مقدمه چینی برای بازداشت موسوی

نویسنده
نازنین کامدار

» هشدار سایت کلمه: اتفاقاتی در پیش است

در پی هشدار دیشب سایت “کلمه” در مورد در پیش بودن “اتفاقاتی” مهم، یک منبع آگاه از تلاش محافل امنیتی نزدیک به دولت برای بازداشت میر حسین موسوی خبر داد. این منبع پیش بینی کرد که در صورت تحقق چنین اقدامی، به احتمال زیاد فعالیت سایت “کلمه” نیز که به میر حسین موسوی نزدیک است، متوقف خواهد شد.

سایت کلمه، دیشب در یک “خبر فوری” نوشت: “در پی اجرای سناریوی از پیش طراحی‌شده حرمت‌شکنی از امام و نسبت دادن آن به دانشجویان از دیروز رسانه‌های رسمی تبلیغات حجیم و هدف‌داری را آغاز کرده‌اند که با توجه به اطلاعات به دست آمده به نظر می‌رسد زمینه‌چینی برای برخی رفتارهای غیرمتعارف جدید باشد. به کلیه حامیان جنبس سبز توصیه می‌شود در این زمینه کاملا هوشیار باشند و مرتبا خود را از آخرین تحولات مطلع نگهدارند”. کلمه افزود: “با توجه به محدودیت های شدید اطلاع رسانی، کلمه به دیگر پایگاه‌های اطلاعاتی پیشنهاد می‌کند کاربران شان را نسبت به ضرورت این هوشیاری آگاه کنند”.

تلویزیون دولتی ایران در شامگاه روز ۱۶ آذر در اقدامی بی سابقه تصاویری از یک پوستر سوخته و پاره شده از آیت الله خمینی را منتشر کرد که به اعتقاد اصلاح طلبان با هدف زمینه سازی برای برخورد با رهبران جنبش اعتراضی سبز مردم پخش شد. این اقدام از یک سو با اعتراض مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی به صدا و سیما مواجه گردید و از دیگر سو خوراک تبلیغاتی وسیعی را برای راهپیمایی های سازمان یافته هواداران دولت و سخنان یکدست ائمه جمعه فراهم کرد که خواستار  تعیین تکلیف با “سران فتنه” (اشاره به میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی) بودند.

در پی اقدام تلویزیون، حمید انصاری قائم مقام مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی طی نامه ای شدید اللحن به عزت الله ضرغامی، صدا و سیما را مورد عتاب قرار داد و نوشت: “آن‌چه از گزارش‌های مختلف افرادی که در صحنه‌های تلخ روز دانشجو در دانشگاه‌های مختلف حضور داشته‌اند، استفاده می‌شود آن است که موضوع بدان‌گونه که در برنامه تلویزیون نشر یافته، نبوده و علیرغم آن‌که در این روز بعضا شعارهای ساختارشکنانه دیگری، با کمال تاسف مطرح شده، اما هتک حرمتی نسبت به ساحت امام خمینی گزارش نشده است. و بر فرض آن‌که آن‌چه که در تصاویر تنظیم شده و نامرتبط نشان داده شده است در گوشه‌ای از تجمعات آن روز توسط فردی مجهول و مغرض انجام یافته باشد، توسعه آن به گونه‌ای که گویی جو غالب چنان بوده است دروغ بیّن و مسلّم می‌باشد. حرمت شکنی بی‌سابقه صداوسیما در تنظیم تصاویر پخش شده جداً باعث تاسف، تعجب و اعتراض جدی دوستداران امام راحل است”.

وی در حالی صدا و سیما را به دروغ گویی “بیّن و مسلّم ” متهم کرد که در پایان نامه خود می افزود: “نکته حائز اهمیت آن است که هیچ‌ یک از شبکه‌های خارجی و رسانه‌های دیداری و نوشتاری- علی ما نقل- چنین مطلبی را انعکاس نداده‌اند و این اشتباه تنها مخصوص صدا و سیمای جمهوری اسلامی است”.

نامه روحانی، واکنش تند احمد خاتمی، روحانی هوادار دولت را به دنبال داشت که در نماز جمعه ماه قبل خواستار “برخورد قضایی با مهدی کروبی به دلیل بیان حرف هایی که کمر نظام را شکسته است” شده بود. احمد خاتمی در اظهارات متقابل خود، تا آنجا پیش رفت که خواستار “تصفیه عناصر خارج شده از خط امام از مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی” شد.

انتقادات تند او اما تنها به حمید انصاری محدود نماند و او در انتقادی بی سابقه نوه آیت الله خمینی را متهم به همکاری با  آنان که “سران فتنه” نامید کرد و گفت: “ما به حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی ارادت داریم اما به ایشان می‌گوییم این بیانیه که اهانت به امام در این مراسم صورت نگرفته و این را تنها صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش کرده است، به چه معناست؟ به جای این که از حمایت صدا و سیما از امام حمایت کنید از آن انتقاد می‌کنید؟”

در واکنشی دیگر، روزنامه کیهان نیز در سرمقاله روز شنبه خود به قلم حسین شریعتمداری، گردانندگان موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی را “منافق” دانست و نوشت: “آنها به گواهی مواضع و عملکرد چندماهه اخیرشان نباید از پاره شدن تصویر مبارک حضرت امام نگران باشند، مگر در فتنه اخیر چیزی غیر از کنار گذاشتن اسلام و انقلاب و امام را دنبال می کردند؟! پس اعتراض آنها برای چیست؟! و چرا به رسانه های بیگانه که قبل از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران اقدام به پخش این فیلم کرده بودند و هنوز هم به پخش آن ادامه می دهند، اعتراض نکرده و حتی پخش فیلم یاد شده از رسانه های بیگانه را - البته با زرنگی خاص! و عبارت معترضه “علی ما نقل”- انکار هم می کنند؟! راستی چرا؟!… به تعبیر حکیمانه قرآن، یکی از ویژگی های منافقین، آن است که از یکسو با مؤمنان ادعای همراهی دارند و از سوی دیگر با شیاطین و دشمنان خدا نرد دوستی می بازند”.

