ایران برخی اطلاعات را مخفی کرده است

نویسنده

آژانس بین المللی انرژی هسته ای در گزارشی که به نحوی غیر معمول صراحت دارد اعلام ‏داشت که ایران اطلاعات لازم برای بررسی این که آیا در راستای تولید سلاح هسته ای تلاش ‏کرده یا خیر، را در اختیار قرار نداده است.


لحنی که در این گزارش به کار رفته نشان می دهد تهران به بازی کردن با نهاد ناظر سازمان ‏ملل ادامه داده است . این گزارش از احساس کلافگی بازرسان آژانس در تلاش هایشان برای ‏دریافت پاسخی کامل به زوایای مشکوک فعالیت های گذشته هسته ای ایران، پرده برداشته ‏است.


یک مقام ارشد سازمان ملل که در جریان تحقیقات از برنامه هسته ای ایران قرار دارد گفت تا ‏کنون هیچیک از ده ها گزارش آژانس به این اندازه صریح، تهران را به نداشتن صداقت مورد ‏این مساله خطاب قرار نداده بودند. این مقام نخواست نامش فاش شود زیرا اجازه ابراز نظر ‏عمومی در این باره را ندارد.


ایران همکاری خود را با تحقیقات آژانس مثبت توصیف کرده است و می گوید اطلاعات ‏درخواستی از سوی مقامات آژانس را تامین کرده است.


علی اصغر سلطانیه، رییس هیئت نمایندگی ایران در آژانس هسته ای، روز دوشنبه در گفتگو ‏با آسوشیتد پرس بارها تکرار کرد این گزارش «ماهیت اقدامات هسته ای ما را صلح آمیز» ‏توصیف کرده است.


او گفت «آمریکایی ها … در تلاش های خجالت آورشان” برای واداشتن آژانس به ارائه یافته ‏های ضد ایرانی « شکست خوردند.»‏

او به پاراگرافی از گزارش اشاره کرد که می گوید به مقامات آژانس اجازه دسترسی به تمامی ‏مواد هسته ای اعلام شده در ایران داده شده و نحوه کاربرد آنها مورد تایید قرار گرفته است.


اما برداشت گرگوری ال شولت، همتای آمریکایی او در آژانس، این بود که گزارش ادعای ‏محکمی در ناتوانی ایران به همکاری با تلاش های جامعه جهانی برای پاسخ به سوالات ‏مربوط به قسمت های مشکل ساز برنامه هسته ای خود ارائه داده است. او گفت این گزارش، ‏‏«لیست بلند بالایی از سولاتی را مطرح کرده، که تهران از عهده پاسخگویی به آنها برنیامده ‏است.»


شولت به آسوشیتد پرس گفت: «ایران در عین حال که به انداختن سنگ جلوی پای بازرسان ‏مشغول است، توسعه توانمندی های غنی سازی خود را با زیر پا گذاشتن قطعنامه های شورای ‏امنیت به پیش می برد.»


او بخشی از گزارش را به عنوان «تکذیبیه مستقیم» علیه ادعاهای ایرانی ها دانست که می ‏گویند به تمام ابهامات هسته ای پاسخ داده شده است.


مقامات امنیتی ایالات متحده می گویند ایران کار بر روی تسلحیات هسته ای را در سال 2003 ‏متوقف کرده است، اما برخی کشورها اعتقاد دارند این فعالیت ها پس از آن تاریخ نیز ادامه ‏داشته است. گزارش می گوید ایران همچنان به تکذیب این اتهامات پرداخته است.


این گزارش انحصاری که به شورای امنیت سازمان ملل و 35 عضو شورای حکام آژانس ‏هسته ای ارائه شده و به رویت آسوشیتد پرس نیز رسیده است، می گوید ایران به نافرمانی از ‏خواست شورا برای تغلیق غنی سازی اورانیوم ادامه داده است.


گزارش ازشروع بکار تنها 3500 دستگاه سانتریفوژ توسط ایران خبر می دهد و می گوید ‏ماشین آلات پیشرفته دیگر فعلاً در مرحله آزمایشی هستند. مقام ارشد سازمان ملل می گوید ‏هدف ایران به راه اندازی 6000 سانتریفوژ تا تابستان آینده است و این اتفاق «تا حد زیادی ‏باورکردنی» است.


به نظر می رسد این گزارش در بررسی پاسخ های ایران به درخواست های آژانس هسته ای ‏طرف ایالات متحده را گرفته است. در گزارش آمده: «ایران دسترسی به همه اطلاعات، ‏مدارک و افرادی را که لازم است در تایید اظهارات این کشور مبنی بر تماماً صلح آمیز بودن ‏مقاصد فعالیت ها بررسی شوند»، فراهم نیاورده است.


گزارش می گوید: «دیدگاه آژانس این است که ایران احتمالاً اطلاعات دیگری نیز در اختیار ‏دارد- خصوصاً در مورد آزمایش مواد با قابلیت انفجار زیاد و فعالیت های موشکی- که می ‏بایست در اختیار آژانس قرار داده شوند.» منظور از این عبارات، اشاره به دو مورد از ‏آزمایشات مشکوکی است که به گفته مقامات آژانس، می توانند به برنامه تسلیحات هسته ای ‏مربوط باشند.


در گزارش آمده است اتهامات مربوط به برنامه نظامی هسته ای همچنان به عنوان «موضوع ‏مورد نگرانی شدید» باقی می ماند. این گزارش با اشاره به نگرانی از ادامه فعالیت های ‏مخفیانه تسلیحاتی، اضافه می کند: «روشن نمودن این موضوع به ارزیابی ماهیت برنامه ‏هسته ای گذشته و فعلی ایران، پیوند حیاتی خورده است.»


فعالیت های هسته ای ایران پس از فاش شدن وجود برنامه مخفیانه غنی سازی توسط یک ‏گروه مخالف و در تبعید ایرانی، از سال 2003 تحت نظارت و بازرسی های آژانس بین ‏المللی انرژی هسته ای قرار گرفته است.‏


منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل- 26 مه ‏

‏ ‏