رفت و آمد امام زمان به صورت ناشناس بین مردم

نویسنده
نیما فرح آبادی

» یک مرجع تقلید حامی حکومت مطرح کرد:

یکی از مراجع تقلید حامی دولت از “رفت و آمد ناشناخته امام زمان در میان مردم” خبر داد.آیت الله جعفر سبحانی در پاسخ به تعدادی پرسش درباره امام زمان که سایت “مرکز خبر حوزه” آنها را منتشر کرده، گفت: «معنای غیبت امام این نیست که آن حضرت به شکل روح نامرئی و یا شعاعی ناپیدا در می‌آید، بلکه او از یک زندگی طبیعی و آرام برخوردار است؛ به طور ناشناخته در میان همین انسان‌ها رفت و آمد دارد.»

او با اشاره به “ارتباط” برخی افراد با امام زمان که آنها را افراد “مستعد” خطاب می کرد افزود: «بر خلاف آنچه بعضی می‌پندارند، رابطه امام در زمان غیبت به کلی از مردم بریده نیست، بلکه آن گونه که از روایات اسلامی برمی‌آید، شمار اندکی از آماده‌ترین افراد که سری پر شور از عشق خدا و دلی پر ایمان و اخلاص فوق‌العاده برای تحقّق بخشیدن به آرمان اصلاح جهان دارند با حضرتش در ارتباط‌ند. »

این مرجع تقلید همچنین اضافه کرد که «افراد مستعد، به تفاوت میزان استعداد و شایستگی خود، توفیق درک این سعادت را پیدا می‌کنند. بعضی از آنان چند لحظه و برخی چند ساعت یا چند روز و جمعی سال‌ها با حضرت بقیة الله در تماس بوده‌اند.»

آیت الله سبحانی این افراد را کسانی توصیف کرد که آن چنان بر بال و پر دانش و تقوا قرار گرفته و بالا رفته‌اند که همچون “مسافران هواپیماهای دور پرواز بر فراز ابرها قرار می‌گیرند”، آن جا که هیچ‌گاه حجاب و مانعی بر سر راه تابش جهان‌بخش آفتاب نیست، در حالی که دیگران در زیر ابرها و در تاریکی و نور ضعیف به سر می‌برند.

این مرجع تقلید در توضیح آنچه “نفوذ شخصیت” امام زمان خواند، گفت: «وجود مبارک امام در پشت ابرهای غیبت نیز این اثر را دارد که از طریق شعاع نیرومند و پردامنه نفوذ شخصیت خود، دل‌های آماده را در نزدیک و دور، تحت تأثیر جذبه مخصوص قرار داده، به تربیت و تکامل آن‌ها می‌پردازد و از آنان انسان‌هایی کامل‌تر می‌سازد. ما قطب‌های مغناطیسی زمین را با چشم خود نمی‌بینیم، ولی اثر آن‌ها روی عقربه‌های قطب‌نما در دریاها، راهنمای کشتی‌هاست و در صحراها و آسمان‌ها، راهنمای هواپیماها و وسائل دیگر است. در سرتاسر کره زمین، از برکت این امواج، میلیون‌ها مسافر راه خود را به سوی مقصد پیدا می‌کنند. وسائل نقیله بزرگ و کوچک به فرمان همین عقربه ظاهراکوچک از سرگردانی رهایی می‌یابند.»

او بر این مبنا این پرسش را طرح کرد که :« آیا تعجب دارد اگر وجود مبارک امام در زمان غیبت، با امواج جاذبه معنوی خود، افکار و جان‌های زیادی را که در دور یا نزدیک قرار دارند، هدایت کند و از سرگردانی رهایی بخشد؟»

آیت الله سبحانی در پاسخ به پرسش خود، اظهار کرد: «نباید فراموش کرد که امواج مغناطیسی زمین، روی هر آهن پاره بی‌ارزش اثر نمی‌گذارد، بلکه تنها بر عقربه‌های ظریف و حساسی که خاصیت آهن‌ربایی یافته‌اند و یک نوع سنخیت و شباهت با قطب فرستنده امواج مغناطیسی پیدا کرده‌اند، اثر می‌گذارد. بدین ترتیب دل‌هایی که ارتباطی با امام دارند و شباهتی را در خود ایجاد نموده‌اند، تحت تأثیر آن جذبه روحانی قرار می‌گیرند.»

