دولت اخلال می کند

نویسنده

safaeefarahani.jpg

پریسا حاتمی

کارشکنی نمایندگان معاون احمدی نژاد در تشکیل جلسه انتخاب رییس فدراسیون فوتبال، بار دیگر جلسه این کمیته را از رسمیت انداخت و باعث شد صفایی فراهانی، نماینده فیفا مجددا تهدید به استعفا کند.

محور اصلی اختلاف علی آبادی، رییس سازمان تربیت بدنی، و افراد منتخب او با کارشناسان مورد اعتماد فدراسیون جهانی فوتبال این است که این سازمان بارها به بهانه‌های مختلف تشکیل مجمع عمومی فدراسیون فوتبال و برگزاری انتخابات برای تعیین رییس این فدراسیون را به تعویق انداخته است. آخرین بهانه معاون احمدی نژاد، موقعیت زمانی برگزاری مسابقات جام ملت‌های آسیا بود. اما با آنکه از بازگشت اعضای تیم ملی در تهران پس از حذف از این مسابقات بیش از ده روز گذشته است، هنوز سازمان تربیت بدنی در برابر برگزاری انتخابات رییس فدراسیون که یکی از مهمترین موارد مورد اختلاف فیفا با دولت ایران است، مقاومت می‌کند.

جلسات کمیته انتقالی فدراسیون که در روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته تشکیل می‌شود، قرار بود یکشنبه قبل نیز تشکیل شود، اما در حالی که صفایی فراهانی، خبیری و غفاری، سه نماینده فیفا، در محل فدراسیون فوتبال حضور یافته بودند، سه نماینده سازمان تربیت بدنی (کیومرث هاشمی، مهدی رغبتی و محمد حسن انصاری فرد) در جلسه حاضر نشدند تا این نشست از رسمیت بیفتد.

در همین ارتباط دیروز برخی از رسانه‌های ورزشی گزارش دادند علت غیبت نمایندگان سازمان به موضع‌گیری‌های اخیر فراهانی و خبیری در خصوص وضعیت تیم‌ملی و کادر فنی آن بی ارتباط نیست. قرار بود در این جلسه درباره وضعیت امیر قله‌نویی در تیم‌ملی و برنامه‌ریزی برای انتخابات فدراسیون فوتبال نیز بحث شود.

اما در پی غیبت نمایندگان سازمان تربیت‌بدنی در جلسه یکشنبه شب کمیته انتقالی، صفایی فراهانی (رئیس این کمیته) تهدید کرد که اگر بار دیگر در تشکیل جلسات تاخیری صورت گیرد با ارسال نامه‌ای به فیفا ضمن ارائه گزارش مبسوط در مورد اتفاقات فوتبال ایران، از سمت خود استعفا می‌کند.

محسن صفایی فراهانی، رئیس کمیته انتقالی، روز گذشته نمایندگان دولت در این کمیته را متهم کرد که به دنبال تاخیر در برگزاری انتخابات هستند تا همچنان تصمیم گیرنده مسائل فوتبال باشند. وی در سخنان صریحی گفت: «شخصا به عنوان رئیس کمیته انتقالی و عضو کوچکی از خانواده فوتبال هیچ توجیهی را برای به تاخیر انداختن انتخابات نمی‌پذیرم. این روند به صلاح فوتبال نیست و هر بهانه‌ای نیز برای تداوم این تاخیر غیرقابل پذیرش خواهد بود. اگر شرایط برای برگزاری انتخابات فراهم نشود و این روند موجود نیز ادامه پیدا کند، طی نامه‌ای به فیفا از سمت خود کناره گیری خواهم کرد.»

وی گفت: «بیش از یک ماه است که اساسنامه تصویب شده است، نمایندگان سازمان تربیت بدنی در کمیته انتقالی در جلسات این کمیته بارها اعلام کرده بودند که پس از تصویب نهایی اساسنامه در فیفا در مدت یک هفته مشکلات داخلی برگزاری مجمع را حل خواهند کرد تا انتخابات هرچه سریع‌تر برگزار شود اما، متاسفانه تاکنون هیچکدام از این گفته‌ها عملی نشده است و ظاهرا همچنان برخی از دوستان به دنبال تاخیر در برگزاری انتخابات هستند.»

