست ها 10 درصد بر میزان بیکاران کشور در مدت شش ماه افزوده شد و ارتش بیکاران از 14 به 24 درصد رسید.

بیداری بحرینی، بیماری سوری

آیت الله خامنه ای در روزهای آغازین تیرماه اجلاس مبارزه با تروریست ها را برگزار کرد. وی که موفق شده بود کلیه تروریست های همکار تهران را به اجلاس دعوت کند، در جلسات اجلاس مذکور حضور یافت. خامنه ای در روز یازدهم تیر گفت: “ اعتراض ها در سوریه انحرافی اما در بحرین واقعی است.” وی تاکید کرد که هر کسی با ما باشد واقعی است مثل آقای حداد عادل و هر کسی با ما نباشد انحرافی است، مثل مشائی. جنتی آخرین بازمانده دوران ژوراسیک در حالی که جیغ ممتد می کشید، روز هجدهم تیر اعلام کرد “ بحرین باید به دست اسلام و مسلمین فتح شود” به نظر می رسید تمام برادران سردار با چماق بالای سر امت اسلام ایستاده و یکی یکی آنها را دچار بیداری می کردند. سردار ابوشریف، که بعد از 30 سال از لای مقداری ریش پیدا شده بود، گفت: “ حرکت حضرت امام قابلیت تعمیم به همه کشورهای اسلامی جهان را دارد.” یکی از نوادگان امام گفت: “ فعلا بگذار همینی که زائیدیم بزرگ کنیم بعد تعمیمش بده. ”  سردار حجازی هم روز 16 تیر اعلام کرد: “ تمام داشته های دشمنان در تیررس است.” وی نگاهی به مگسک تیربارش کرد و یک کشتی ایرانی سپاه را دید که در تیررس توسط دزدان دریایی به سرقت رفته و سربازان آمریکایی مشغول نجات دادن سربازان ایرانی بودند. در همان حال فرمانده پدافند هوایی کشور که کتاب “ روسی در سفر” را روی میزش گذاشته بود و  سعی می کرد با زبان فصیح و با تقواح بسیار بقول سعید مرتضوی حرف بزند، گفت: “ روس ها به عنوان سازندگان این سیستم را مورد تائید و احسنت قرار دادند.” او توضیح داد که البته شاکله پدافند ما را که تماما ساخت ایران است، روسها طراحی کردند. احمدی نژاد هم که کلیه پیش بینی هایش از جمله نابودی آمریکا، اسرائیل، اروپا، ظهور امام زمان در شصت دقیقه، هسته ای شدن ایران و سایر گفته ها و ناگفته هایش به منصه ظهور رسیده و توسط انجمن نابینایان کشور رویت شده بود، روز 16 تیر نوستراداموسانه اعلام کرد “ دنیا پس از دفاع مقدس وارد دوره نهایی شد.” وی گفت: “ این دوره نهایی بین سی تا سه میلیارد سال طول می کشد، ولی من دارم تهش را می بینم.”

نفت را سر سفره ویلاباغ برد

تازه در تیرماه سال 1390 معلوم شد که چرا، و واقعا چرا، حقیقتا چرا، نفت را احمدی نژاد در شش سال گذشته سر سفره مردم نبرده بود. یک مامور آتش نشانی گفت: چون آتش می گرفت. به دنبال این اظهار فضل عظیم بود که محمود احمدی نژاد که مدتها بود کار خیلی بزرگی مثل بردن نفت سر سفره مردم، هسته ای کردن ایران، ساخت ماهواره، تولید انبوه گودزیلا، مدیریت جهان، افزایش جمعیت کشور به 150 میلیون نفر، مهاجرت پنج میلیون نفر از تهران و خیلی کارهای دیگر را نکرده بود، مثل ژانگولرهای جینگول و مستان دست توی جیبش کرد و جیک ثانیه طرح جدیدی تحت عنوان طرح ویلا باغ صادر کرد و روز یازدهم تیر گفت “ به همه مردم کشور هزار متر زمین می دهیم که در آن یک باغ و سه طبقه خانه برای خودشان بسازند.” وی که بلافاصله فهمیده بود به شهری ده برابر تهران برای اجرای همین طرح و بودجه سیصد سال آینده برای همین یک جمله نیاز دارد، فورا گفت “ هنر دولت بی ارزش کردن زمین است.” با گفتن این جمله قیمت زمین دو برابر شد. احمدی نژاد گفت: “ من هیچ شهری گرانتر از تهران در جهان سراغ ندارم.” وی توضیح داد که وقتی در نیویورک قیمت یک اتاق برای خانواده در هتل برای یک شب دویست هزار دلار است، و قیمت هر ماه تحصیل پسرش در کیش ماهی بیست میلیون تومان است، و در رم مجبور شده برای یک شام به پانزده نفر صد هزار یورو بدهد، با این حال وقتی مجبور است برای رفتن از دفتر به مجلس با هلیکوپتر برود که خودش می شود دو میلیون تومان برای پنج کیلومتر راه، معلوم است که تهران گرانترین شهر جهان است. به نظر شما شاعر این شعر “ یارب مباد آنکه گدا معتبر شود چه کسی بود؟”

