مطهری؛ مخالف حصر و ساپورت

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» مواضع سیاسی و فرهنگی فرزند نظریه پرداز انقلاب

بیش از هزار و دویست روز از حصر سران جنبش سبز می‌گذرد اما در بین چهره‌های سیاسی و مقامات داخل کشور، کسی همپایه علی مطهری از حصر و لزوم رفع حصر سخن نگفته است. نماینده مجلس اصولگرایی که هم با اصولگرایان و هم با اصلاح‌طلبان مرزبندی دارد، همزمان که نگران حجاب زنان ایرانی و به دنبال راهی برای ممنوعیت پوشیدن ساپورت است، بحث حصر را هم پیگیری می‌کند تا نام خود را به عنوان پدیده‌ای متناقض در عرصه سیاست جمهوری اسلامی ثبت کند. فرزند نظریه پرداز بلندپایه جمهوری اسلامی مجموعه‌ای از مواضع جنجالی را در دو دهه اخیر ابراز کرده؛ از انتقادات شدید نسبت به خانواده هاشمی در کیهان گرفته تا ذوق‌زدگی بسیار از ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد و تا تبدیل شدن به یکی از منتقدان اصلی احمدی‌نژاد و مجادله با حسین شریعتمداری، مدیر مسوول کیهان. او این بار هم ضمن تقاضای رفع حصر و انتقاد از موضع “نظام” در این زمینه، خواستار برخورد با ساپورت‌ پوشی شده و گفته در شرایط مساوی باید اولویت استخدام با مردان باشد.

 

هشدار نسبت به مرگ کروبی و موسوی در حصر

“اگر در ماه‌های اولیه بعد از انتخابات سال ۸۸ متهمان وقایع بعد از انتخابات به صورت علنی محاکمه می‌شدند این مشکل تا حالا حل شده بود.” این آخرین موضع علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی است که در “همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور” عنوان شده. او در پاسخ به این سووال که آیا وقت آن نرسیده که از کیسه رهبری برای محصورین هزینه نکنیم، گفته: “این وقت فرا رسیده است. من مدت‌هاست معتقدم رفع حصر به نفع کشور است. اگر لازم است محاکمه این افراد می‌تواند به شکل علنی باشد تا آنها از خودشان دفاع کنند و حرف‌شان را بزنند و طرف مقابل هم پاسخگو باشد… اما فکر غلطی در کشور وجود دارد که اگر این افراد توبه نکنند و آزاد شوند به نظام آسیب می‌رسد یا جایگاه ولی فقیه پایین می‌آید لذا باید این افراد اول توبه و تعظیم کنند.”

مطهری عنوان کرده: “اگر به این افراد اجازه حرف زدن بدهند قاعدتا می‌گویند در جایی هم خطا کرده‌اند اما نمی‌شود به آنها فرصت حرف زدن ندهیم و تنها بگوییم توبه کنند،عده‌ای فکر می‌کنند اگر اینها توبه نکنند نظام آسیب می‌بیند، این فکر مانع است و باید از بین برود.”

علی مطهری با مقایسه دوران زمامداری امام اول شیعیان، کنایه زده که “در زمانی پای منبر حضرت علی (ع) کسانی اعتراض می‌کردند آیا باید این افراد بازداشت می‌شدند؟ اگر کسانی قیام مسلحانه کردند آن وقت باید در مورد بازداشت آنها تصمیم گرفت.”

او با اشاره به احتمال مرگ میرحسین موسوی و مهدی کروبی در حصر، هشدار داده که در این صورت “غده چرکینی در کشور ایجاد می‌شود که در آینده مشکل‌ساز خواهد شد.” مطهری حتی عنوان کرده که این مسائل را در “حضور رهبری” هم طرح کرده اما “نظر کلی نظام” این نیست.

این نماینده مجلس در یکی دیگر از بخش‌های سخنرانی جنجالی ‌اش مرگ هاله سحابی را بر اثر هل داده شدن توسط مامور وزارت اطلاعات تایید کرده و با اشاره به مرگ ستار بهشتی پرسیده: “چرا باید کسی که صرفا به نظام یا رهبری انتقادی کرده را بازداشت کنیم؟”

علی مطهری این روزها به دلیل اظهاراتش در حوزه زنان و حجاب هم خبرساز است و از او در این مورد هم سووال شد. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس پاسخ داده: “پوشیدن ساپورت مربوط به محیط خانه است اینکه کسی با جوراب شلواری و یک بلوز به خیابان بیاید موضوعی است که طبیعتا دولت وظیفه دارد با آن برخورد کند.”

او همچنین درباره وضعیت استخدام زنان و مردان در دستگاه‌های مختلف، این گونه اظهارنظر کرده: “باید قانونی وجود داشته باشد که اگر مرد و زنی در شرایط مساوی باشند اولویت با استخدام مرد باشد زیرا در نظام خانوادگی اسلام نفقه‌ی زن بر عهده‌ی مرد است. در ادارات ما بعضا تعداد کارمندان زن بیشتر از مردان است و باید سر وسامانی به این وضعیت داده شود.”

