نوبخت ترمیم کابینه را تکذیب کرد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» موضع رسمی دولت

چند روز پس از گمانه‌زنی‌ها و انتشار اخبار مختلف درباره تغییر اعضای دولت٬ محمدباقر نوبخت٬ خبر هرگونه تغییر و تحول در کابینه روحانی را تکذیب کرد. ایندر حالی است که نخستین بار هفته گذشته خود نوبخت بود که خبر از امکان تغییر در هیات وزیران داده و گفته بود که طبیعی است روحانی “از عمل‌کرد خود و مجریان کشور ارزیابی داشته باشد و در این ارزیابی‌ها، جابه‌جایی برخی افراد نیز ضروری باشد”. همچنان اما برخی وب‌سایت‌های نزدیک به دولت از فشار‌ها برای برکناری مجید انصاری٬ معاون پارلمانی رییس‌جمهوری اسلامی٬ خبر می‌دهند.  

محمدباقر نوبخت٬ سخن‌گوی دولت٬ در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی پیرامون تغییر در دولت روحانی گفت: “چنین چیزی از بن صحت ندارد و به هیچ وجه تغییر وزرا و استانداران در دستور کار دولت نیست و صحت ندارد”.   

با وجود تکذیب نوبخت٬ گمانه‌زنی‌ها پیرامون احتمال تغییرات در کابینه هم‌چنان ادامه دارد؛ تغییراتی که در سال برگزاری انتخابات مجلس دهم٬ به ادعای برخی رسانه‌ها در  هیات وزیران٬ معاونان روحانی٬ استانداران و فرمانداران رخ خواهدداد.  

در این میان برخی رسانه‌های نزدیک به روحانی خبر از فشار برای برکناری مجید انصاری٬ معاون پارلمانی رییس‌جمهوری اسلامی داده‌اند. وب‌سایت انتخاب نوشت که “جریان قدرت‌مند دولتی” در پی برکناری مجید انصاری از سمت معاونت پارلمانی و قانع کردن او برای حضور در انتخابات مجلس دهم است. دلیل این مساله نیز عمل‌کرد ناموفق انصاری در معاونت پارلمانی است.  

این خبر در حالی منتشر شده که روز دوشنبه وب‌سایت ندای ایرانیان ـ- متعلق به حزب ندای ایرانیان -ـ نوشته بود که کار معرفی مجید انصاری به عنوان وزیر جدید کشور به جای عبدالرضا رحمانی‌فضلی قطعی شده. رحمانی‌فضلی در تمام گمانه‌زنی‌ها ازجمله گزینه‌های اصلی تغییر در دولت روحانی است. برخی رسانه‌ها پیش از این نوشته بودند که روحانی قصد دارد این چهره نزدیک به علی لاریجانی را به عنوان معاون پارلمانی خود منصوب کند.  

خبر امکان تغییر در کابینه روحانی نخستین بار توسط حسام‌الدین آشنا٬ مشاور روحانی٬ بیان شد. به گفته آشنا “برخی ازسفرهای استانی برای تیم رییس‌جمهور روشن کرد که بر خلاف تصور اولیه بعضی از استانداران توانایی کافی برای اداره استان را ندارند لذا تغییرات در دولت هم در سطح وزرا و هم در سطح استانداران اتفاق خواهد افتاد”؛ خبری که البته توسط مسوولان دولتی تکذیب شد و بعدها خود‌ آشنا نیز گفت که سخنان او صرفا “تحلیل” بوده و “هیچ تصمیمی در دولت در اینمورد گرفته نشده است”.

روز دوشنبه نیز محمد نهاوندیان٬ رییس دفتر روحانی٬ گفته بود که بررسی عمل‌کرد وزرا “یک فرآیند طبیعی” است که “لازمه تدبیر و امید” است، اما تاکنون تصمیمی برای تغییر ترکیب هیات وزیران اتخاذ نشده و “تغییرات مدیریتی در دستور کارنیست”.

روزنامه سیاست‌روز اما با اشاره به شایعات مختلف درباره تغییرات در دولت روحانی٬‌نوشت: “گمانه‌زنی‌ها حکایت از این داردکه هنوز دولت در پاسخ‌گویی به مطالبات انباشته شده مردم در بخش‌های مختلف به نتیجه مطلوبی دست نیافته است و اگربخواهد رضایتی نسبی که ظریف در حوزه سیاست خارجه و هاشمی در حوزه وزارت بهداشت جلب نموده‌اند در سایر بخش‌هاایجاد کند٬ لازم است تا مهره‌های موجود در دولت را تغییر دهد. این در حالی است که دولت باید برای انتخابات پیش‌رویمجلس و ریاست جمهوری ۹۶ خود را آماده کند و چاره‌ای ندارد جز این‌که بتواند تحولی تازه و جذاب در بخش‌های مختلف به وجود آورد و توجه افکار عمومی را به اعتدال گرایان معطوف کند”.

پیش از این اما برخی رسانه‌های حامی اصول‌گرایان نوشته بودند که هدف دولت از تغییرات احتمالی در کابینه٬ تلاش برای پیروزی در انتخابات مجلس است؛ مساله‌ای که به شکل دیگری مورد اشاره اصلاح‌طلبان نیز قرار گرفته بود. آن‌ها خواستارتغییر در دولت - و بخصوص وزارت کشور - هستند زیرا بر این عقیده‌اند که ترکیب فعلی وزارت کشور٬ استانداران وفرمانداران راه را برای پیروزی اصول‌گرایان در انتخابات مجلس هموار می‌کند.