کمک ایران به سرکوب ها

نویسنده

» گزارشز فرانس پرس از سلاح های وارده به سوریه

استفن کولینسون

آمریکا معتقد است که ایران از طریق سپاه به عنوان پبشگام در این نوع عملیات،  به سرکوب خونین معترضان در سوریه، کمک نظامی می کند.

قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، به گفته یکی از مقامات رسمی، ماه گذشته به سوریه رفته بود و این زعم آمریکا یک نشانه واضح در مورد کمک نظامی ایران به سوریه است.

یک مقام رسمی آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت: “ما مطمئن هستیم که وی با مقامات عالی دولت سوریه دیدار کرده است و این شامل بشار اسد هم می شود.”

او در ادامه گفت: “به زعم ما این دیدار برای ارائه کمک به دولت سوریه برای سرکوب مردم است.”

این مقام آمریکایی گفت که آمریکا دلایلی دارد که معتقد شده است ایران تجهیزات امینتی در اختیار سوریه گذاشته است.

او در ادامه گفت: “دولت آمریکا معتقد است که ایران تجهیزات نظامی برای سرکوب معترضان در اختیار سوریه گذاشته است.”

آمریکا مدت های طولانی است که در مورد کمک ایران به سوریه مشکوک است. آمریکا می گوید که اسد از این کمک ها برای ماندن در قدرت و طفره رفتن از سرنوشت دیکتاتور های کشور های عرب که در جریان بهار عرب سقوط کرده  اند، استفاده می کند.

یک مقام دیگر آمریکایی گفت که انگشت اتهامات مستقیما به سلیمانی نشانه رفته است و بسیاری ننتیجه همکاری ایران و سوریه را کشته شدن مردم سوریه می دانند که طبق آمار سازمان ملل تعدادشان به بیش از 5 هزار نفر از ماه مارس تا امروز، می رسد.

آمریکایی ها جزیئیات بیشتری در مورد اینکه چه اطلاعاتی آنها را به این نتیجه رسانده است که ایران تجهیزات امنیتی در اختیار ارتش سوریه می گذارد، ارائه نکردند.

گفته می شود که سلیمانی که قدرت  زیادی دارد قرار است جانشین احمدی نژاد بشود و بارها هدف تحریم های آمریکا قرار گرفته است.

آمریکا او را متهم به دست داشتن در توطئه قتل سفیر عربستان در آمریکا می داند که می خواست این کار را با استخدام یک قاچاقچی مکزیکی که برای آن 1.5 میلیون دلار گرفته بود، انجام بدهد.

این افشاگری ها درحالی صورت می گیرد که آمریکا بر سر برنامه های اتمی ایران، با این کشور به بن بست رسیده است و تنش بین دو کشور بر سر تنگه هرمز نیز روز به روز رو به افزایش است.

آمریکا به ایران هشدار داده است که هیچ اقدامی برای بستن تنگه هرمز را نمی پذیرد و تهران هم از تحریم های آمریکا و متحدانش بسیار برآشفته است.

نیروی دریایی سپاه پاسداران که عملیات نظامی در تنگه هرمز و خلیج فارس را به عهده دارد، قرار است مانور دیگری بزودی در این منطقه اجرا کند.

نشانه های مستقیم همکاری سپاه قدس و سوریه یک هفته پس از اینکه محمود سلیمان حاج حمد، یکی از مقامات سابق دولت سوریه، ایران و عراق را متهم به کمک مالی و نظامی به سوریه کرد، آشکار شد.

به نقل از گزارشگر الجزیره، وی پس از اینکه کناره گیری اش را از دولت سوریه اعلام کرد، این اتهامات را در جلسه ای در قاهره مطرح کرده است.

ایران نیز بعد از اینکه اتحادیه عرب حضور سوریه را به دلیل سرکوب شدید مردم، به حالت تعلیق درآورد، از این کشور شدیدا حمایت کرد. اتحادیه عرب از اسد خواسته است که طرح آشتی ملی را بپذیرد.

  تهران نگران سقوط احتمالی حکومت سوریه  است که متحد اصلی او در منطقه است. این اتفاق اگر بیافتد ایران  بیش از پیش در دنیا منزوی خواهد شد.

ایران دشمنان قدیمی اش، اسرائیل و آمریکا را متهم کرده است که به مشکلات در سوریه دامن می زنند.

بشار اسد در یک سخنرانی دو ساعته در تلویزیون گفت که با مشت آهنین در مقابل تروریسم می ایستد و بیگانگان را متهم به تلاش برای بی ثباتی در سوریه کرد.

این اظهارات موجب شد مخالفان دولت  او را متهم کنند که می خواهد سوریه را در دامان جنگ داخلی بیاندازد و قدرت های بزرگ جهان هم او را متهم کردند که قصد دارد کشتار خونین معترضین در ده ماه گذشته را به گردن دیگران بیاندازد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، سخنرانی اسد را “سرد” توصیف کرد. آمریکایی ها معتقدند که اسد مدتی  است که امید سوری ها را برای رسیدن به آزادی و دموکراسی،  مشروعیت سیاسی نومید کرده است.

فرانس پرس، 13 ژانویه