جنگ مخفی اطلاعاتی ایران و اسرائیل

نویسنده

» گاه شمار لو پوئن

ژان گیزنل

عملیاتی که ظاهراً توسط موساد در دوبی انجام شد، آخرین عملیات از سری عملیات مخفی آغاز شده در سال ۲۰۰۷ است. برخی صرفاً منشاء اسراییلی دارند و برخی دیگر، به ویژه کناره گیری مسؤولان ایرانی، احتمالاً توسط آمریکایی ها صورت گرفته اند. ولی نکته مسلم این است که مجموعه ای از عملیات منسجم مورد بررسی قرار گرفته. اینها اهدافی هستند مربوط به ایران، چه از سوی دولت که در تلاش است تا به جنگ افزارهای اتمی دست پیدا کند، چه از سوی تأمین کنندگان تسلیحات برای متحدان لبنانی حزب الله و فلسطینی حماس. اسراییل معمولاً در مورد عملیات مخفی اش اظهارنظر نمی کند.

 

در این گاه شمار برخی از تاریخ های مهم که در روند این جنگ مخفی حائزاهمیت بوده اند را ذکر کرده ایم.

 

سال ۲۰۱۰

فوریه: وزرای اسراییلی هیچ اظهارنظری در مورد مرگ محمود المبوح، یکی از رهبران برجسته حماس، در دوبی نکردند. الی یشایی، وزیر کشور اسراییل، با لبخند اعلام می کند: “تمامی سرویس های امنیتی نهایت تلاش خود را می کنند تا امنیت دولت اسراییل را ضمانت کنند.”

۲۰ ژانویه: ترور محمود المبوح ۵۰ ساله در اتاق خود در هتل البوستان روتانا در دوبی. او که یکی از مؤسسان گروه شبه نظامی عزالدین القاسم است، مسؤولیت دریافت سلاح از ایران را داشت. یک گروه کماندو متشکل از ۱۱ نفر که او را به قتل رسانده اند مورد شناسایی قرار گرفته اند، ولی امارات را زودتر ترک کرده بودند. دو فلسطینی که همدستان آنها بودند به اردن گریخته بودند، ولی به دوبی تحویل داده شدند.

۱۲ ژانویه: ترور مسعود علی محمدی، دانشمند ایرانی، که موتورسیکلتش در تهران بمب گذاری شده بود. تاکنون هیچ مدرک مشخصی برای اثبات اتهامات حکومت جمهوری اسلامی به موساد یافت نشده است.

 

سال ۲۰۰۹

۲۷ دسامبر: ترور دو نظامی حماس در انفجار یک اتومبیل بمب گذاری شده در حومه بیروت در نزدیکی اردوگاه فلسطینی برج البراجنه. حسن سعید الحداد، ۲۱ ساله، و باصل احمد جمعه، ۲۶ ساله، دو تن از محافظان یک شخصیت مهم بودند که هنوز از سوی رسانه ها شناسایی نشده است.

۱ نوامبر: بازرسی کشتی باری “فرانکوپ” در کرانه های قبرس و کشف ۳۰۰ تن [به گفته برخی منابع، ۵۰۰ تن] تسلیحات ایرانی در آن. این عملیات توسط نیروهای اسراییلی و نیروهای ناتو انجام شد. به نوشته اورشلیم پست، نیروی دریایی اسراییل با بهره بردن از اطلاعاتی که از رابط خود در بندر ناپل به دست می آورد، به اخبار مربوط به رفت و آمد کشتی ها در دریای مدیترانه دسترسی کامل دارند.

اواخر اکتبر: ژنرال گابی اشکنازی، رییس ستاد مشترک اسراییل، طی چند روز با همتایان کانادایی، آلمانی، آمریکایی و فرانسوی دیدار کرد. موضوع بحث: هنوز مشخص نیست.

۱۶ اکتبر: شناسایی کشتی هانسا ایندیا حامل جنگ افزارهای ایرانی به مقصد سوریه که در تناقض آشکار با قطعنامه های ۱۷۳۷، ۱۷۴۷ و ۱۸۰۳ سازمان ملل بود.

