در ابوموسی: به امارات خوش آمدید

نویسنده
نیما فرح آبادی

» SMS جنجالی در جزیره جنجالی

اپراتور مخابراتی ایرانسل به تلفن های همراه افرادی که با سیم کارت های این شرکت وارد جزیره ایرانی ابوموسی در خلیج فارس می شوند، پیغامی ارسال می کند که در آن ورود این افراد به امارات متحده عربی تبریک گفته می شود. خبرنگار روزنامه شرق که برای تهیه گزارش به این جزیره سفر کرده، متن این پیغام را که توسط تلفن همراه خود دریافت کرده، اینگونه نوشته است: “ایرانسل امیدوار است سفر خوشی داشته باشید و آرزوی اقامتی امن در امارات متحده عربی برای شما دارد.”

به گزارش روزنامه شرق، این پیام خوش‌آمد غیرمنتظرانه درست زمانی دریافت شد که خبرنگاران از هواپیمای پرواز بندرعباس -ابوموسی پیاده شدند و بر آسفالت داغ فرودگاه کوچک این جزیره در قلب آب‌های خلیج‌فارس گام گذاشتند.

این روزنامه در عین حال اضافه کرده که ایرانسل در ابوموسی آنتن نمی‌دهد و فقط گهگاهی نشان‌های کوچک آنتن تلفن همراهش بالا می‌آمد و کمی بعد هم پنهان می‌شد. اما در همین مدت اندک پیام خوش‌آمدگوییایرانسل با مضمون ورود به امارات را به گوشی خبرنگاران رساند.

پیام خوش‌آمد به کشور امارات متحده عربی در حالی از سوی شبکه ایرانسل به گوشی‌های تلفن همراه ارسال شد که این کشور در سواحل جنوبی خلیج‌فارس و در فاصله 60 کیلومتری از جزیره ابوموسی ادعاهایی مبنی بر مالکیت بر این جزیره را دارد و چندی پیش نسبت به سفر استانی محمود احمدی‌نژاد به این جزیره واکنش‌های بسیار تندی نشان داد.

انتشار این خبر همزمان شده با واکنش گسترده ایرانیان در سرتاسر جهان به حذف نام خلیج فارس از سرویس نقشه کمپانی عظیم گوگل (googlemaps) که اعتراض رسمی دولت جمهوری اسلامی را نیز به دنبال داشته است.

آرش کرم‌بیگی، مدیر روابط عمومی ایرانسل در این‌باره به روزنامه شرق گفته که “چون ایرانسل با اپراتور اماراتی «اتصالات» رومینگ به معنای گسترش سرویس اتصال در مکانی غیر از مکانی که آن سرویس ثبت شده است، دارد وقتی کسی وارد جزایر بشود شبکه اتصالات شما را در حوزه کشور امارات می‌بیند و پیغام مشترک خود را ارسال می‌کند. این مساله به دلیل همپوشانی فضای فرکانسی است.”

 

لاریجانی: پیگیری کرده ایم که حل شود

این توضیحات اما باعث آن نشد تا تعدادی از نمایندگان مجلس واکنش خشمگینانه ای نسبت به آن ابراز نکنند. به عنوان مثال نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه اقدام ایرانسل “مغایر با استراتژی نظام” است، خواستار آن شد تا”در صورتی که محرز شود ایرانسل در ابوموسی پیامک خوشامدگویی به امارات را به خبرنگاران ارسال کرده است، دستگاه‌های امنیتی و قضایی باید با ایرانسل برخورد کنند.”

حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با اشاره به اخبار مربوط به پیامک ایرانسل در ابوموسی گفت: “شنیده شده است که ایرانسل به خبرنگارانی که به ابوموسی سفر کرده‌اند پیامک فرستاده و ورود آنها را به امارات خوشامد گفته که اگر این خبر درست باشد باید به طور جدی پیگیری شود.”

ابراهیمی ارسال چنین پیامکی را از “جرایم عمومی” دانست و ادامه داد: “اگر محرز شود که ایرانسل چنین پیامکی را با علم و آگاهی ارسال کرده است، عمل بسیار زشت و نادرستی صورت گرفته و به عنوان یکی از جرایم عمومی باید ازسوی دادستانی و قوه قضائیه بررسی شود.”

نماینده اهواز در مجلس نیز با اشاره به پیام اخیر ایرانسل به مسافران ابوموسی و خوشامدگویی این اپراتور به مسافران برای ورود به امارات متحده عربی، خواستار “قطع کامل دست خارجی‌ها از شبکه‌های حساس مخابراتی” شد.

سیدشریف حسینی با قرائت پیام اپراتور ایرانسل به مشترکانی که وارد جزیره بوموسی شده‌اند در جلسه علنی دیروز مجلس گفت: “در این پیامک ابراز امیدواری شده که مسافران اقامت خوشی در امارات متحده عربی داشته باشند.”

وی افزود: “چه تعریفی می‌توان از این حرکت ناشایست داشت که توسط یکی از اپراتورهای ایرانی خارجی انجام شده است.”

حسینی گفت: “این شرکت سالیانه ده‌ها میلیارد تومان برای معرفی خود به عنوان یک شرکت ایرانی هزینه می‌کند، اگر این را در کنار بحث حذف نام خلیج‌فارس از بازی‌های لیگ برتر بگذارید، این موضوع باید بررسی شود.”

نماینده اهواز گفت که این موضوع باید هر چه سریعتر در دستور کار مجلس و دولت قرار گیرد تا این مسائل دیگر تکرار نشود.

علی لاریجانی رییس مجلس در واکنش به این تذکر گفت: “پیگیری خواهیم کرد که این مشکل حل شود که قطعا نباید چنین چیزی وجود داشته باشد”.

ایران و امارات سال‌هاست که بر سر مالکیت جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک با هم اختلاف دارند.به گفته مورخان ایرانی و اسناد و نقشه های تاریخی بین المللی، مالکیت ایران بر این جزایر به هزاران سال قبل باز می گردد. تنها در آغاز قرن بیستم بود که نیروهای بریتانیایی این جزایر را به تصرف خود درآوردند.

با این حال پس از خروج بریتانیا از منطقه خلیج فارس در سال ۱۹۷۱، جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک دوباره به ایران واگذار شدند و نیروهای ایران یک روز پیش از استقلال امارات، بر اساس تفاهم‌نامه ای که به امضای شیخ وقت شارجه هم رسید در ابوموسی مستقر شدند.

ایران همواره ادعای مالکیت امارات بر این جزایر را رد کرده و می‌گوید درباره مالکیت این سه جزیره مذاکره نخواهد کرد.شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در سال ۱۹۷۱ اعتراض امارات به مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه را رد و بر مالکیت این جزایر توسط ایران تاکید کرد.

دولت های عربی و در راس آنها کشورهایی مانند امارات و عربستان، این جزایر را “اشغالی” می خوانند و بر لزوم باز پس داده شدن آنها به امارات متحده عربی تاکید می کنند. اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس نیز از این ادعا حمایت می کنند.

در برابر دولت های مختلف در ایران چه در زمان پهلوی و چه در جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده اند که این جزایر قلمرو ابدی سرزمینی ایران هستند و نیروهای مسلح کشور نیز آمادگی کاملی برای دفاع از آنها دارند.