ایتالیا، دروازه برقراری اعتماد با اروپا

نویسنده

» لارپوبلیکا و سفر وزیر خارجه ایتالیا به تهران

رئیس جمهور ایران، حسن روحانی در جریان دیدار اما بونینو، وزیرخارجه ایتالیا به ایران گفت که ایتالیا دروازه ای است که ایران از طریق آن می تواند با اروپا اعتمادسازی کند. این اولین بار بعد از ده سال بود که وزیر خارجه ایتالیا به ایران می رفت.

رئیس جمهور ایران تاکید کرد که ایران در صدد پیشرفت روابط با ایتالیا در بالاترین سطح است.

روحانی گفت: “از این که گفته می‌شود هیچ محدودیتی برای توسعه روابط وجود ندارد، خرسندم.”

روحانی با اشاره به ویژگی ‌های مشترک تمدنی و فرهنگی دو ملت، افزود: ایتالیا نقش شریکی مهم در رابطه با جمهوری اسلامی ایران را داشته و تا کنون به عنوان دروازه تعامل ایران با اروپا عمل‌کرده است،‌ لذا باید روابط دو جانبه را بر اساس دیدگاهی پایدار و با اهدافی بلند مدت برای همکاری‌های مشترک در تمامی سطوح دنبال کنیم.

روحانی در مورد همکاری های اقتصادی دو کشور گفت: “تامین نیازهای انرژی ایتالیا در حوزه‌های نفت و گاز همواره از اولویت‌های روابط دو کشور بوده و ما آمادگی داریم در حوزه‌های صنعت، انرژی، تجارت، محیط زیست، گردشگری و تبادلات علمی ، فرهنگی روابطمان را ارتقاء بدهیم.”

خانم بونینو بعنوان اولین وزیر امورخارجه اروپایی بعد از انتخاب شدن حسن روحانی به ریاست جمهوری روز گذشته به ایران رفت تا نشان دهد که ایران درهایش را به روی جهان گشوده است. این اقدامی بود که در گذشته، در حدود پانزده سال پیش توسط رئیس وقت ایران، محمد خاتمی، در سفری به رم انجام شد. خاتمی کسی بود که در آن زمان خواستار باز شدن درهای گفتگو با غرب شده بود. اما بعد از او و به ریاست جمهوری رسیدن محمود احمدی نژاد این درها به مدت هشت سال بسته ماند. سفر سال ۱۹۹۹ خاتمی به ایتالیا، اولین سفر یک رئیس جمهور ایرانی بعد از انقلاب اسلامی به یکی از کشورهای اتحادیه اروپا بود.

آماده سازی سفر بونینو به ایران توسط لاپو پیزللی معاونش، در ۷ ماه اوت دو روز بعد از روی کار آمدن روحانی انجام شد. روحانی در ماه ژوئن برنده انتخابات شد: انتخابی که منجر به سردرگمی پایتخت های دور و نزدیک اروپا شد. بونینو اما با یک تشبیه جالب، در مورد سفر روحانی به سازمان ملل گفت: “صفی که برای صحبت با روحانی کشیده شده بود از صف موزه هنرهای مدرن نیویورک هم طولانی تر بود.”

منبع: لارپوبلیکا، 23 دسامبر