۱ اوت: ترور ژنرال سوری محمد سلیمان در ساحل ریمل الذهبیه در شمال سوریه [شلیک از یک قایق تفریحی]. سلیمان که با بشاراسد روابط دوستانه ای داشت، به عنوان رابط میان حکومت سوریه و حزب الله لبنان عمل می کرد، به ویژه در زمینه تأمین نیازهای تسلیحاتی.

۳ ژوئن: ناپدید شدن شهرام امیری، محقق هسته ای دانشگاه مالک اشتر  تهران، در زمان زیارت در عربستان سعودی. او دیگر به هتل خود بازنگشت. دولت تهران خبر ناپدید شدن این “زائر ایرانی” را در سپتامبر ۲۰۰۹ اعلام کرد.

۲۹ ژانویه: مقامات قبرسی به درخواست اسراییل و سازمان ملل محموله یک کشتی حامل تسلیحات را خالی کردند. این کشتی در اجاره سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی بود.

ماه ژانویه: یک عملیات هوایی که در ابتدا از سوی روزنامه های مصری یک حمله هوایی آمریکایی تلقی شد ولی درواقع اسراییلی بود، در خاک سودان روی داد. در این عملیات یک کاروان متشکل از ۱۷ کامیون به همراه ۳۹ راننده که از پورت سودان عازم شبه جزیره سینا بود مورد حمله قرار گرفت. این کامیون ها حامل تسلیحات و جنگ افزارهای ایرانی به مقصد نوار غزه بودند. این کاروان به طور کامل منهدم و تمامی راننده ها کشته شدند. به گفته منابع امریکایی و به نقل از شبکه سی بی اس، این حمله در فاصله ۱۵۰۰ کیلومتری اسراییل توسط جنگنده های شکاری انجام شد. برخی منابع از استفاده جنگنده ها از پایگاه فرانسوی- امریکایی جیبوتی خبر دادند. پاریس در این زمینه نظری نداد.

 

سال ۲۰۰۸

۱۲ فوریه: ترور عماد مغنیه، رییس شاخه نظامی حزب الله لبنان که در اتومبیل بمب گذاری شده خود در دمشق کشته شد. این بمب در قسمت بالای صندلی راننده جا گرفته بود. اتومبیل وی ضد گلوله بود.

 

سال ۲۰۰۷

۶ سپتامبر: حمله هوایی اسراییل به مرکز هسته ای سوریه. هدف اصلی این عملیات چند هفته بعد به وسیله خبرهایی که به روزنامه واشنگتن پست درز کرده بود مشخص گردید.

۷ فوریه: ناپدید شدن سرتیپ سپاه علیرضا عسگری، معاون سابق وزیر دفاع  ایران، در ترکیه. او احتمالاً یکی از منابعی بود که تأسیس مرکز هسته ای سوریه را تأیید می کرد. این مرکز به کمک ایران و کره شمالی تأسیس و راه اندازی شد. ده تن از بستگان نزدیک وی، ایران را چند هفته قبل از ناپدید شدن او ترک کردند.

۲۵ ژانویه: مرگ مشکوک اردشیر حسن پور، دانشمند و استادیار دانشگاه، که در منزلش در تهران درگذشت و  علت آن  گازگرفتگی اعلام شد و شش روز بعد علنی گشت. به گفته منابع، یا موساد، یا گروه عقاب، مسبب مرگ وی اعلام شدند. گروه عقاب،   یک گروه مخفی است که مسؤولیت محافظت از برنامه هسته ای را برعهده دارد.

 

سال ۲۰۰۲

ژانویه: بازرسی و کشف محموله یک باری کشتی به نام کارین در دریای سرخ، در زمانی که درحال تخلیه ۵۰ تن تسلیحات ایرانی به فلسطینی ها بود. 

 

منبع: لو پوئن، ۱۹ فوریه