مطهری اعتراض یکی از زنان حاضر در همایش را رد و گفته فکر نمی‌کند این موضوع خلاف مقام و منزلت زنان باشد و به دستورات دینی در این زمینه استناد کرده است.

 

طرفدار ذوق‌زده احمدی‌نژاد؛ مخالف درجه یک احمدی‌نژاد

علی، فرزند سوم و پسر دوم از بین ۷ فرزند “علامه شهید مطهری” ۵۷ ساله است. او ابتدا تحصیل در مهندسی مکانیک و همدانشگاهی شدن با محمود احمدی‌نژاد را برگزید اما پس از مرگ پدرش به روایتی به توصیه آیت‌الله خمینی، به سراغ علوم انسانی رفت و در الهیات دکترا گرفت.

در 25 سالگی ازدواج کرد و چهار فرزند دارد. خواهرش فریده هم همسر علی لاریجانی، رییس مجلس است؛ ضلعی از مثلث قدرت لاریجانی‌ها که به زعم مطهری، مانع تقابل مجلس با دولت محمود احمدی‌نژاد شده بود و به همین مناسبت به شوخی او را “داماد ناخلف” نامید.

پدرش با اکبر هاشمی رفسنجانی روابط نزدیک و صمیمانه‌ای داشت و ارتباط خانوادگی هم بین شان برقرار بود اما در دولت اصلاحات با انتقاد صریح نسبت به خانواده هاشمی و مقالات تند و تیز علیه سیاست‌های فرهنگی دولت خاتمی، محبوب روزنامه کیهان شده بود. مطهری مدعی ورود و دخالت اقوام هاشمی در تمام شئون سیاسی و اقتصادی بود و آنان را به فساد مالی متهم کرد.

سیاست‌های فرهنگی دولت خاتمی را یک سره زیر سووال می‌برد، گفت‌وگوی تمدن‌ها را غیراسلامی می‌دانست و مسوولان دولت را عامل رواج بی‌حجابی معرفی می‌کرد.

با روی کارآمدن احمدی‌نژاد مشتاقانه به طرفداری از او شتافت و نامه‌ای نوشت که باورش با توجه به انتقادات تند و تیز چهار سال اخیر از محمود احمدی‌نژاد سخت است. مطهری یک سال پس از انتخاب احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری نوشته بود: “بدون شک انتخاب جنابعالی به عنوان رئیس جمهور در سال گذشته از الطاف خفیه الهی بود و مردم با انتخاب خود انقلاب اسلامی را به مسیر اصلی آن بازگرداندند و خطر بزرگی یعنی غربزدگی و ایدئولوژی‌گریزی را که تشخیص آن برای توده مردم مشکل بود از این انقلاب الهی دفع کردند. اهداف و شعارهای اولیه انقلاب اسلامی یعنی عدالت اجتماعی استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، آزادی، معنویت و خلاصه همه هدف‌های اسلامی بار دیگر به معنی صحیح خود مطرح شدند.”

او حتی مدعی شد که “ اکنون مردم مصر و مراکش و سوریه و اردن و ترکیه و غیر اینها در حال خارج شدن از خودباختگی در مقابل غرب و بازیافتن شخیت اسلامی خود هستند و مخصوصا به شخص جنابعالی به خاطر مواضع قاطع و روشن در مسئله فلسطین علاقه ویژه پیدا کرده‌اند و خلاصه در این مدت کوتاه یک ساله چند گام به اتحاد اسلامی نزدیک شده‌ایم.”

او احمدی‌نژاد را از شیفتگان تفکر “ شهید آیت‎‌الله مطهری” معرفی و دولت او را “در مسیر عدالت علی (ع)” توصیف کرد. اما این منتقد سرسخت لیبرالیسم در دولت دوم احمدی‌نژاد از او روی برگرداند و به یکی از بزرگترین منتقدانش تبدیل شد و تا استعفا از نمایندگی مجلس هم پیش رفت.

مطهری پس از وقایع سال ۸۸، هرجا فرصتی یافت توضیح داد که تقلب در انتخابات را قبول ندارد اما احمدی‌نژاد، سپاه و شورای نگهبان را هم در ایجاد “فتنه” مقصر می‌داند و از سرکوب معترضان، ایجاد جو امنیتی و حصر سران جنبش سبز به کرات انتقاد کرد.

مواضع او درباره مسائل فرهنگی اما در این سال‌ها تغییرناپذیرتر بوده و همچنان منتقد وضع حجاب است تا جایی که عکس زنان ساپورت‌پوش را به مجلس ‌برد و پیشنهاد ‌داد زنان بدحجاب را به ادارات دولتی راه ندهند. رییس سازمان صدا و سیما هم به تازگی به این مواضع او طعنه زده و عنوان کرده که مطهری بعد از پخش زنده مسابقات فوتبال، تماس می‌گیرد که چرا تصویر آن خانم بدحجاب را پخش کردید؛ در حالی که مسوولان صدا و سیما تنها در بازبینی با دور کند موفق به دیدن آن زن می‌شوند!