حماس دیگر کنار ایران نمی ماند

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتوراز جدا شدن فلسطینی ها از تهران

روز پنج شنبه اسماعیل هانیه، رهبر حماس، که کنترل نوار غزه را برعهده دارد، گفت درصورت بمباران تأسیسات اتمی ایران توسط اسراییل به هیچ وجه با تل آویو وارد جنگ نخواهد شد.

او در مصاحبه ای با رویترز گفت: “حماس یک جنبش فلسطینی است که در چارچوب منافع و اهداف مردم فلسطین فعالیت می کند.”

او در ادامه افزود: “ایران از ما چیزی نخواسته و ما هم فکر نمی کنیم حکومت تهران به ما نیاز داشته باشد.”

اسراییل بارها تکرار کرده که هیچ احتمالی را برای بازداشتن جمهوری اسلامی از دستیابی به تسلیحات اتمی مردود نمی داند. جمهوری اسلامی نیز اطمینان می دهد که برنامه هسته ای اش صرفاً اهداف صلح آمیز را دنبال می کند، درحالی که واشنگتن این کشور را متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی می کند.

او در ادامه گفت: “تهدیدهای اسراییل همچنان وجود دارد و نیازی نیست آنها را برشماریم. ولی من فکر می کنم که وقوع یک درگیری می تواند پیامدهای وخیمی برای کل منطقه داشته باشد. من می توانم برخی سناریوها را پیش بینی کنم، ولی بی شک وقوع یک چنین درگیری ای می تواند باعث انجام اقدامات تلافی جویانه در کل منطقه شود.”

او در پاسخ به این سؤال که صدها فلسطینی در زندان های اسراییل دست به اعتصاب غذا زده اند گفت که این آزمونی برای وعده های اسراییل است که ادعا می کند به اصول بشردوستانه پایبند است. او دراین خصوص هشدار داد که مطمئناً مرگ یک زندانی “بازتاب منفی” گسترده ای خواهد داشت.

 

۷۰ روز اعتصاب غذا

او در ادامه گفت: “من امیدوارم که هیچ یک از زندانی ها در اسراییل به شهادت نرسند و همچنین از آنها [اسراییلی ها] می خواهم که حقوق بین المللی مربوط به زندانیان را که به عنوان زندانیان جنگی محسوب می شوند اجرا کنند.”

به گفته سازمان های غیردولتی فلسطینی، نه تنها صدها بلکه در حدود ۲۰۰۰ فلسطینی زندانی در اسراییل از تاریخ ۱۷ آوریل دست به اعتصاب غذا زده اند. دو زندانی از ۷۰ روز پیش تاکنون در اعتصاب غذا بسر می برند و وضعیت جسمانی آنها به شدت وخیم گزارش شده.

نخست وزیر حماس دراین خصوص می گوید: “خواسته های آنان ساده است و ماهیت انسانی دارد، به عنوان مثال، پایان دادن به سلول های انفرادی. از دیگر خواسته های آنان ملاقات با اعضای خانواده یا امکان تماشای کانال های بیشتر تلویزیونی است.”

او در پایان خاطرنشان کرد: “ما با رهبران جنبش جهاد اسلامی دیدار کردیم و آنها تأکید کردند هرگونه اقدام منفی در مورد زندانیان در نزد جبهه ملی و در زمان نشست فراکسیون ها مطرح خواهد شد. آنها هیچ گونه اقدام یک جانبه ای بدون اجماع ملی انجام نخواهند داد.”

منبع: نوول ابزرواتور، ۱۱ می