مذاکره کننده سابق اتمی، جای احمدی نژاد

نویسنده

» نگاه دی تسایت به نامزدی حسن روحانی

حسن روحانی، شخصیت محافظه کار میانه رو و رییس پیشین هیأت مذاکره کننده هسته ای ایران در اوایل سال های ۲۰۰۰، روز پنج شنبه ۱۱ آوریل نامزدی خود را برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴ ژوئن اعلام کرد و خاطرنشان ساخت که قصد دارد “روابط سازنده ای با کشورهای جهان برقرار کند”.

حسن روحانی ۶۴ ساله بین سال های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۵ در زمان ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی [۱۹۹۷-۱۹۸۹] و محمد خاتمی [۲۰۰۵-۱۹۹۷] دبیر کل شورای عالی امنیت ملی بود. ایران در سال ۲۰۰۳ تعلیق موقت فعالیت های هسته ای خود را پذیرفت، ولی این فعالیت ها پس از انتخاب محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۵ از سر گرفته شد و به یک بحران دیپلماتیک با غرب انجامید.

روحانی در اولین سخنرانی خود از سیاست های هسته ای محمود احمدی نژاد انتقاد کرده است. او دراین خصوص گفت: “انجام مذاکرات دیپلماتیک یک هنر است و هر کس توان موفقیت در آن را ندارد. مذاکرات هسته ای نمی بایست به صورتی انجام می شد که کشور وارد یک بحران سیاسی و اقتصادی شود.

او که دکترای حقوق دارد در ادامه افزود: “تا زمانی که آقای رییس جمهور قطعنامه های سازمان ملل را کاغذ پاره می نامد و تحریم های مالی را کم اهمیت جلوه می دهد، تعجبی ندارد که امروز شاهد نصف شدن ارزش ریال باشیم.” روحانی همچنین از عملکرد روان گسیخته و اظهارت آتش افروزانه رییس دولت، که کشور را تا مرز جنگ رسانده، انتقاد کرد.

روحانی اولین و جدی ترین نامزد جناح اصلاح طلب و میانه رو است. تاکنون به ویژه جناح محافظه کار اسامی نامزدهای خود را اعلام کرده، به جز نامزد مستقل، محمد سعیدی کیا، که در زمان ریاست جمهوری اکبر رفسنجانی و احمدی نژاد وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی را برعهده داشته.

مشکل بتوان پی برد که آیا روحانی به عنوان نامزد اصلی اصلاح طلبان وارد عرصه انتخابات خواهد شد یا خیر. و این درحالی است که محمد خاتمی نیز ازسوی اکثریت دعوت به اعلام نامزدی شده.

روحانی در تابستان ۲۰۰۵، کمی پس از انتخاب احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور، به دلیل اختلافات بسیار با رییس جمهور از سمت خود برکنار شد. او از آن زمان یک مرکز تحقیقات استراتژیک را اداره می کند. از دید ناظران، او یک دیپلمات باهوش است و بسیار آسان تر از احمدی نژاد می تواند با غرب مذاکره کند.

نامزدها باید بین تاریخ های ۱۵ تا ۲۱ آوریل در وزارت کشور ثبت نام کنند. شورای نگهبان قانون اساسی که ازسوی روحانیون محافظه کار اداره می شود و وظیفه اش نظارت بر انتخابات است، باید تا قبل از ۲۲ مه اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده را معرفی کند.

این انتخابات چهار سال پس از انتخاب مناقشه آمیز و جنجال آفرین محمود احمدی نژاد انجام می شود که طی آن جنبش اعتراضی گسترده مردم به شکلی خشونت بار ازسوی حکومت مورد سرکوب قرار گرفت. از این حیث، این انتخابات به شدت ازسوی کشورهای غربی رصد خواهد شد. 

منبع: دی تسایت، ۱۱ آوریل