 

آموزش راه‌های ارتباط با امام زمان

 

بسیاری از روحانیون و مراجع تقلید شیعه معتقدند ادعای ارتباط و رویت امام زمان در زمان غیبت او یک “ادعای دروغین” است.

سخنان آیت الله جعفر سبحانی درباره رفت و آمد امام زمان به صورت ناشناس در میان مردم و ارتباط برخی افراد با او در حالی عنوان می شود که در سال های گذشته و با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در ایران، مباحث مربوط به مهدویت به یکی از جنجالی ترین مباحث فضای سیاسی و رسانه ای این کشور تبدیل شده است.

پیش از این سایت خبری رجانیوز هم در مطلبی به تشریح “راه های ارتباط نزدیک تر و صمیمی تر با امام زمان” پرداخته بود.

ارگان کمیته ویژه رسانه ای دولت احمدی نژاد با طرح این پرسش که “چگونه می‌شود با امام زمان رابطه نزدیک‌تر و صمیمی‌تری برقرار کرد؟” نوشته بود: «ساده‌ترین زبان، زبان حال خود شماست. به سایر روابط، علایق و صمیمیت‌های خود توجه کنید و ببینید که چگونه ایجاد شده است؟ با امام زمان نیز به همین سادگی و راحتی است و شاید بیشتر. چرا که شناخت، توجه و مهر و محبت از آن طرف به صورت مستمر است، اگر چه ما در حال غفلت و بی ‌وفایی باشیم.»

رجانیوز افزوده بود: «حضرت مهدی که سلام خدا بر او باد نیز همین‌طور است. افراد به نسبت شناخت‌شان باورش می‌کنند و به تناسب باورشان به او محبت پیدا می‌کنند و به تناسب محبت‌شان به او نزدیک‌تر و نزدیک‌تر و صمیمی‌تر می‌گردند. نزدیکی، صمیمت، محبت و ارتباط باید دو سویه باشد. در این ارتباط یک سویش امام زمان است که امام رحمت است و مهر و محبت‌ و توجه‌اش به ما قابل وصف نیست، هر چند که ما بد باشیم. اما سوی دیگر خود ما هستیم.»

این سایت در ادامه آورده بود: «به راحتی می‌توان به امام نزدیک شد، محبت و صمیمت را تشدید نمود و با او ارتباطی تنگاتنگ برقرار نمود. و کوتاهی از خود ماست. فقط کافیست که باور و توجه کنیم. راه کاملاً باز است و دعوت مستمر.»

رجانیوز در پایان آموزش راه ارتباط صمیمی با امام زمان، به علاقه مندان این موضوع توصیه کرده: «اینک هر کجا که هستی، رو به قبله، به احترام و به نشانه‌ی انتظار برای قیام او بایست، دست راست بر سر بگذار و از ته دل توجه کن و بگو: السلام علیک یا قآئم آل محمد خداوند کریم ظهورت را نزدیک‌تر گرداند. مرا نیز ببخش و بپذیر و دست ولایت و پدری بر سرم بکش و به رغم تمامی گناهانم، از زمره‌ی شیعیان و دوستدارانت قرار بده. امین.»

 

“ماموریت اصلی”

 

در سال های اخیر آنچه پرداختن “مهدی گرایی افراطی” توسط رئیس دولت و نزدیکانش خوانده می شود، با انتقادهای گسترده ای روبرو بوده است.

انتقادهایی که یک سر آن به اصلاح طلبان و اعضای جنبش سبز می رسد و سر دیگر آن را روحانیت سنتی جناح راست و حتی مراجع تقلید تشکیل می دهند.

محمود احمدی نژاد از بدو روی کار آمدن در سال 84 بارها تاکید کرده که یکی از وظایف اصلی و در حقیقت اصلی ترین وظیفه دولت خود را مهیا کردن شرایط برای ظهور امام زمان می داند. وی در اردیبشهت 86 در کرمان تصریح کرده بود: “ماموریت داریم کشور را به کشور امام زمان تبدیل کنیم.”

وی در آن هنگام توضیح نداده بود که “این ماموریت” از جانب چه کسی به وی محول شده است.

