نقش آمریکا در حملات سایبری

نویسنده

» گزارش گاردین از ویروسی که صنایع ایران را الوده کرد

پیتر بومونت، نیک هاپکینز

آمریکا نقش اصلی را در ظریف ترین حمله سایبری که تاکنون صورت گرفته ، به عهده داشت و رهبری  کمپین علیه برنامه های اتمی ایران را نیز خود به عهده گرفت.

به گفته یکی از کارکنان دولت آمریکا،باراک اوباما تصمیم گرفت به ابتکاری که در زمان جورج بوش آغاز شده بود، سرعت ببخشد. اسم رمز این برنامه “بازی های المپیک” بود  و هدف آن ویروسی کردن کامپیوتر هایی بود که برای برنامه های اتمی از آن استفاده می شود.

نقش داشتن اوباما در حمله سایبری به ایران نشان می دهد که آمریکا با کمک اسرائیل در فرستادن ویروس استاکس نت که بمنظور از دور خارج کردن سانتریفوژ های ایران طراحی شده بود، نقش داشته اند. برملا شدن این راز، پرسش های تازه ای درباره انتشار ویروس فلیم به وجود آورده که هفته گذشته خبرش منتشر شد.

فلیم [شعله ] ویروسی بود که با هدف جاسوسی در صنعت نفت ایران طراحی شده بود و گفته می شود مقدار زیادی اطلاعات طی دوسال جمع آوری کرده است و توانایی تکنولوژی آن منحصر بفرد است.

ممکن است شایعه دست داشتن آمریکا در فرستادن این ویروس، کار چین و روسیه باشد که دائما آمریکا را متهم به جاسوسی سایبری و دزدی اطلاعات می کنند.

دست داشتن اوباما در حمله سایبری در سالی که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می شود، بسیار حساس است و نشان می دهد که وی شخصا در این برنامه نقش داشته است. این افشاگری در مورد ایران به نظر می رسد برای خنثی کردن اتهامات جمهوریخواهان طراحی شده است که می گویند اوباما در مقابل برنامه های اتمی ایران ضعیف عمل کرده است.

به گفته نیویورک تایمز، اوباما در سال 2010 تصمیم گرفت در سیستم سایبری ایران اختلال ایجاد کند، وی این تصمیم را با وجود اینکه جزئیات حمله ویروس استانکس نت در اینترنت منتشر شده بود، گرفت. این ویروس برای هدف قرار دادن سایت نطنز طراحی شده بود.

در جلسه ای در کاخ سفید، در روز هایی که ویروس استاکس نت در اینترنت لو رفته بود، اوباما از مشاورانش، از جمله لئون پانه تا رئیس سیا، پرسید که آیا باید روی این طرح به دلیل اینکه لو رفته است، سرپوش بگذارند یا نه.

به گفته یکی از کسانی که در آن جلسه حضور داشت، اوباما پرسید: “آیا باید این برنامه را متوقف کنیم؟” سایت نطنز قبل از آن توسط همین ویروس دوبار مورد حمله قرار گرفته بود که منجر به متوقف شدن هزار سانتریفوژ شده بود.

فاش شدن این قضیه که اوباما در حمله سایبری به ایران در یک برنامه مشترک با اسرائیل، نقش داشته است در پی منتشر شدن این خبر می آید که ویروس فلیم که بین 20 تا 40 برابر استانکس نت است، به سیستم سایبری ایران حمله کرده است.

طبق آخرین تحلیل ها در مورد ویروش شعله نشان می دهد  این ویروس قادر است اطلاعات را بلوتوث کند. سیمانتک، شرکت امنیت سایبری می گوید که هر لپ تاپی که به این ویروس آلوده شده باشد، لپ تاپ های آلوده دیگر را از طریق بلوتوث پیدا می کند و اطلاعات را منتقل می کند. به این ترتیب  حمله کنندگان قربانی شان را شناسایی می کنند.

لابراتوار کاسپرسکی، شرکت امنیت سایبری روسی که در مورد استاکس نت و فلیم تحقیق می کند، می گوید که اولین حمله استاکس نت به ایران در ماه ژوئن 2009 صورت گرفته  اما وجود آن تا یک سال بعد فاش نشده بود. برخی از کارشناسان گفته اند که شباهت های ظریفی بین این دو ویروس نشان می دهد که هر دو یک منشا دارند.

ویلیام لین، معاون وزارت دفاع آمریکا، سال گذشته در مورد دست داشتن آمریکا در طراحی استاکس نت، گفت: “ما درحال حاضر نمی توانیم به پرسش پاسخ بدهیم.”

زمانی که دیوید ای سنگر از نیویورک تایمز، که گفته می شود به اوباما و مقامات دولتی نزدیک است، این موضوع را فاش می کند، بسیار دقیق است. در هفته های اخیر، میت رامنی، کاندیدای جمهوریخواهان برای ریاست جمهوری، اوباما را متهم کرده بود که در سیاست خارجی ضعیف عمل کرده است و این در مورد حوادث اخیر در سوریه نیز صدق می کند. اما به نظر می رسد که رسانه های دلسوز با این اظهارات موافق نیستند.

استاکس نت در سال 2006، زمانی که جورج بوش به این نتیجه رسیده بود که حمله سایبری، موثرتر است، طراحی شد. در آن زمان هدف از طراحی ویروس، دسترسی به سیسیتم سایبری سایت نطنز بود که توسط زیمنس آلمان طراحی شده بود. قرار بود این ویروس اطلاعات این سیستم را کشف کند.

وقتی این کار با موفقیت انجام شد، آمریکا و اسرائیل تصمیم گرفتند ویروسی طراحی کنند که در سیستم سانتریفوی های این سایت اختلال ایجاد کند. در آن زمان قرار بر این شد که ویروس استاکس نت از طریق کامپیوتر های آلوده، وارد سیستم بشود.

یکی از طراحان این ویروس با اشاره به این که دسترسی فیزیکی به سایت امکانپذیر شده بود، گفت: “این هدف نهایی ما بود. همیشه یک احمق وجود دارد که چیز زیادی از وسیله ای که در اختیارش گذاشته شده است، نمی داند.”

منابع اطلاعاتی آمریکایی کشف شدن ویروس را کار اسرائیلی ها می دانند. آنها می گویند که شریک اسرائیلی شان استاکس نت را تغییر برنامه دادند و باعث شدند در فضای سایبری یک خطای برنامه نویسی بوجود بیاید.

در نتیجه همه متوجه توسعه توانایی های سایبری آمریکا شدند و اینکه آمریکا تمایل دارد از سلاح سایبری برای رسیدن به اهداف سیاسی اش استفاده کند.

گاردین، 1 ژوئن