نمی توان تاثیر تحریم ها را پنهان کرد

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز از کاهش صادرات نفت ایران

روز دوشنبه وزیر نفت ایران برای نخستین بار اذعان کرد که صادرات و فروش نفت ایران دست کم نسبت به سال گذشته 40 درصد افت کرده است، اظهاراتی که در تناقض با ادعای قبلی وی بود، او پیش از این در اظهار نظری عجیب گفته بود تحریم های اقتصادی غرب باعث رشد بیشتر اقتصاد کشور شده است.

اذعان رستم قاسمی پس از آن مطرح می شود که محدودیت های جدید تحریم ها، بیش از پیش توانایی ایران را برای فروش نفت، مهمترین منبع صادراتی تهدید می کند. بر اساس قانونی که اخیرا در آمریکا تصویب شده و در ماه فوریه اجرا خواهد شد، وارد کنندگان نفت ایران که از تحریم نفتی معاف شده اند، نمی توانند پول نفت را برای ایران بفرستند مگر اینکه بخواهند خطر مجازات های آمریکا را پذیرا باشند. نتیجه این اقدام منجر به این می شود که میلیاردها دلار پول نفت فروخته شده ایران در بانک های کشورهای وارد کننده بلوکه شود.

تنبیه های مضاعفی که هفته گذشته با امضای پرزیدنت اوباما به قانون بدل شد، فهرستی از صنایع مرتبط با انرژی، حمل و نقل، کشتی سازی را که ایران برای دور زدن تحریم ها از آن ها بهره می برد در لیست سیاه قرار می دهد. برخی منتقدان گام های تنبیهی جدید می گویند این اوضاع تقریبا کل تجارت ایران را تحریم می کند.

یکی دیگر از نتایج تحریم ها این است که روز دوشنبه وزارت نفت ایران فروش سوخت جت به خطوط هواپیمایی داخلی را تا پرداخت بدهی هایشان متوقف کرد. خبرگزاری نیمه رسمی مهر گزارش داده است که اکثر پرواز های خطوط هوایی داخل کشور به دلیل این تصمیم لغو شد.

آقای قاسمی، از فرماندهان پیشین سپاه که سال گذشته به عنوان وزیر نفت برگزیده شده، همواره تاکید کرده است که ایران هیچ مشکلی در فروش نفت ندارد. در ماه سپتامبر وی در سخنرانی اش در مجلس گفته بود که علی رغم اینکه آمار منتشر شده توسط خارجی ها حکایت از سقوط شدید فروش نفت ایران دارد اما صادرات نفت رو به افزایش است. در موارد دیگر او تهدید کرده بود که به تلافی تحریم ها، ایران صادرات نفت را به تمامی اروپا قطع خواهد کرد. این تلاشی بیهوده بود برای افزایش دادن قیمت نفت و ترساندن معامله گران جهانی.

هم سازمان کشورهای صادر کننده نفت، که ایران عضو آن است، و هم سازمان بین المللی انرژی، گروهی شامل وارد کنندگان غربی نفت، گزارش داده اند که صادرات نفت ایران در پایان سال 2012 به سختی به یک میلیون در بشکه در روز رسیده است، حال آنکه سال قبل صادرات نفت ایران 2.4 میلیون بشکه در روز بود.

دیگر مقامات رسمی ایران نیز اعتراف کرده اند که به وضوح صادرات نفت کشور صدمه دیده است.

منبع: نیویورک تایمز ، هفتم ژانویه