در همین حال علی دارابی، قائم مقام ضرغامی نیز در نامه سرگشاده ای خطاب به حمید انصاری مدعی شد که این تصاویر در سطح رسانه های جهان بازتاب گسترده ای داشته است و این “واقعیت تلخی است که باید آن را پذیرفت”. او در نامه خود که سایت خبری رجا نیوز  آنرا منتشر کرد، آورده است: “آگاه باشید که متأسفانه این حادثه واقعی است و با کمال تأسف بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی بیگانه تصاویر و گزارش‌های مشروح‌تری را در این خصوص با آب و تاب پخش کرده‌اند”.

این در حالی است که ناظران رسانه ای تاکید دارند تلویزیون های بین المللی تنها تصاویری از آتش زدن عکس آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد را منتشر کرده اند. درواقع، این فقط صدا و سیمای ایران - که بر اساس وعده هفته گذشته ضرغامی قرار بود “حزب اللهی تر شود” - بوده که تصویر پوستر سوخته و پاره شده آیت الله خمینی را منتشر نموده و پس از آن چند شبکه تلویزیونی نیز تصاویر را باز پخش کرده اند. اقدامی که از سوی روح الله حسینیان به عنوان “جهاد ضرغامی” لقب گرفت.

تمام این تحولات در شرایطی صورت گرفت که میرحسین موسوی دیروز  در گفت و گو با روزنامه جمهوری اسلامی “هر نوع حرمت شکنی از امام ” را محکوم کرد.

بنا به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، میر حسین موسوی در سخنان خود گفت: “اطلاعات دقیقی درباره اینکه اصولا چنین کاری صورت گرفته باشد ندارم کما اینکه درباره عاملان این اقدام ساختارشکنانه نیز اطلاعات روشنی نداریم ولی بهرحال اگر چنین کاری صورت گرفته باشد این یک اقدام مشکوک است و پخش آن صحنه ضدانقلابی از سیمای جمهوری اسلامی نیز اقدام نادرستی بود. از رسانه‌های بیگانه که همواره درحال دشمنی با نظام جمهوری اسلامی هستند انتظاری جز این نیست که با سواستفاده از این قبیل حوادث مرتکب چنین اقدامی بشوند اما چنین اقدامی توسط رسانه ملی که موجودیت خود را به برکت انقلاب عظیمی که به رهبری حضرت امام خمینی پیروز شد مرهون است بهیچوجه قابل قبول نیست”.

این روزنامه به نقل از میر حسین موسوی افزود: “کسانی که به اینجانب محبتی دارند هرگز کوچکترین اهانت به حضرت امام خمینی را جایز نمی دانند و حفظ حرمت امام را واجب می‌دانند. اطمینان دارم که دانشجویان هرگز دست به چنین ساختارشکنی‌هائی نمی‌زنند”.

سرانجام آن که روزنامه حکومتی کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان “ایستگاه آخر” احتمال برخورد با میرحسین موسوی را تقویت کرده است. این روزنامه نوشته:  ”تنها چیزی که اکنون برای اصلاح طلبان باقی مانده یک سرمایه آشوب سازمان یافته است که اختیار آن را عمدتا گروه های تروریست مرتبط با سرویس های اطلاعاتی دشمن به همراه عده ای انگشت شمار در داخل به دست گرفته اند آن هم جز نمایش های مضحک و به وجود آوردن آبروریزی های پی در پی برای فتنه گران - که بی تردید در کاهش سرمایه رای آنها بسیار موثر است - هنر دیگری ندارد. این بدترین خبر ممکن برای همه کسانی است که به جریان فتنه امید بسته بودند. 16 آذر همانطور که سران فتنه قبلا خود هم تاکید کرده بودند به واقع ایستگاه آخر بود، ایستگاهی که نشان داد مردم از فتنه گران بریده و آنها را به حال خود رها کرده اند و ته سبد جریان فتنه گر جز مشتی اراذل باقی نمانده است. آقای موسوی و حامیانش طی ماه های آینده باید خیلی چیزها را توضیح بدهند.”

تیتر اصلی  شماره امروز  روزنامه کیهان را عبارت “اعتراض علیه سران فتنه سراسر کشور را فرا گرفت” تشکیل داده است.

ناظران مسائل ایران یادآوری می کنند صدا و سیما پیش از این نیز در برنامه هایی از جمله “چراغ” و “کارناوال عاشورا” زمینه ساز اقدامات سرکوب گرانه علیه اصلاح طلبان بوده است. به عقیده آنان، سناریوی اخیر نیز  نشان از نگرانی جریان حامی دولت از نزدیکی دهه اول محرم دارد که باعث شده به برنامه ریزی برای برخورد با رهبران اصلاح طلب بپردازند. اقدامی که به باور آگاهان، در صورت تحقق آن، فضای سیاسی ایران در وضعیتی غیر قابل پیش بینی قرار خواهد گرفت.