مطهری تهدید به افشای اسامی فرماندهان کرد

نویسنده
نازنین کامدار

» تجمع "خودجوش" لباس شخصی ها در برابر مجلس

سخنان علی مطهری درباره دخالت سپاه در انتخابات که در همان روز اول با واکنش روابط عمومی سپاه مبنی بر “شکایت از مطهری” و “لزوم ارائه اسناد و مدارک” همراه بود، روز گذشته جلسه مجلس را برای دقایقی به دلیل فریاد های مهدی کوچک زاده و حمید رسایی دو نماینده افراطی مشهور به “وکیل الدوله” متشنج کرد.

در همین حال در بیرون از مجلس نیز عوامل لباس شخصی به بهانه اعتراض به نطق علی مطهری به صورت “خودجوش” تجمع کردند که سرانجام با دخالت یگان های ویژه نیروی انتظامی و البته بدون درگیری و بازداشت به پایان رسید.
در همین حال برغم افزایش انتقادات راستگرایان به علی مطهری که حتی علی لاریجانی را وادار به موضع گیری بر علیه وی کرده است، او خود روز گذشته در یک تذکر آیین نامه ای از گفته های افشاگرانه اش درباره سپاه دفاع کرد.

به نوشته سایت آفتاب، روز گذشته در جلسه مجلس، حمید رسایی ناگهان درخواست تذکر آیین نامه ای کرد و پس از “بی ادب” نامیدن علی مطهری خواستار مداخله مدعی العموم درباره افشاگری او شد؛سخنانی که در ادامه به تشنج کشید.


در این هنگام بعد از کش و قوس‌های فراوان، باهنر گفت: “قرار ما در مجلس هشتم همواره این بوده که اینگونه تذکرات در پایان جلسه مطرح شود، من خواهش می‌کنم و حتی اجازه نمی‌دهم که شما این تذکر را مطرح کنید و در آخر جلسه به شما وقت می‌دهم تا تذکر خود را بگویید”.
رسایی پس از این اظهارات باهنر، خطاب به او گفت: “آقای باهنر در روزهای آخر مجلس هشتم هستیم، شما اوقات خود را تلخ نکنید، من فقط یک جمله می‌گویم و خطابم به مدعی‌العموم است مبنی بر اینکه چطور وقتی طلبه‌ای در قم به نام قدیری ابیانه یک سئوال می‌کند مدعی‌العموم وارد موضوع می‌شود”.
در همین هنگام باهنر با بیان اینکه “میکروفن و تریبون آقای رسایی را قطع کنید”، گفت: “ما که تعارف نداریم، هر چه خواهش و تمنا می‌کنم رعایت نمی‌کنید، برادر بزرگوار نمی‌شود پشت این تریبون اسم این، آن و همه را برد. بنده به شما گفتم که آخر جلسه وقت برای تذکرات خود دارید”.
در این هنگام، مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران با  تکرار اینکه “به سپاه توهین می‌کنند، طوری نیست” خواستار ادامه بیان تذکر از سوی رسایی ‌شد.
باهنر نیز در پاسخ به فریادهای کوچک‌زاده تاکید کرد که “آقای رسایی آخر جلسه وقت دارند که تذکر خود را مطرح کنند اما الان اجازه این کار را نمی‌دهم”.
با این حال کوچک‌زاده مدام فریاد می‌زد و می خواست رسایی تذکر خود را مطرح کند.

به نوشته آفتاب این تذکر مدتی فضای مجلس را ملتهب کرد و سرانجام عده‌ای از نمایندگان در اطراف میز کوچک‌زاده جمع شدند و او را به آرامش دعوت کردند.
علی لاریجانی رئیس مجلس نیز صبح دیروز در واکنش به نطق دیروز علی مطهری گفت: “باید همیشه ما قدر نیروهای مسلح کشور را بدانیم و اجازه ندهیم فداکاری‌ها و ایثار آنها در فضای سیاسی کشور مشوه شود و من در سال‌های خدمت خود در سپاه همیشه شاهد آن بودم که سپاه یک نهاد انقلابی است که روح شهادت‌طلبی،‌ مکتبی‌بودن و ولایتی بودن درآن موج می‌زند لذا وظیفه همه ماست که حمایت معنوی و مادی خود را از ارتش و سپاه نماییم و مجلس شورای اسلامی نیز در این چند ساله توجه زیادی به بنیه نظامی کشور نموده است. توصیه من به همکاران خود این است که با توجه به شرایط کشور در بیان مطالب خود و توجه به ارزش‌های سپاه طوری عمل کنند که حرمت پاسداران عزیز حفظ شود و حرمت همه مسوولان قوای سه‌گانه نیز لحاظ شود و اگر انتقادی نیز وجود دارد با متانت بیان شود تا تاثیر آن طبق اصول امر به معروف و نهی از منکر بیشتر و بیشتر شود”.

