حضور برخی از شرکت های خارجی در بخش انرژی ایران

نویسنده

» گزارشی از رویترز

روبرتا رمپتن

یکی از سازمان های بازرسی آمریکا روز جمعه گزارش داد دستکم هفت کشور از چین، هندوستان، کره جنوبی و آفریقای جنوبی همچنان در بخش انرژی ایران مشغول به کار هستند.

طبق قانون جدیدی که در ماه اوت به تصویب رسید، دولت اوباما موظف است شرکت هایی را که در بخش انرژی ایران کار می کنند، تحریم کند.

طبق این موصوبه، دفتر بازرسی دولت موظف است گزارش هایی که در مورد این شرکت ها بدست آمده منتشر کند و دائما بررسی کند که آیا این شرکت ها دست از کار در ایران کشیده اند یا نه.

این سازمان می گوید: “ما قصد نداریم مشخص کنیم که شرکت هایی که در فهرست ما قرار دارند در چارچوب تحریم هات قرار دارند یا نه زیرا این وظیفه دولت است.”

وزارت خارجه آمریکا این گزارش ها را بررسی کرده اما هنوز هیچ نظری ارائه نکرده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا بخش انرژی ایران را تحریم کرده اند زیرا به دنبال این هستند که ایران دست از برنامه های اتمی اش که معتقدند برای دستیابی به سلاح اتمی است بردارد. ایران می گوید که برنامه های اتمی اش صلح آمیز است.

آمریکا از خریداران نفت ایران خواسته است که دست از خرید از بر دارند یا با خطر بیرون رفتن از سیستم مالی آمریکا مواجه خواهند شد.

اکثر شرکت هایی که هنوز در بخش انرژی ایران کار می کنند جزو کشور هایی هستند که به مدت شش ماه از این قانون مستثنی بوده اند.

چین با شرکت سینوپک در 51 درصد سهام میدان نفتی یادآوران شریک است و شرکت ملی نفت چین در پروژه آزادگان سهیم است.

کره شمالی با شرکت دایلم در میدان گاز پارس جنوبی حضور دارد و همچنین در پروژه گاز طبیعی تومبک سهیم است.

شرکت های هندی در میدان گازی فارسی بلاک مشغول به کار هستند اما اعلام کرده اند که بعد از اتمام قراردادشان دیگر آن را تمدید نمی کنند.

آفریقای جنوبی با شرکت ساسول با شرکت های نفتی ایران شریک است.

هشت شرکت دیگر از چین، مالزی، هند، کروواسی و ونزوئلا همچنان در ایران مشغول به کار هستند که به سووالات سازمان بازرسی آمریکا هیچ پاسخی نداده اند.

این سازمان مشغول تحقیق است تا مشخص کند که آیا این شرکت ها نفت تصفیه شده به ایران می فروشند یا نه زیرا فروش نفت نیز شامل های تحریم های آمریکا است.

شرکت سوری استیرول به ایران نفت و بنزین می فروشد و روز ده اوت تحت تحریم آمریکا قرار گرفته است.

سازمان بازرسی اعلام کرد که 12 شرکت از 17 شرکت، دست از فروش بنزین به ایران کشیده اند. این سازمان هنوز در مورد چهار شرکت باقی مانده که از چین و ونزوئلا هستند، هیچ نظری نداده است.

رویترز، 8 دسامبر