پناهندگان ایران در کردستان عراق

نویسنده

» گزارش حقوق بشر از کردستان عراق

از آنجا که دولت ایران به ما اجازه نمی‌دهد از خاک ایران گزارش تهیه کنیم، این ماه با پناهندگان ایرانی زیادی در کردستان عراق که در ایران به خاطر فعالیت‌های حقوق بشر زندانی بوده‌اند صحبت کرده‌ایم. منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق رشد اقتصادی و ثبات نسبی داشته و در حال جذب سرمایه‌گذارها، کارگران و پناهندگان از خاورمیانه و فراتر از آن است.

بنا به گزارشات رسیده از کردستان عراق چند صد پناهجوی ایرانی ظرف چند سال اخیر به این منطقه آمده و تقاضای پناهندگی کرده اند. موج اصلی این پناهجویی پس از وقایع و اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 2009 بوجود آمد. روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان و اقلیت های قومی نظیر کرد ها از جمله پناهجویانی هستند که به کردستان عراق آمده اند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل به کمپین بین‌المللی برای حقوق بشر در ایران گفت، پناهندگان در عراق آزادند که مسافرت کنند و از خدمات بهداشتی برخوردار باشند. این آژانس همچنین گفت گرفتن پناهندگی حدود شش ماه طول می‌کشد. انتقال به یک کشور دیگر هم، بسته به دولتی که پناه می‌دهد، حدود یکسال یا بیشتر وقت می‌برد.

آژانس پناهندگان سازمان ملل همچنین افزود اسکان پناهندگان بسته به میزان علاقه کشوری دارد که پرونده آنها را قبول می‌کند، نه دولت‌ کشورهایی که پناهندگان از آن فرار می‌کنند.

دبیرکل سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشر ایران را به خاطر محدود کردن آزادی بیان و مذهب مورد انتقاد قرار داده‌اند. ایران بالاترین میزان اعدام نسبت به جمعیت را داراست و صدها نفر را به خاطر فعالیت در زمینه حقوق بشر زندانی کرده است. ایران اغلب می‌گوید این زندانیان امنیت ملی را تهدید می‌کنند و انتقاد از پرونده حقوق بشر این کشور را “سیاسی” خوانده است.

منبع: حقوق بشر - 13 مه 2013