اعراب ومساله هسته‌ای ایران

داوود هرمیداس باوند
داوود هرمیداس باوند

به طور کلی اعراب مایل نیستند که ایران دارای توان هسته‌ای باشد. در هر حال هر چه که بر وزن و قدرت ایران بیفزاید موجب نگرانی آنها می‌شود. اعراب با نگرش آمریکا همسو شده‌اند، کشورهای عربی می‌گویند؛ پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پیش از اینکه جنبه جهانی داشته باشد، پیامدهای منطقه‌ای درپی خواهد داشت و بنابراین در سرنوشت آنها اثر گذار خواهد بود.

پس با این استدلال آنها معتقدند که باید اعراب نیز در جریان تصمیم گیری در این باره قرار گیرند. اعراب نمی‌خواهند به گفتن اینکه هر کشوری حق دستیابی به انرژی هسته‌ای را دارد، بسنده کنند، در واقع آنها قصد دارند به صورت جدی‌تری این مساله را پیگیری کنند، چنانچه در بیانیه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس آمده است که 1+5 نظرات این کشورها را به نحوی از انحا ملحوظ کند.

 بعید است که 1+5 این درخواست اعراب را بپذیرد، چرا که اگر آنها وارد مذاکره شوند، باید ترکیه و کشورهای دیگر نیز وارد مذاکرات شوند. 1+5 فقط می‌تواند اعلام کند که نظرات آنها را ملحوظ می‌‎دارد . مساله هسته‌ای بهانه ای شده است که کشورهای عربی مکنونات قلبی شان را بیان کنند، این کشورها ایران را به عنوان یک قدرت تاثیرگذار برای جهان عرب به خصوص کشورهای عربی منطقه هلال حاصلخیز تلقی می‌کنند.

منبع: آرمان ، 22 آذر