انتخابات بی رونق، وحشت تازه حکومت

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» پیشنهاد بازگشت هاشمی رفسنجانی به نماز جمعه؟

در حالی که رسانه های حکومت با پخش مصاحبه فرماندهان و مقامات دولتی از حساسیت شرایط و آمادگی وسیع سپاه و دولت برای مقابله با اغتشاش ها و تظاهرات و تکرار خرداد 88 می گویند، کمتر از یک ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، فضای انتخاباتی شهرها هم‌چنان سرد است و نشانی از شور و شوق انتخاباتی وجود ندارد.

دو جناح سیاسی حاضر در عرصه سیاسی پس از ردصلاحیت کاندیداهای خود – اصلاح‌طلبان با کاندیداتوری اکبر هاشمی‌رفسنجانی و حامیان دولت با کاندیداتوری اسفندیار رحیم‌مشایی – راه سکوت را در پیش گرفته‌اند. به این ترتیب گفته می شود مذاکراتی با چهره های مختلف و متنفذ سیاسی در جریان است تا از آنان برای گرم کردن تنور انتخابات کمک خواسته شود.

یک منبع خبری به روز گفته است: ملاقات هائی است بین افرادی از بیت رهبر جمهوری اسلامی با دو چهره سیاسی که قبل از این سخن از نامزدی آنان برای انتخابات ریاست جمهوری می رفت. در هر دو این ملاقات ها علی لاریجانی رییس مجلس هم حضور داشته است.

به این ترتیب، و در حالی که به نظر می رسید با رد صلاحیت هاشمی و مشائی، انتخابات چنان شکلی یافته که می تواند مطلوب رهبر و مقامات امنیتی و انتظامی باشد که از تکرار خرداد 88 نگران بودند، چنین پیداست که نگرانی تازه ابعادی کمتر از نگرانی از تظاهرات خیابانی ندارد.

گفته می شود در یکی از این ملاقات ها به هاشمی رفسنجانی پیشنهاد شده با بازگشت به نماز جمعه تهران، مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کند. هنوز از پاسخ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به این پیشنهاد خبری نیست. همین گزارش تائید نشده حکایت از آن دارد که حتی در رایزنی ها برای نجات از سرمای حاکم بر فضای انتخابات، پایان حصر خانگی میرحسین موسوی و خانم رهنورد و مهدی کروبی هم مطرح شده است.

با تمام گفتگوها و رفت و آمدهائی که در جریان است اما اصلاح طلبان و جریان متصل به هاشمی رفسنجانی از واکنش های خاص پرهیز می کنند و با فروکش کردن تهدید و انتقاد و ناسزاگوئی به او، عملا نشریات تندرو هم از هیجان خالی شده اند. در طرف مقابل نشریات و رسانه های الکترونیک وابسته به دولت با جملات مبهم مانند “بهار رفتنی نیست”، “صبور باید بود” و “امید در ذات بهار است” می کوشند هواداران خود را همچنان آماده و منتظر نگاه دارند. 

گروه‌های اصلاح‌طلب که پیش از این اعلام کرده بودند تنها در صورت حضور خاتمی یا هاشمی‌رفسنجانی در این عرصه حاضر خواهند بود، از وورد به فضای انتخاباتی پرهیز می‌کنند. علاوه بر سکوت چهره‌هایی نظیر خاتمی و هاشمی‌رفسنجانی، احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب نیز درباره انتخابات آتی اظهارنظری نکرده‌اند.

هم‌زمان ستاد جوانان اصلاح‌طلب هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که “در شرایط فعلی با توجه به توقف فعالیت ستاد انتخاباتی آیت الله هاشمی رفسنجانی، از آنجا که ستاد ملی جوانان اصلاح طلب نیز نامزد دیگری در انتخابات پیش رو ندارد، فعالیت های ستادی خود را در حال حاضر متوقف می کنیم و از اعضا نیز می خواهیم تا نتیجه گیری نهایی صبور بمانند”.

پیش از این مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از اعضای مجمع روحانیون مبارز نیز گفته بود: “بعد از ردصلاحیت هاشمی، جبهه اصلاحات کاندیدای برای حضوردر انتخابات ندارد”.

پیش از ردصلاحیت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخی از ستادهای هاشمی‌رفسنجانی در تهران و شهرستان‌ها، فعالیت خود را متوقف کرده و وب‌سایت “آفتاب صبح امید”، در این زمینه نوشته بود که تعطیلی فعالیت‌های ستادی به دلیل “شایعه رد صلاحیت آیت الله هاشمی و فضای امنیتی در تهران” بوده است.

پیش از این در برخی شهرستان‌ها نیز فعالان ستاد هاشمی‌رفسنجانی توسط نیروهای امنیتی احضار و حتی برخی نیز بازداشت شده بودند. دلیل این بازداشت‌ها نیز “فعالیت پیش از موعد انتخاباتی” ذکر شده بود.

اتفاقی مشابه برای حامیان دولت نیز رخ داده بود. شبکه ایران، وب‌سایت وابسته به موسسه دولتی ایران، نوشت که در روزهای گذشته “موجی از دستگیری های بدون توجیه و غیرمنطقی” حامیان “دولت عدالت محور دکتر احمدی نژاد” در برخی “استان های کشور” به وجود آمده است. بازداشت‌هایی که مصادف شده است با احضار بهمن شریف زاده، سخنگوی ستاد حامیان مشایی، به دادسرای ویژه روحانیت و فیلترینگ پنج وب‌‎سایت مشایی.

شبکه ایران با “سناریو” خواندن این موضوع نوشت: “برخی نیروهای به ظاهر امنیتی که هویتشان به روشنی معلوم نیست با ریختن در منازل برخی چهره های موجه روحانی و غیرروحانی حامی دولت با ایجاد رعب و وحشت برای خانواده های مظلوم این شخصیت ها اقدام به دستگیری آنها نموده اند”.

ابتکار نیز در سرمقاله روز شنبه خود نوشت: “انتخابات مهم ترین سرمایه در جامعه مردم سالار دینی ایران بحساب می‌آید. اگر قرار باشد این سرمایه در جهت ارتقاء و کار آمدی نظام بکار گرفته شود، موزائیک‌های آن نیز باید از استحکام لازم برخوردار باشند. استحکام موزائیک‌های انتخابات به مشارکت، شور و نشاط مردم منتهی می‌شود.کیفیت موزائیک‌های انتخاباتی زمینه همبستگی را فراهم می‌آورد و امید خلق می‌کند. به طور طبیعی موزائیک‌های انتخابات در نظام سیاسی نیازمند نگهبانی و مراقبت می‌باشند”

این مقاله بدون نام بردن از شورای نگهبان نوشته “نگهبانان اگر وظایف خطیر خود را صحیح انجام دهند، موجب حفظ و طول عمر مفید موزائیک‌های سیاست می‌شوند، ولی اگر نگهبانان به نام مراقبت، ناشیانه عمل کنند آنگاه به استحکام موزائیک‌ها ضربه وارد می‌آورند و در این صورت نقض غرض صورت می‌پذیرد و ارزش سرمایه‌ها بر باد خواهد رفت”.