آ‍زمون لابی اسرائیل

نویسنده

» تحلیل فارین پالسی از تحریم‌های بیشترعلیه ایران

ارائه لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران توسط 26 سناتور از هر دو حزب آمریکا می‌تواند آزمونی برای نفوذ سیاسی لابی اسرائیل باشد.

کاخ سفید که اعتقاد دارد تصویب تحریم‌های جدید مذاکرات هسته‌ای با ایران را با شکست مواجه می‌کند، هشدار داده در صورتیکه لایحه به این شکل به تصویب کنگره برسد آن را وتو خواهد کرد.

این لایحه که توسط افراد نزدیک به کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا (AIPAC) تهیه شده به دنبال تحریم‌های جدید علیه تهران، در صورت تخطی ایران از قرارداد اولیه ‍ژنو یا شکست در دستیابی به توافق نهایی در عرض یکسال است.

این لایحه می‌گوید توافق تنها در صورتی قابل قبول است که ایران برنامه هسته‌ای خود را به طور کامل تعطیل کند؛ چیزی که مطابق با خواسته بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است.

دولت حسن روحانی گفته چنین شرطی توافق را از بین خواهد برد و حتی جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز غنی‌سازی صفر را منتفی ندانسته است.

این لایحه همچنین از واشنگتن می‌خواهد در صورتیکه اسرائیل بخواهد به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، از این کشور حمایت همه‌جانبه به عمل بیاورد.

سناتور مارک کرک جمهوری‌خواه در آغاز می‌خواست برخلاف توافق اولیه که وعده داده بود در مدت شش ماه تحریم‌ جدیدی تصویب نخواهد شد،‌ تحریم‌هایی بلافاصله بر ایران اعمال شود اما موفق نشد. پس از آن با سناتور رابرت منندز دموکرات همراه شد تا لایحه جدیدی ارائه کند. آن‌ها می‌خواستند لایحه را به یک لایحه دفاعی قبل از تعطیلات الحاق کنند. اما رهبری دموکرات، که کنترل تقویم را نیز بر عهده دارد، مانع آن شد.

امید آن‌ها به تصویب لایحه پس از تعطیلات در ششم ژانویه است. این دو سناتور برای حمایت بیشتر سعی کرده‌اند چند سناتور دیگر را از دو حزب با خود همراه کنند.

جمهوری‌خواهان که با اکثر اقدامات باراک اوباما مخالف هستند مطمئنا از لایحه حمایت خواهند کرد و جنگ اصلی باید بین اکثریت دموکرات رخ دهد.

دموکرات‌ها از یک طرف می‌خواهند به اوباما وفادار باشند و کاری نکنند که تلاش‌های او برای توافق با ایران از بین برود. از طرف دیگر با ایران همدل نیستند و نمی‌خواهند آیپک را از دست بدهند؛ چراکه امنیت اسرائیل مهمترین دغدغه رای‌دهندگان یهودی است که حدود 40 درصد از کمک‌های مالی را در تبلیغات انتخاباتی دموکرات‌ها به این حزب کردند.

دولت امیدوار است که رهبری دموکرات از به رای گذاشته شدن لایحه جلوگیری کند اما اگر کار به آن‌جا برسد، تغییر نظر دموکرات‌هایی که پیشاپیش از لایحه حمایت کرده‌اند نبرد سختی خواهد بود. اگر لایحه تصویب شود دولت باید 34 سناتور از 100 سناتور را برای وتو دور خود جمع کند که غیرممکن نیست، اما دشوار است.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه، حامیان این لایحه را متهم کرده که مستقیما با کار دولت مخالفت می‌کنند. “اگر کنگره لایحه را کنترل کند… کاری می‌کنند که دیپلماسی آمریکا و یافتن راه حل صلح‌آمیز برای این مسئله با شکست مواجه شود.”

اما هیچ کدام از این حرف‌ها نظر لابی‌های اسرائیل را تغییر نداده. آن‌ها می‌گویند فشار بیشتر بر ایران به همراه مذاکرات می‌تواند موضع آمریکا را قوی‌تر کند.

منبع: فارین پالسی - 21 دسامبر