احمدی نژاد در ابتدای تمام سخنرانی های خود دعای فرج امام زمان را می خواند. هنگامی که رئیس دولت کنونی، شهردار تهران بود، اسفندیار رحیم مشایی که در آن زمان رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران بود با هماهنگی احمدی نژاد اقدام به تهیه و انتشار نقشه “مسیر عبور امام زمان هنگام ظهور” کرده بود. منابع خبری از رحیم مشایی به عنوان رابط امام زمان با احمدی نژاد نام می برند و حضور طولانی او در هندوستان و شرکت در جلسات آموزش ارتباط با امور ماوراء الطبیعه را در این راستا ارزیابی می کنند.

شایعات گسترده ای درباره قرار دادن یک صندلی یا بشقاب خالی در جلسات هیات دولت به ریاست احمدی نژاد وجود دارد که حتی یک بار توسط یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس هفتم هم تایید شد؛ هرچند شخص احمدی نژاد و دیگر مقامات دولت آن را رد کردند.

یکی از جنجالی ترین سخنان احمدی نژاد درباره امام زمان مربوط به اظهارات وی در جمع خانواده شهدا و ایثارگران اصفهان است که 13 آذر سال گذشته بیان شد.

وی در آن دیدار مدعی شده بود اسنادی در اختیار دارد که بر مبنای آنها آمریکا می خواهد جلو ظهور امام زمان را بگیرد.

احمدی نژاد در توضیح این اسناد گفته بود: “درست است که این مستکبران، به دنبال نفت و ثروت این کشور هستند، اما در زیر همه اینها یک استدلال برای خود دارند و بر اساس آن عمل می‌کنند. البته آن را در خبرها افشا نمی‌کنند. ما اسناد آن را به دست آوردیم که آنها معتقدند یکی از خاندان پیامبر اکرم در این نقطه ظهور کرده و ریشه همه ظالمان عالم را خواهد خشکاند. آنها همه این نقشه‌ها را کشیده‌اند که جلوی ظهور حضرت را بگیرند و می‌دانند ملت ایران زمینه‌ساز این حادثه بوده و یاران این حکومت خواهد بود.”

وی همچنین در اردیبهشت 87 در مشهد گفت مدیریت کشور و دولت او با امام زمان است. وی در آن سخنرانی با اشاره به انتقادات صورت گرفته علیه او در جریان سخنرانی در دانشگاه کلمبیا گفته بود: “در آنجا یک لحظه بعد یاد امام عصر افتادم. گفتم: ای عزیز، من مطمئن هستم که این صحنه را به نفع اسلام جمع و جور می کنی و مدیریت خواهی کرد. می دانم جمع خواهی کرد.”

او اخیرا هم مدیریت و هدایت طرح هدفمندسازی یارانه ها را در اختیار امام زمان دانسته و گفته بود پولی که دولت در اثر اجرای این طرح به حساب مردم واریز می کند نیز “پول امام زمان” است.

 

انجمن حجتیه یا فرقه مصباحیه؟

 

اینها همه در حالی است که برخی از تحلیلگران معتقدند نگاه دولت احمدی نژاد به مقوله مهدویت متاثر از دیدگاه های آیت الله محمدتقی مصباح یزدی و شکل مدرن شده انجمن حجتیه است.

پیش از این مهدی کروبی و علی اکبر محتشمی پور از روحانیون نزدیک به آیت الله خمینی فاش کرده بودند که مصباح یزدی با فتوای آیت الله خمینی برای تحریم جشن های نیمه شعبان سال 42 مخالفت و عنوان کرده بود دلیلی ندارد به بهانه کشته شدن مردم جشن های امام زمان را تحریم کنیم.

محتشمی پور نام این شکل مدرن شده را “فرقه مصباحیه” گذاشته است.

منابع خبری از مصباح یزدی و ابوالقاسم خزعلی به عنوان دو نماینده اصلی و البته علنی جریان حجتیه در فضای سیاسی کنونی ایران نام می برند.

روحانیت شیعه معتقد است که امام دوازدهم شیعیان، با پنهان شدن از دید مردم، در نهایت ظهور خواهد کرد و جهان را سرشار از عدالت می کند.