عراق افشاء می کند

نویسنده

safiriraq.jpg

سارا ای کارتر

سفیر عراق در ایالات متحده دیروز گفت یک هیات عالیرتبه این کشور به بررسی نقش ایران در انتقال تسلیحات از مرزهای دو کشور خواهد پرداخت. این تصمیم پس از کشف مقادیر انبوهی از تسلیحات و مواد منفجره که به تازگی در ایران تولید شده، گرفته شده است.

سمیر صمیدعی به سردبیران و خبرنگاران واشنگتن تایمز گفت: “کمی ساده لوحانه است که بپذیریم این حجم از سلاح های تولید شده در سال جاری و سال گذشته، بدون اطلاع دولت ایران به داخل کشور (عراق) راه یافته اند.”

او گفت: “به هرحال، برای من قابل درک است که نخست وزیر تنها 48 ساعت است که دستور تشکیل این کمیته برای کنار هم گذاشتن حقایق را داده است؛ برای اینکه ارتباط میان این تسلیحات و شواهد مربوط به آموزش (ستیزه جویان) پیدا شود تا ما اساساً بتوانیم با همسایه ایرانی خود روبرو شویم”.

آقای صمیدعی گفت کمیته حقیقت یاب عراق، که توسط نوری المالکی – نخست وزیر عراق تعیین شده است، از وزیران داخلی و دفاع تشکیل شده و به بررسی کامل حقایق مربوطه خواهند پرداخت.

این کمیته بدنبال سفر هفته پیش هیات نمایندگی عراق به تهران صورت گرفت که ادعا می شود شواهدی از تامین راکت، خمپاره و بمب های جاده نفوذی موسوم به ای اف پی را به همراه داشته اند. این سلاح ها در ماه های گذشته کشف شده اند.

مقامات ایران اتهام تامین تسلیحات برای ستیزه جویان عراقی را انکار کرده اند.

از سوی دیگر، مقامات ضد ترووریسم آمریکایی می گویند ایران به انتقال سلاح در ماه های گذشته افزایش بخشیده و دولت ایران در پی بی اثر ساختن تلاش های ائتلاف عراق و ایالات متحده می باشد.

یک مقام ضد تروریسم آمریکا گفت: “جریان انتقال تسلیحات از ایران به سوی گروه های تحت حمایت ایران در عراق ادامه داشته است و برخی شواهد از افزایش این انتقال حکایت می کند”.

این مقام اضافه کرد همینکه دولت المالکی دست به تحقیق در این مورد زده ، نشانه ای از “بلوغ فراینده” است.”

آقای صمیدعی گفت هرچند عراق تحت حاکمیت رژیم با اکثریت سنی صدام حسین در دهه 1980، به جنگ هشت ساله با ایران مشغول بوده است؛ اما در حال حاضر ستیزه جویان شیعه عراقی و به طور خاص- روحانی ضد آمریکایی مقتدی الصدر- روابط نزدیکی را با ایران برقرار کرده اند.

اما به گفته او، بیشتر شیعیان عراق احساس وطن پرستانه خود را به کشور حفظ کرده اند.

او گفت: “واقعیت این است که شعیان عراق برای ایران بیشتر تهدید محسوب می شوند تا عکس این موضوع”.

آقای صمیدعی می گوید اجرای حکم دستگیری شیخ صدر در سال 2004، می توانست مانع از بروز بحران حال حاضر با ستیزه جویان شود. او گفت ایالات متحده تنها اندکی با دستیگری الصدر فاصله داشت، تا اینکه “پاهای یک نفر در واشنگتن سست شد”.

او گفت: “احتمالاً این یک اشتباه بود، زیرا اگر او را همان موقع از دور خارج می کردند- خصوصاً در آوریل 2004- زمان لازم برای به وجود آوردن چنین توانمندی از او گرفته می شد”.


صمیدعی اضافه کرد دولت عراق دیگر نمی توانست از عهده دستگیری الصدر بر آید، زیرا ایالات متحده پای خود را عقب کشید و دولت عراق قدرت کافی برای این کار را نداشت.

آقای صمیدعی گفت دولت عراق در تلاش است تا اشتباهات را جبران کند و می بایست با مسایل بسیار پیچیده اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دست و پنجه نرم کند.

او گفت نیروهای نظامی ایالات متحده برای سرنگونی رژیم قبلی کافی بودند، اما برای برقراری صلح کافی نبودند.

صمیدعی گفت: “انحلال پلیس فاجعه بزرگتری نسبت به منحل شاختن ارتش بود، زیرا ما قدرت کنترل و اجرای قانون را در مقایسه با کشورهای همسایه از دست دادیم”.

 

منبع: واشنگتن تایمز – 7 مه 2008