علی مطهری وارد صحنه می شود

یکی از بزرگترین کشفیات سال 1390 موجودی به نام علی مطهری بود. او که از حامیان سابق احمدی نژاد بود از سال 89 مخالفت با وی را تشدید بخشید و در سال 90 گاهی یک تنه در مقابل دولت ایستاد و حتی حرف های خوبی هم زد. ابطحی در مورد او گفته بود که “ اصلاح طلبی است برای خودش” حالا کجا این حرف را زده بود، ما دقیقا یادمان نیست. به هر حال سووال از احمدی نژاد یکی از مسائل مهم پس از ماه تیر سال 90 بود، مجلس سووال بکند یا نکند؟ در مقابل علی مطهری و احمد توکلی و برخی دیگر از نمایندگان مجلس که گاهی تا مرز بادبان کردن خشتک رئیس جمهور پیشروی می کردند، حسینیان و کوچک زاده و برخی دیگر از صغار مجلس از احمدی نژاد با چراغ خاموش و معمولا با بوق یا “ دودو” گفتن انتقاد می کردند. باهنر روز 12 تیر گفت: “ احمدی نژاد برای تشخیص خودش بیش از قانون اهمیت قائل است.” احمدی نژاد گفت: قانون نمنه دی؟ علی مطهری هم در همان روز در پاسخ به حسینیان که با سووال کردن از احمدی نژاد مخالفت می کرد، گفت: “ ظاهرا تصور آقای حسینیان از سووال از رئیس جمهور چیزی شبیه کودتاست.” مخالفت ها کم کم با دولت شدت گرفت. مهدوی کنی گفت: “ دولت نباید در کار مساجد دخالت کند.” البته این خواسته بزرگی بود، چرا که احمدی نژاد غالبا بیرون از خانه و دفتر بود و خیلی اوقات در خیابان برای انجام وظایف رسمی اش به مساجد نیاز پیدا می کرد. لاریجانی هم از “ دولت خواست در جهت امنیت روانی جامعه تلاش کند.” که این هم کار سختی بود. یعنی دولت باید هم خودش را نابود می کرد و هم حکومت را نابود می کرد.” احمدی نژاد در پاسخ به همه این ابهامات نگاهی به نقشه جهان کرد و گفت: “ خیلی دلمان برای دولت ها می سوزد.” وی که شش سال به همه گذشته ایران گند زده بود، در روز 28 تیر 1390 گفت: “ گذشته ایران را تاریک نشان ندهیم.” یک کارشناس تاریخ پرسید مثلا چه گذشته ای؟ احمدی نژاد گفت: مثلا دوره قابوسیان یا عهدنامه گلستانچای یا اردلان اول پادشاه کمبوجیان مردان بزرگی بودند.

پگاه آهنگرانی دستگیر شد

پگاه آهنگرانی بازیگر سینمای ایران که با فیلم “ دختری با کفشهای کتانی” رسول صدرعاملی نامش مطرح شده و در کنار مادرش منیژه حکمت کارگردان فیلم “ زندان زنان” در این فیلم بازی درخشانی کرده بود، روز 22 تیر 1390 دستگیر شد و به زندان رفت. البته به زندان رفتن یک بازیگر یا یک کارگردان نه چیز تازه ای بود و نه چیز عجیبی، ولی به هر حال دستگیری او با موج اعتراضات وسیع مواجه شد. گروههای زیادی در حوزه سیاست و سینما، در داخل و خارج به دستگیری او اعتراض کردند. ظاهرا دلیل دستگیری او این بود که پگاه می خواست برای گزارش مسابقات فوتبال زنان برای رادیو دویچه وله به آلمان برود، ولی وزارت اطلاعات ترجیح می داد که تعدادی از مجریان شبکه دویچه وله به زندان ایران بروند. پگاه آهنگرانی که در تمام مدت انتخابات در ستاد میرحسین موسوی کار می کرد، بالاخره بعد از پانزده روز از زندان آزاد شد ولی رامین پرچمی و جعفر پناهی همچنان در زندان ماندند.

برآورد های امید آورین آورین!

