نشست محرمانه در لندن

نویسنده
فیگارو

» نگاه فیگارو به افزایش روابط تجاری در ایران

ژرژ مالبرونو

 

اولین نشست اروپا- ایران که توسط “European Voice” برنامه ریزی شده، در لندن برگزار شد. بازار ایران با داشتن ۷۸ میلیون نفر جمعیت مصرف کننده، جوانان تشنه گشایش و ذخایر انباشته ای از نفت و گاز، احتمالاً یکی از پرآینده ترین بازارهای خاورمیانه خواهد بود.

چطور می توان ایران را که از ۳۰ سال پیش تاکنون متحمل انواع تحریم ها شده، به جهان داد و ستد متصل کرد؟ بانکداران و شرکت داران ایرانی طی دو روز با همتایان اروپایی خود به مباحثه خواهند نشست. در این نشست شخصیت هایی مانند اوبر ودرین، وزیر خارجه سابق فرانسه و همتای بریتانیایی اش، جان استرا، نیز حضور دارند.

شرکت های بزرگ بین المللی، ازجمله شرکت های آمریکایی، از ماه ها پیش چشم به بازار ایران دوخته اند. آنها تاریخ ۲۰ نوامبر را نیز در ذهن نگاه داشته اند. در آن روز خواهیم فهمید که آیا بالاخره غربی ها و ایران به راه حلی برای برنامه هسته ای ایران دست خواهند یافت یا خیر.

امیرعلی امیری، مؤسس شرکت ACL، متخصص در امور سرمایه گذاری در ایران، درخصوص این نشست می گوید: “یک احساس همه گیر در میان شرکت کنندگان [این نشست] وجود دارد مبنی براینکه زمان تغییر و تحول فرا رسیده.”

 

تلاش ایران برای تنوع سازی در اقتصاد خود

ولی ایران پس از ۳۰ سال تحریم درتلاش است تا در اقتصاد خود ایجاد تنوع کند و از وابستگی آن به نفت و گاز بکاهد. بخش اتومبیل سازی یکی از بازارهایی است که بسیار پررونق است: سالانه یک و نیم میلیون اتومبیل، ۲۰۰ هزار کامیون، و ۳ تا ۴ هزار اتوبوس در این کشور به فروش می رسد و این رقم معادل با فروش خودرو در مابقی کشورهای خاورمیانه، به جز مصر است. به گفته مجید زمانی، مدیر اجرایی بانک سرمایه گذاری “کاردان”، ایران برای احیای اقتصاد خود به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی نیاز دارد. بانک های ایرانی درتلاش اند تا با شرکای غربی خود که به دلیل تحریم ها از همکاری با ایران منصرف شده اند، وارد همکاری شوند.

ولی هر یک از دو طرف کاملاً بر این مسأله واقف است: هرگونه همکاری میان ایران و اروپا [یا ایالات متحده] به دلیل اختلاف هسته ای به وجود آمده مشمول یک سری مقررات می شود. این درحالی است که در چهل روز باقی مانده خوش بینی چندانی نیز قابل مشاهده نیست. جدا از عدم اطمینانی که میان ایرانیان و غربی ها وجود دارد، برنامه زمانی ای که قرار بود طبق آن تحریم ها لغو شوند، مانع بزرگ دیگری است که گذر از آن بسیار سخت به نظر می رسد. ایران که به شدت درگیر یک وضعیت اقتصادی و مالی سخت شده است، شتاب زیادی برای رسیدن به توافق و آزاد شدن میلیاردها دلار توقیف شده در خاوردور دارد. ازسوی دیگر، باراک اوباما که مواضع اش به شدت ازسوی کنگره ای که با ایران خصومت دارد تضعیف شده، از قدرت مانور بسیار کمی برخوردار گشته.

جامعه بازرگانان در ایران که به شرایط واقف است، انتظار ورود سریع سرمایه به سوی تهران را ندارد، ولی به سوی ایرانیان خارج از کشور، به ویژه در ایالات متحده، چشم دوخته تا در صورت سبز شدن چراغ های سیاسی در تاریخ ۲۰ نوامبر، اولین گام ها را بردارند. به همین دلیل است که اولین نشست اروپا- ایران در لندن برگزار شد تا اولین روزنه های امید در این زمینه ایجاد شود.

منبع: فیگارو، ۱۵ اکتبر