علاوه بر این، آنطور که مهر گزارش داده، الیاس نادران هم از  مطهری انتقاد کرده و گفته است:” در جلسه روز یکشنبه جاری در نطق آقای مطهری نسبت های سوئی به سپاه پاسداران و جمعیت ایثارگران داده شد که متاسفانه یادآور نطق های مجلس ششم بود.این بیانات دستاویز رسانه های معاند قرار گرفت، ایشان به جای تعقیب مسائل از مراجع ذیربط، برای رفع سوء تفاهم مسائل مهم را از تریبون علنی مجلس مطرح کردند و نهادها را مورد هجمه قرار دادند. اگر مشکلی وجود دارد مسیر قانونی بیان اعتراضات در قانون مشخص شده است. نباید در آستانه حماسه 3 خرداد و مذاکرات بغداد اینچنین نهادهای سیاسی را مورد هجمه قرار داد.”

او تهدید کرده است: “انتظار داریم علی مطهری از پشت تریبون مجلس این مسئله را مرتفع کند و گرنه ناچار به پیگیری مسئله از مراجع قانونی هستیم”.

اسمائیل کوثری، یک فرمانده سپاهی راهیافته به مجلس نیز به جهان نیوز گفته است: “آقای مطهری حرف زیاد می‌زند ولی عمل وی بر خلاف اظهارات اوست. مطهری معتقد است هر حرفی که می‌زند حق و هر حرفی که دیگران می‌زنند ناحق است، مطهری نباید به ارگان‌های نظام ‌تهمت‌بزند. بنابراین خود دستگاه‌ها باید نسبت به این مسئله حساسیت نشان دهند و قوه قضائیه به عنوان مدعی العموم باید نسبت به اظهارات غیر اخلاقی مطهری واکنش نشان داده و از وی بخواهد که اسناد خود را ارائه کند”.

در همین حال، سید جواد فاطمی که رای لازم برای ورودبه دوره بعدی مجلس را کسب نکرده دیروز به فارس گفت که نمایندگان در حال امضای نامه ای علیه “اظهارات هتاکانه و غیر اخلاقی” مطهری هستند که در پایان جلسه قرائت خواهد شد؛ اتفاقی که نیافتادو بر اساس گفته ها ظاهرا تعداد نمایندگان امضاء کننده به حدی نبوده است که ارزش قرائت از تریبون مجلس را داشته باشد.

همزمان با این تحرکات ،عوامل لباس شخصی نیز روز گذشته برای برپایی یک تجمع “خودجوش” به در مجلس اعزام شدند.

خبرگزاری مهر، درباره این تجمع نوشته است: “جمعی از دانشجویان بسیجی سه شنبه در اعتراض به سخنان اخیر علی مطهری نماینده تهران مبنی بر آنچه که وی آن را دخالت سپاه در انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کرده بود، جلوی درب مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. دانشجویان تجمع کننده با ممانعت یگان ویژه نیروی انتظامی که در اطراف درب مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، مواجه شدند. خبر تجمع بسیج دانشجویی در اعتراض به اظهارات علی مطهری از ساعات آغازین جلسه علنی مجلس شنیده شد که به دنبال انتشار این خبر یگان ویژه نیروی انتظامی مقابل مجلس و خیابان های اطراف مستقر و از برگزاری هر گونه تجمعی خودداری کرد.سختگیری یگان ویژه نیروی انتظامی به حدی بود که حتی برای ورود خبرنگاران به داخل مجلس نیز ممانعت هایی به عمل آمد که پس از پادرمیانی گروه حراست مجلس مسئله برطرف شد”.

شاهدان عینی نیز گفته اند، منظور فارس از “برخورد یگان ویژه” خوش و بش کردن عوامل انتظامی با لباس شخصی ها، و تشکیل گروه های سه چهار نفره گپ زنی بود.در نهایت هم پلیس با آرامش از این عده خواست به اتوبوس هایی که آنها را به محل آورده بود بازگردند که این عده نیز رفتند.

در واکنش به تمامی این حوادث، علی مطهری، در یک تذکر آیین نامه ای در پایان جلسه مجلس تهدید کرد که نام فرماندهان سپاه که در انتخابات دخالت کرده اند را افشاء خواهد کرد.

به گزارش آفتاب، او گفت: “‌ببعد از نطق بنده که روز یکشنبه 31 اردیبهشت در صحن علنی مجلس قرائت کردند، برخی مطالبی در رسانه ها منتشر کردند و در مجلس نیز واکنش‌هایی نسبت به آن نطق صورت گرفت. بنده نمی‌فهم که کجای سخنان من اهانت و بی‌ادبی بود؟ متن نطق بنده و صدای بنده در صحن علنی موجود است. بنده در آن نطق اعلام کردم که سپاه پاسداران در انتخابات مجلس نهم از برخی از کاندیداها حمایت کرد و تمام قد وارد شد و به نظر من همین کار تخلف است. حرف بنده این نبود که سپاه نتیجه صندوق‌های رای را تغییر داده است. سپاه نباید اساسا وارد این موضوعات شود چراکه این موضوع با توصیه حضرت امام خمینی نیز متفاوت دارد”.
او افزود: “بسیاری از فرمانده سپاهان نیز حرف من را قبول دارند. بنده باخبرم که رهبر معظم انقلاب نیز از رفتاری که برخی از افراد در سپاه داشتند، راضی نبودند. اگر برخی از فرماندهان سپاه این کار را ادامه دهند، نام آنها را اعلام می‌کنم”.

او در پایان گفت: “به نظر بنده نمایندگان مجلس باید بتوانند به راحتی درباره همه امور اظهارنظر کنند و نباید قداستی برای هیچ نهادی قائل باشیم”.