همکاری مجدد ایران و آمریکا در رمادی

تلگراف
تلگراف

» `گزارش تلگراف از عملیات برای بازپس‌گیری رمادی

با آماده شدن نیروهای هوادار دولت عراق برای بازپس‌گیری شهر رمادی، ایران و آمریکا روز دوشنبه قدمی دیگر در جهت همکاری مستقیم نظامی در عراق برداشتند.

حسین دهقان وزیر دفاع ایران، پس از شکست ارتش عراق از داعش در رمادی، به بغداد رفت.

دولت عراق دوشنبه بعدازظهر، نیروهای شیعه کمیته بسیج مردمیِ تحت حمایت ایران و مبارزان قبایل سنی را فراخواند.

آمریکا تایید کرد، روز یکشنبه پس از فرار سربازان از رمادی به بمباران هوایی دست زده و حتی اگر کمیته (بسیج مردمی) نیز در ضدحمله نقش کلیدی ایفاء کند، به این کار ادامه خواهد داد.

ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد، پس از عقب‌نشینی، شهری از ارواح باقی مانده و دود از خیابان‌های خالی، از ساختمان‌هایی که از آتش نبرد در امان نماندند بلند است و یک مبارز پرچم سیاه داعش را بالای سر برده.

واحدهای ارتش پس از نبردی یک‌ ماهه از شهر گریختند. این بزرگترین پیروزی داعش از زمان سقوط موصل در پاییز گذشته محسوب می‌شود. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، به شبه نظامیان شیعه کمیته بسیح مردمی، یا حشد الشعبی، دستور داد برای بازپس‌گیری رمادی آماده شوند.

حضور وزیر دفاع ایران در بغداد نشان می‌دهد که اکنون تهران مهمترین حامی اوست.

با این‌ حال، اکنون جهادی‌ها سلاح‌های باکیفیتی را که سربازان آمریکایی پس از خروج از عراق در سال 2011 از خود برجای گذاشتند، در اختیار دارند. در میان اقلامی که وب‌سایت‌های جهادی ادعای تصرف آن‌را کرده‌اند، تانک، وسایل نقلیه دیگر، توپخانه، سکوی پرتاب موشک و سلاح‌های سبک است.

پیروزی داعش به شکلی موثر، دستاوردهای کند دولت عراق و متحدانش در طول سال جاری را خنثی کرده است. این موضوع شکاف فرقه‌ای عراق را نیز وخیم‌تر کرده و داعش را در مرکز سرزمین‌های سنی، نظیر استان انبار، قرار داده است.

بغداد به همراه متحدان غربی خود، امید داشت ترکیب ارتش آموزش ‌دیده توسط آمریکا و قبایل سنی هوادار بغداد بتواند داعش را شکست دهد.

اکثر ساکنان انبار سنی هستند و دشمنی این استان با دولت شیعه عراق را مسبب اصلی حمایت‌ از داعش در آن‌جا می‌دانند.

داعش بخشی از رمادی و فلوجه را پیش از پیشروی خود در تابستان گذشته و شکست ارتش تصرف کرد و خود را به عنوان یک نیروی آزادی‌بخش سنی از ظلم شیعه معرفی کرد.

این گروه افراطی در بیانیه‌ای که یکشنبه شب بصورت آنلاین منتشر کرد گفت: “خدا سربازان خلیفه‌گری را قادر ساخت تا رمادی را پاک کنند.” سخنگوی فرماندار انبار این خبر را تایید کرد و گفت: “رمادی سقوط کرده است.”

این گروه هفته گذشته وارد شهر شد و حمله خود را با شش بمبگذاری تقریبا همزمان داخل خودرو شروع کرد و موجب شد تا هزاران شهروند از رمادی بگریزند. پس از آن در روز یکشنبه، با چهار بمب دیگر علیه نیروهای پلیس آخرین فشار خود را وارد کرد.

تصاویر ویدئویی فرار ده‌ها خودروی نظامی را نشان می‌دهد که پر از نیروهای امنیتی است. یک ساکن محلی به تلگراف گفت: “هیچ‌کس برای دفاع از ما وجود ندارد. ارتش ما از بین رفته است.”

طاها عبدالغانی، از اعضای شورای ولایتی انبار گفت، دستور خروج به منظور جلوگیری از تلفات بیشتر داده شد. گزارش شده است که حداقل 500 نفر، هم نظامی و هم غیرنظامی، در حمله جهادی‌ها کشته شده‌اند. حدود 8000 نفر نیز از شهر گریخته‌اند.

آمریکا که علیه داعش دست به حملات نظامی زده، یکشنبه شب از اعلان‌نظر قطعی در مورد وضعیت رمادی خودداری کرد. سخنگوی پنتاگون گفت، داعش در شهر “پیشروی‌های نظامی” داشته اما ائتلاف به رهبری آمریکا از نیروهای عراقی برای “بازپس‌گیری آن” حمایت خواهد کرد.

جان کری وزیر امورخارجه آمریکا روز دوشنبه گفت، اطمینان‌خاطر دارد که در هفته‌های آتی رمادی از داعش پس گرفته می‌شود.

استوارت جونز، سفیر آمریکا در عراق در دیدار با مقامات این کشور گفت، در صورتی‌که شبه‌نظامیان تحت کنترل آقای عبادی قرار گیرند و به خوبی‌ سازمان‌دهی شوند، دولتش به کمپین هوایی ادامه خواهد داد.

این به آن معنی است که آمریکا باری دیگر از عملیات نظامی شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران، مانند نبرد تکریت در اوایل امسال، حمایت خواهد کرد.

یکشنبه شب، ویدئویی که در شهر موصل گرفته شده، نشان می‌دهد که ساکنان از شنیدن خبر سقوط یک شهر دیگر شادی می‌کنند.

منبع: تلگراف  - 18 مه  2015