کابینه احمدی نژاد منحل می شود؟

نویسنده
نازنین کامدار

» برکناری قریب الوقوع وزیر ارشاد

در حالی که خشم اصولگرایان از برکناری ناگهانی وزیر بهداشت کابینه احمدی نژاد هنوز فروکش نکرده، منابع خبری از برکناری قریب الوقوع محمد حسینی، وزیر ارشاد خبر داده اند؛ برکناری ای که در صورت تحقق،دولت بر اساس قانون از حد نصاب خواهد افتاد و رئیس دولت باید باردیگر از مجلس رای اعتماد بگیرد.

در گزارش رسانه های اصولگرایان اختلاف حسینی با احمدی نژاد بر سر توقیف روزنامه شرق، انتصاب علی اصغر پورمحمدی به عنوان قائم مقام وزیر و اختلاف با شمقدری به عنوان علل اصلی احتمال برکناری وزیر ارشاد معرفی شده است.

در این زمینه سایت افکارنیوز، علت برکناری حسینی را مربوط به نظر او درباره روزنامه شرق دانسته و نوشته است: “ قرار است بزودی با تصمیم رییس جمهور، سیدمحمد حسینی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وداع کند. هر چند برکناری حسینی قطعی به نظر می رسد اما در حال حاضر این موضوع در حال بررسی است که وی قبل یا بعد از برگزاری جشنواره فیلم فجر از سمت وزارت برکنار شود”.

افکارنیوز افزوده: “طی سه سال گذشته همواره شایعه برکناری حسینی از وزارت ارشاد بر سر زبان‌ها بود اما این شایعه وقتی قوت گرفت که مواضع حسینی و احمدی نژاد به ویژه در مورد توقیف روزنامه شرق، علناً در مقابل یکدیگر قرار گرفت. گفتنی است پنجم مهرماه سال جاری و به دنبال انتشار کاریکاتور جنجالی روزنامه اصلاح طلب شرق در مورد رزمندگان دفاع مقدس، سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد در واکنش به انتشار این کاریکاتور، آن را «توهین به رزمندگان دفاع مقدس» دانست و ضمن ابراز تاثر اعلام کردکه بلافاصله اخطار کتبی دادیم و دادستانی نیز بررسی ها و برخورد لازم را انجام خواهد داد.این سخنان وزیر با واکنش تند رییس جمهور مواجه شد. احمدی نژاد یازدهم مهرماه در نشست خبری با خبرنگاران با انتقاد از اقدام وزیر ارشاد در توقیف شرق، موضع حسینی را اشتباه دانست. این مواضع احمدی نژاد با استقبال اصلاح طلبان همراه شد.همزمان با مواضع رییس جمهور و در همان نشست خبری، فردی با عنوان جعلی «خبرنگار روزنامه گسترش صنعت» در حضور رییس جمهور با تقدیر غیرمتعارف از احمدی نژاد، وزیر ارشاد را مورد حمله شدید قرار داد. فرد مذکور همچنین خود را علاوه بر خبرنگار، مشاور فرهنگی و مطبوعاتی دولت در ستاد راهیان نور معرفی کرد اما نکته جالب، تکذیب رسمی هویت خبرنگاری وی توسط روزنامه گسترش صنعت بود.به دنبال این مواضع آقای احمدی نژاد احتمال برکناری وزیر ارشاد قوت گرفت و برخی منابع از خداحافظی حسینی از وزارت سخن گفتند.گفتنی است خبرنگار مورد اشاره –که حمله هایش به وزیر ارشاد شبیه حمله هایی بود که این روزها روزنامه دولت علیه وزیر معزول بهداشت به راه انداخته- مدعی مشاورت دولت در ستادی بوده که اسفندیار رحیم مشایی نماینده تام الاختیار رییس جمهور در آن بوده است”.

سایت انتخاب اما علت برکناری حسینی را اختلافات او با “جریان انحرافی” و انتصاب یک قائم مقام مخالف با مشایی می داند.

این سایت می نویسد: “رییس جمهور و اطرفیانش، از انتصاب علی اصغر پورمحمدی (رییس سابق شبکه سوم سیما) به قائم مقامی وزارت ارشاد ناراضی هستند”.

انتخاب می افزاید: “با توجه به اینکه طی ماههای اخیر، اختلافات رییس جمهور با وزیر ارشاد، بیشتر حول محور دخالت های جریان انحرافی در این وزارتخانه بوده، اظهارات کنایه آمیز اخیر وزیر ارشاد، قطعاً بهانه به دست اطرافیان رییس جمهور می دهد که نسخه دومین وزیر ارشاد محمود احمدی نژاد، پیچیده شود”.