اختلاف درباره ادامه کار قلعه‌نوعی

به گفته صفایی فراهانی در حال حاضر بیش از 70 درصد تصمیمات فوتبال بدون هماهنگی کمیته انتقالی اتخاذ می‌شود و علاقه برای تداوم این روند نیز کم نیست. وی اظهار داشت: «دبیر موقت فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای رادیویی که شخصا آن را شنیدم اظهار کرد که قرارداد سرمربی تیم‌ملی تا یک سال دیگر تمدید شده است، در حالی که این موضوع هیچگاه در کمیته انتقالی بحث نشده و در مورد آن تصمیم گرفته نشده است. نمی‌دانم این تصمیمات چگونه و براساس چه استدلالی گرفته شده است.»

در همین روز مهدی خبیری، دیگر نماینده فیفا در کمیته انتقالی نیز بر موضع پیشین خود تاکید کرد و گفت:«اگر فدراسیون فوتبال خواهان تمدید قرارداد امیر قلعه‌نویی است باید پس از تایید کمیته انتقالی دست به چنین اقدامی بزند». وی سپس گفت کمیته انتقالی ترجیح می‌دهد درباره کادر فنی تیم‌ملی، فدراسیون جدید تصمیم بگیرد.

خبیری با اشاره به قرارداد امیر قلعه‌نویی که روز 31 تیر ماه با فدراسیون فوتبال به اتمام رسیده، اظهار داشت: «وی گفته است که من تصمیم می‌گیرم در تیم‌ملی بمانم یا نمانم. این در حالی است که برای تمدید قرارداد، فدراسیون تصمیم ادامه همکاری و عدم همکاری را اتخاذ خواهد کرد. قلعه‌نویی تنها می‌تواند تقاضا کند که بماند یا نماند. در نهایت فدراسیون فوتبال با تصمیم کمیته انتقالی تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند و ما نیز تا جایی که امکان دارد کار را به فدراسیون بعدی می‌سپاریم تا بر اساس چارچوبی که تعیین شده است به انتخاب اعضا بپردازد.

وی این اقدام کمیته انتقالی را دخالت در امور اجرایی ندانست و گفت:«در شرایط فعلی فعالیت‌های اجرایی را نبی انجام می‌دهد وکمیته انتقالی تصمیمات لازم را به وی ابلاغ می‌کند. از سوی دیگر ما اکنون قصد نداریم در خصوص مسائل آینده فوتبال تصمیم بگیریم، چرا که به صورت موقت کار می‌کنیم. هم اکنون عجله‌ای هم برای انتخاب کادر فنی تیم‌ملی وجود ندارد. چرا که مسابقه خاصی را در پیش نداریم و با شروع مسابقات لیگ ملی‌پوشان درگیر این مسابقات هستند و این بهترین فرصت است که تصمیمات کلان برای پیشبرد بهتر هدایت تیم‌های ملی اندیشیده شود.»

سابقه اختلافات

این دومین بار است که رابطه اعضای فیفا در کمیته انتقالی با مسوولان سازمان به تیرگی کشیده می‌شود. پیش از این محسن صفایی فراهانی در اعتراض به روند انتخاب سرمربی تیم‌ملی و حضور یک کاندیدای انتخابات فدراسیون فوتبال (مصطفوی) در تشکیلات اجرایی فدراسیون تهدید به کناره‌گیری کرده و دستور تعطیلی موقت جلسات را نیز داده بود که با وساطت خادم نماینده مجلس و برکناری مصطفوی، آن ماجرا ختم به خیر شد. اکنون و پس از تدوین اساسنامه، به نظر می‌رسد صفایی فراهانی از اخلال در تشکیل جلسه یکشنبه شب از سوی نمایندگان دولت به وسیله عدم حضور در جلسه به حدی عصبانی و یا از اصلاح امور ناامید شده که بار دیگر تهدید به استعفا کرده است.