ژاپن این ماه نفتی نخرید

نویسنده

» گزارش رویترز درباره توقفی در صادرات ایران

اوسومو سوکیموری

واردات نفت ژاپن از ایران برای اولین بار از سال ۱۹۸۱ تا کنون در یک ماه  به صفر رسید. داده های صنعتی ژاپن حاکی از آن است که این سومین مشتری نفت ایران در ماه ژوئیه برای احتراز از جریمه ناشی از تحریم نفتی ایران توسط اتحادیه اروپا، از وارد کردن نفت ایران خودداری کرد.

این داده ها نشان می دهد که خریداران ژاپنی از بارگیری نفت خام ایران از اوائل ماه ژوئن تا اواخر ماه ژوئیه خودداری کرده بودند تا کشتی ها برگشتی به ژاپن با مشکل فقدان بیمه معتبر، ناشی از ممنوعیت بیمه نفت ایران توسط اتحادیه اروپا، روبرو نشوند.

ژاپن برای جبران این کاهش واردات، به وارد کردن نفت از امارات متحده عربی و عراق روز آورده است.

ماه ژوئیه اولین ماهی است که دومین مصرف کننده بزرگ نفت خام آسیا، پس از ژانویه و فوریه ۱۹۸۱، از خرید نفت ایران خودداری می کند؛ در آن تاریخ صدور نفت ایران به دلیل شروع جنگ ایران و عراق بطور موقت متوقف شد.

آمار موجود نشان می دهد که ژاپن در ماه گذشته روزانه ۱۲۶ هزار و ۷۲۹ بشکه نفت از ایران وارد کرده است که نسبت به سال گذشته ۵۲ ممیز ۵ درصد کاهش را نشان می دهد.

کره جنوبی نیز گزارش کرده است که در ماه ژوئیه از ایران نفت وارد کرده است که ظاهرا مربوط به محموله های محموله ها ماه ژوئن است که با تاخیر حمل شده است.

واردات نفت خام از ایران در هفت ماهه اول سال جاری ۳۸ ممیز ۷ درصد کاهش یافته و به ۶ ممیز ۹۴ میلیون لیتر یا 204.931 بشکه در روز رسیده است. این محاسبات بر اساس داده های وزارت تجارت انجام شده است و نشان می دهد که این کاهش علی رغم افزایش شدید تقاضای نفت خام ژاپن به دلیل تخریب نیروگاه های هسته ای این کشور، اتفاق افتاده است.

واردات نفت خام از ایران در ماه جاری و پس از دخالت دولت ژاپن با اختصاص ۷ ممیز ۶ میلیارد دلار برای بیمه کشتی های حامل نفت ایران، از سر گرفته شد.

ژاپن هم همراه با کره جنوبی به سایر خریداران آسیایی نفت ایران پیوست که واردات نفت خود را به دلیل تحریم های اتحادیه اروپا کاهش داده اند. این تحریم ها برای قطع در آمدهای نفتی ایران صورت می گیرد و هدف آن تغییر رفتار رژیم تهران در برنامه هسته ای این کشور است که غرب ظن آن دارد که برای تولید سلاح هسته ای دنبال می شود. ایران این ادعا ها را رد کرده است.

ژاپن اخیرا خرید نفت از ایران را کاهش داده است تا خود را با معافیت های ارائه شده از سوی آمریکا به برخی از کشورها برای معامله با بانک مرکزی ایران، سازگار سازد. تدابیر اخیر از ماه ژوئن به مورد اجرا گذاشته شد.

آمریکا به دنبال کاهش واردات نفت ایران توسط ژاپن در ماه مارس، این کشور را از جریمه ناشی از تحریم ها معاف کرد.

ژاپن تنها کشوری است که دولت آن ضمانت محموله های نفتی ایران را بر عهده گرفته است؛ کره جنوبی اعلام کرده است که از ماه سپتامبر خرید نفت از ایران را از سر می گیرد ولی بیمه محموله ها را بر عهده ایران گذاشته است ، مشابه کاری که هند و چین انجام دادند.

تهران پیشنهاد کرده است تا یک میلیارد دلار بیمه محموله های کشتی های خود را بر عهده می گیرد تا بتواند نفت خود را به هند، چین، ژاپن و کره جنوبی، یعنی چهار مشتری اصلی آسیایی خود حمل کند.

منبع:  رویترز – 31 اوت