قصد مخالفان حکومت ایران به اتحاد

نویسنده

» گزارش رویترز از تشکیل یک شورا

جان آیریش

یک گروه از مخالفان حکومت ایران اعلام کردند که قصد دارندد تا ماه مارس، یک شورای ملی از طیف های گسترده داخل ایران بوجود بیاورند که جایگزین معبتر دولت فعلی ایران باشد.

کنگره دموکراسی خواهان سبز که در آوریل سال 2010 تشکیل شد، می گوید که سال گذشته با گروه های مختلفی از جمهوریخواهان و سلطنت طلبان گرفته تا اقلیت های قومی ایران چون آذری ها، بلوچ ها و عرب ها گفتگو کرده تا همه را در کنار هم جمع کند.

رضا پیرزاده، دبیر شورا در پاریس که طرفدار دموکراسی سکولار است، گفت: “بعد از اعتراض های مردمی در سال 2009، بسیاری از تابو ها شکسته شد و ایجاد فضای گفتگو بین گروه های مختلف اپوزیسیون، آسان تر شد.

یک جنبش در منطقه و جهان بوجود آمده است و ما باید به سرعت اقدام کنیم و امیدوار باشیم که بتوانیم یک شورای ملی تشکیل بدهیم که اعتبار داشته باشد و جایگزین دموکراتیک برای حکومت ایران تا قبل از سال جدید ایرانی در اواسط ماه مارس باشد.”

غرب تحریم های جدیدی برای ایران در نظر گرفته است که آسیب واقعی به اقتصاد این کشور وارد می کند. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در شب سال نو میلادی قانونی را امضا کرد که بموجب آن کشورهای جهان د از خرید نفت ایران منع شده اند.

اتحادیه اروپا که همچنان یک پنجم نفت ایران را خریداری می کند، قرار است در پایان این ماه تحریم های جدید را علیه ایران را اعلام کنند و اکثر کشور های جهان هم باید از خرید نفت از ایران چشم پوشی کنند.

پیرزاده می گوید: “ایده ما ایجاد کردن یک شورای ملی واقعی است درست مثل کاری که نلسون ماندلا انجام داده بود.”

او می گوید: “کار ایران با زور و انتقام درست نمی شود، این چیزی است که منجر به یک ضربه وحشتناک در ایران و منطقه می شود.”

گوینده معتقد است که شورای پیشنهادی باید مشروعیت خود را ابتدا از گروه هایی که در داخل ایران هستند، بدست بیاورد. “ما در حال ایجاد منشورسیاسی بر اساس خواسته های مردم داخل ایران هستیم. این بسیار مهم است که ما پیرو آنچه در داخل ایران می گذرد، باشیم”.

در دو ماه اخیر در ایران ارزش ریال در حدود 40 درصد افت کرده است و ایرانیان پس انداز های خود را از بانک بیرون می کشند تا دلار بخرند و این نشان می دهد که اقتصاد ایران بیمار است.

این صدمات اقتصادی درست دو ماه قبل از انتخابات مجلس در ایران احساس می شود. انتخابات مخدوش سال 2009 در ایران منجر به هشت ماه اعتراض خیابانی مردم خشمگین شد.

پیرزاده گفت: “این تحریم ها هم به حکومت و به همان اندازه به مردم یران صدمه می زند. پایین آمدن ارزش ریال مردم را ضعیف کرده است اما به همان نسبت حکومت را نیز زمین گیر می کند.”

این مقام اوپوزیسیون می گوید آنچه اکنون به آن نیاز داریم این است که به مردم ایران نشان داده شود که حکومت ایران هدف اصلی این تحریم هاست.

او می گوید: “تحریم های اقتصادی جدید باید با تحریم های قوی سیاسی و دیپلماتیک همراه باشد؛ بعنوان مثال کاهش روابط دیپلماتیک به پایین ترین سطح یا عدم صدور ویزا برای مقامات رسمی ایران و مسدود کردن حساب های شخصی آنها.”

به گفته این فعال سیایس ایرانی ها تنها زمانی برای اعتراض به خیابان می روند که بدانند که یک جایگزین وجود دارد. آنها 30 سال پیش با شعار “شاه باید برود تا همه چیز بهتر بشود” به خیابان رفتند اما امروز همه باید دقیقا بدانند که این راه به کدام مسیر ختم می شود. به همین دلیل ما باید تا آنجا که می توانیم شفاف و روشن عمل کنیم.

سخنگوی این گروه تازه باور ندارد که ایران توانایی نظامی برای مسدود کردن تنگه هرمز را داشته باشد و در صورت چنین اقدامی به کشور های همسایه و واردکنندگان نفت در سرتاسر جهان اعلام جنگ داده است.

منبع: رویترز، 9 ژانویه