البته که خوب است آدم یک پل را به جای اینکه در ده ماه بسازد در هشت ماه بسازد و خیلی کار باحالی بکند، یا اینکه تورم را از 15 درصد بیاورد روی ده درصد. مطمئنا وقتی این کار را کرد اگر به مردم گزارش بدهد، مردم خیلی خوشحال می شوند و به او می گویند آورین آورین، ولی تعجب نمی کنند، چون آدمی که شکمش به او گزارش قیمت ها را می دهد، خیلی به گوش و چشمش اطمینان نمی کند. حالا بفرض که چشم آدم یا گوش آدم بفهمد آبگوشت ارزان شده است، وقتی شکم آدم خبر دقیق دارد که ارزان نشده است، حالا تو بیا هزار تا نمودار بکن به فلانجای ملت. اصلا یعنی چه که آقای خامنه ای در تاریخ 19 تیر 1390 فرموده که “ ارائه آمارهای درست و امید آورین اولین شرط جهاد اقتصادی است.” خوب، در سال 1390 که سال جهاد اقتصادی بود، قیمت سکه و دلار و یورو و نان و برق و مسکن رفت بالا، یعنی برای جهاد کردن باید دروغ بگوئیم؟ یعنی رفتیم جهاد خوردیم بگیم زدیم؟ البته وقتی می گوئیم زدیم آدم یاد سردار نقدی می افتد که یک دفعه شد فرمانده بسیج و پارسال هم بعد از اینهمه لت و پار کردن مردم در خیابان روز 22 تیر ماه گفت: “ تولید علم وظیفه بسیج است.” یعنی دانشگاه باید بسیجی تولید کند، در عوض تولید علم کار بسیج بشود. حالا اینکه خوب بود، در همان 22 تیر پلیس برق هم تشکیل شد و برق از همه جای ملت پرید. پلیس بطری را قبلا ملت تا عمق وجودشان احساس کرده بودند، ولی پلیس برق را من که یادم نمی آید، البته پلیس گاز داشتیم، هم گرفتنی هم زدنی. و واقعا در همین راستا بود که وزیر کشور با اطمینان به همه چیز، حتی بیشتر، بعد از شش مورد تجاوز گروهی در دو ماه و دهها مورد دستگیری در همان دو ماه و افزایش احتمال جنگ در همان دوماه گفت “ ایران جزیره آرامش و ثبات در جهان است.” یعنی امسال احتمالا حکومت سقوط می کند، چون نفر قبلی هم یک سال قبل از سقوط حکومت پهلوی گفته بود “ ایران جزیره آرامش و ثبات است.”

پول رو برداشت و فرار کرد

البته روابط هنری و سینمایی و تلویزیونی در حد همین دستگیری ها در سال گذشته باقی نماند. سردار نقدی همچنان بعد از اینکه تا بیخ قضیه معلوم شد که بسیج، ندا آقاسلطان را کشت، در اوایل ماه تیر 1390 گفت “ آقا سلطان را انگلیسی ها کشتند.” و طبیعتا بخاطر همین موضوع بود که خانواده های کارکنان تلویزیون بی بی سی فارسی در ایران تحت فشار قرار گرفتند. گفتم تلویزیون، یادم آمد که پارسال بعد از ماهها غیبت کبری هوگو چاوز دوست پسر احمدی نژاد که شایع بود از فرط ایمان در چاه جمکران افتاده است، وی و فیدل کاسترو جلوی دوربین تلویزیون ظاهر شدند و باعث شدند صدها هزار ونزوئلایی و کوبایی که با رویای مردن آنها خواب های خوب می دیدند، سکته کنند. رضا رسولی عضو انجمن قلم ایران، آثارش را می توانید در همه اینترنت جستجو کنید، ولی چیزی پیدا نمی کنید، گشتم نبود، نگرد که نیست، گفت: “ هنرمندان باید دین خود را به سپاه ادا کنند.” حالا چرا به سپاه، خدا می داند. اما شاید یکی از مهم ترین خبرهای هنری- سیاسی تیرماه سال 90 ملاقات یکی از بازیگران درپیتی فرانسوی به نام “ دیودونه” بازیگر و کمدین فرانسوی بود که خیلی شیک رفت ایران چند میلیون دلار پول جیرینگی از احمدی نژاد گرفت و به او قول داد به فرانسه برگردد و علیه حکومت فرانسه فیلم بسازد. بقول فرانسوی ها، Qu’est-ce que notre pays! مملکته داریم! 

 

علی آبادی به اوپک رفت و از روی متن فارسی نطق انگلیسی خواند

نفوذی ها: ابراهیم نبوی، مدحی، حنیف مزروعی، اردشیر امیر ارجمند

اجلاس تروریست ها در تهران برگزار شد. انتفاضه پنجم. اجلاس مبارزه با تروریسم با شرکت اکثر تروریست های جهان در تهران برگزار شد.