یکی از خطوط قرمز ایران

نویسنده

» نگاه لوریان لوژور مرکز فوردو

یکی از مسؤولان ایرانی روز یکشنبه به رسانه های محلی گفت که مرکز غنی سازی زیر زمینی فوردو که انهدام آن با حمله نظامی بسیار مشکل به نظر می رسد، یکی از “خطوط قرمز” ایران محسوب می شود.

به نوشته خبرگزاری مهر، علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امور خارجه مجلس، اعلام کرد که کشورهای بزرگ “می توانند شرایطی را برای تعطیل شدن فوردو مطرح کنند، ولی بی شک فوردو تعطیل نخواهد شد”.

مرکز غنی سازی فوردو در حوالی قم و در زیر کوهستان تأسیس شده. به گفته کارشناسان، عمق این مرکز هرگونه حمله ای را برای انهدام آن مشکل می سازد.

این مرکز در حدود ۳۰۰۰ سانتریفوژ دارد که درحال حاضر ۷۰۰ سانتریفوژ آن راه اندازی شده اند تا اورانیوم را تا میزان ۲۰ درصد غنی کنند.

در زمان نشست های ماه فوریه و آوریل، گروه شش کشور پیشنهاد کرد که ایران غنی سازی اورانیوم تا مرز ۲۰ درصد را متوقف سازد و همچنین فعالیت های غنی سازی مرکز فوردو را در ازای کاهش برخی تحریم ها در زمینه تجارت طلا و بخش پتروشیمی محدود کند.

ایران و گروه شش کشور در اواسط ماه اکتبر مذاکرات خود را در ژنو از سر گرفتند و قرار است این مذاکرات را در تاریخ ۷ و ۸ نوامبر ادامه دهند. نشستی نیز با حضور کارشناسان دو طرف برای اواخر همین هفته در وین پیش بینی شده.

غنی سازی اورانیوم که ایران قاطعانه مصمم است در خاک خود انجام دهد در بطن نگرانی کشورهای غربی و اسراییل قرار دارد که بیم آن دارند تهران علی رغم تکذیب های بسیار به دنبال غنی سازی ۹۰ درصدی اورانیوم برای مصارف نظامی باشد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، طی هفته های اخیر چندین بار تهدید به انجام عملیات نظامی علیه برنامه اتمی ایران کرده.

بروجردی روز یکشنبه گفت: “ما شرایطی ایجاد کرده ایم که ایالات متحده و رژیم صهیونیستی دیگر به حمله علیه تأسیسات اتمی ما فکر نکنند. موشک های ما تأثیر بازدارنده دارند. ما هیچ رویکرد تهاجم گرانه ای در منطقه نداریم، ولی فوردو یکی از خطوط قرمز ماست.”

منبع: لوریان لو ژور، ۲۷ اکتبر