اشاره انتخاب به سخنان حسینی در یک جمع دانشجویی است که طی آن گفته بود: “سال گذشته که خدمت رهبری رسیدیم، رئیس جمهور گفت بحث‌های اقتصادی مهم است، مباحث فرهنگی را به زمان دیگری موکول کنید که بنده به رئیس جمهور گفتم، فرهنگ را بر همه چیز مقدم بدارید؛ چون رهبری اهتمام ویژه دارند و می‌خواهند در جریان امور فرهنگی باشند، رئیس جمهور در ابتدا پذیرفت، اما بعد نظرش تغییر کرد و به علت عدم رعایت وقت توسط همکاران، هنگام صحبت کردن فرصتی برای بررسی مسائل فرهنگی پیش نیامد که رهبر معظم انقلاب نیز به صحبت نکردن در زمینه مسائل فرهنگی انتقاد کردند؛ ایشان با این انتقاد می‌خواستند عنایت خویش را به مسئله فرهنگ نشان بدهند؛ چون همه افراد باید در زمینه فرهنگ پای کار باشند و این فقط مختص وزارت ارشاد نیست، به عنوان مثال شهرداری با همه بودجه کلان خود، سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه و در واقع همه نهادها باید در این زمینه فعالیت کنند”.
سایت جهان نیوز نیز در گزارشی می نویسد:” برکناری وزیر ارشاد به دلیل مخالفت او با نحوه جابجایی مدیران در درون وزارتخانه اش که با نفوذ رییس جریان انحرافی صورت می‌گرفت، از مدتی قبل نیز مطرح بود اما رنگ واقعیت به خود نگرفت اما در آستانه برگزاری مهمترین رویداد فرهنگی حوزه سینما بار دیگر خبر برکناری حسینی مطرح شد. آنجا که بنا به اخبار منتشر شده قرار است به‌زودی با تصمیم رئیس‌جمهور، سیدمحمد حسینی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وداع کند. در این میان هرچند برکناری حسینی قطعی به‌نظر می رسد اما در حال حاضر این موضوع در حال بررسی است که وی قبل یا بعد از برگزاری جشنواره فیلم فجر از سمت وزارت برکنار شود.همچنین شنیده شده است انتصاب علی اصغر پورمحمدی به عنوان قائم مقام وزیر ارشاد و انتقادات وزیر ارشاد از بی‌‎توجهی دولت به حوزه فرهنگ دلیل اصلی تصمیم رییس دولت برای برکناری وزیر ارشاد است”.

در همین حال، سایت الف در گزارشی به دولت هشدار داده که در صورت عزل تنها یک عضو دیگر کابینه باید بار دیگر از مجلس رای اعتماد بگیرد: “شایعات پیرامون برکناری‌ها درحالی این روزها پررنگ تر و پررنگ تر می شود که به اعتقاد برخی، تنها یک حکم اخراج دیگر کافی است تا کل کابینه دهم منحل شده و نیاز به معرفی مجدد به مجلس و کسب اجازه از بهارستان نشین‌ها برای ادامه کار داشته باشد. طبق اصل ۱۳۶ قانون اساسی، هرگاه نیمی از هیات وزیران‏ کابینه دولت تغییر کند، دولت برای کل کابینه نیازمند اخذ رأی اعتماد مجدد از مجلس می‌شود. اما دو تفسیر متفاوت از این اصل وجود دارد. برخی می‌گویند هرگاه تغییر وزیران به نصف برسد رأی اعتماد مجدد ضروری است، در حالی که برخی دیگر می‌گویند به نصف رسیدن تغییرات، نقطه مرزی است و در صورتی که تغییرات و عزل و برکناری وزرا از نصف بگذرد، رأی اعتماد مجدد ضروری خواهد بود. یعنی از میان ۱۸ وزارتخانه دولت در حال حاضر، بحث است که آیا تغییر ۹ وزیر دولت را نیازمند به رأی اعتماد مجدد مجلس می‌کند یا تغییر ۱۰ وزیر. شایعات درباره برکناری قریب‌الوقوع وزیر ارشاد از یک سو و تلاش برای برکناری وزیر کشور در آستانه انتخابات از سوی دیگر ادامه دارد. محمود احمدی‌نژاد گویی برخلاف چهار سال قبل که در 8 روز مانده به پایان دولت اولش با مصلحت سنجی از برکناری یک وزیر خود صرف نظر کرده بود، این بار بی توجه به این هشدار گویی باز هم قصد برکناری وزیری دیگر را دارد”.

گفتنی است محمود احمدی نژاد در دولت نهم با برکناری حسین صفار هرندی، وزیر ارشاد وقت، کابینه را از حد نصاب انداخت اما پس از آنکه متوجه شد با این اقدام نیازمند اخذ رای اعتمادمجدد از مجلس خواهد بود، حکم خود را پس گرفت ولی بعد از انتخابات به سرعت صفارهرندی را برکنار کرد.