تقویت نیروی نظامی، در نزدیکی ایران

نویسنده

» گزارش تحلیلی لوس آنجلس تایمز درباره آرایش دفاعی آمریکا

جولیان ای بارنز

مقامات رسمی درحالی که کاخ سفید برای اعمال تحریم های بیشتر بر روی ایران تلاش می کند، دولت اوباما حضور نظامی آمریکا را نزدیک ایران افزایش داده است و سیستم ضد موشکی نصب کرده است.

سیستم دفاع هوایی جدید به منطقه خلیج فارس حمل شده است و این شامل کشتی های مجهز هم می شود و همینطور سیستم دفاع موشکی به آبهای خلیج فارس فرستاده شده اند.

مقامات آمریکایی تلاش می کنند تا حالت طبیعی دفاعی در منطقه را حفظ کنند.

همکاری آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس، همانطور که یک مقام ارشد آمریکایی آن را توصیف کرد، احتمالا شامل رادار های هشدار دهنده و موشک های دفاعی می شود که با سیستم آمریکایی که بر روی کشتی ها و جاهای دیگر نصب شده است، هماهنگی دارد.

در این اقدام امارات متحده عربی، قطر، بحرین و کویت، چهار کشوری با آمریکا روابط نزدیک نظامی دارند،شرکت کرده اند.

مقامات ارشد گفتند: “محمود احمدی نژاد، کشورهای حاشیه غربی خلیج فارس را ترسانده است و آنها را در آغوش ما انداخته است”.

مقامات آمریکایی امیدوارند که این اقدام از نگرانی های اسرائیل بکاهد. اسرائیل گفته است حق دارد که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی به این کشور حمله کند.

دولت اوباما فشار را بر روی ایران بیشتر کرد تا وارد گفتگوهایی بشود که هدف آن تطبیق دادن برنامه های اتمی آن با برنامه صلح آمیز تولید انرژی هسته ای است زیرا مجامع بین المللی نگران هستند که هدف ایران تولید سلاح هسته ای است.

ماموریت اصلی مقامات دولتی در هفته های اخیر جلب حمایت های بین المللی برای تشدید تحریم های اقتصادی علیه ایران بود. خواست کشورهای حاشیه خلیج فارس برای دریافت کمک بیشتر، می تواند زنگ خطری باشد برای کشورهایی که مخالف تحریم هستند، مثل چین. ایران بغیر از آمریکا، اروپا و اسرائیل برای کشورهای منطقه هم نگرانی هایی ایجاد کرده است.

مقامات آمریکایی گفتند که گسترش اتحاد بین آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس، نتیجه مستقیم نگرانی های سران این کشورها از قصد احمدی نژاد و اقدامات او در منطقه است.

پرزیدنت اوباما سال گذشته به ریاست جمهوری رسید و وعده داد که با ایران مذاکره خواهد کرد اما این امید پاییز سال گذشته که ایران بسته پیشنهادی و توافقی را رد کرد، برباد رفت.

هیلاری کلینتون، در نشستی که هفته گذشته در لندن برگزار شد تلاش کرد تا حمایت بین المللی را برای تحریم های بیشار جلب کند و اوباما هم در سخنرانی سالانه اش اعلام کرد که اگر ایران حاضر به همکاری نشود، راهکار های دیپلماتیک با عواقبی همراه خواهد بود.

مقامات دولت آمریکا تاکید کردند که آنها از عملیات نظامی بیزارند و قدم هایی که بر داشته اند در این جهت است که اقداماتشان حالت تدافعی داشته  باشد.

ژنرال پترائوس در سخنرانی اش در موسسه مطالعات جنگ در روز 22 ژانویه در واشنگتن درباره توسعه متحدان  آمریکا در خلیج فارس صحبت کرد. او گفت که این نتیجه اقدامات ایران در منطقه است.

پترائوس همچنین گفت که دو موشک پاتریوت در هر یک از این چهار کشور مستقر شده است و کشتی های حامل موشک بالستیک بطور تمام وقت در خلیج فارس مستقر شده است.

پترائوس گفت که پیمان هشدار بموقع بین کشورهای مختلف منطقه این امکان را به آمریکا داده است تا یک تصویر عملیاتی مشترک برای مقابله با تهدید موشکی ایران، بسازد.

پترائوس گفت: “ایران برای کشورهای آنسوی خلیج فارس، یک تهدید جدی محسوب می شود و عامل اصلی شکل گیری موضعی است که ما در تصور داشتیم و حالا در تلاش هستیم که آن را عملی کنیم”.

توسعه یک سیستم هشداردهنده تطبیق داده شده در حاشیه خلیج فارس، می تواند به آمریکا کمک کند تا بسرعت موشک های شلیک شده از سوی ایران را منهدم کنند.

مقامات آمریکا امیدوارند که توسعه این سیستم بتواند نگرانی های اسرائیل را درباره ایران از بین ببرد؛ آنها معتقدند که حمله هوایی اسرائیل منجر به جنگ خواهد شد.

مقامات دولت های بوش و اوباما به مقامات اسرائیلی گفته اند که نیازی به حمله هوایی به ایران نیست. دولت اوباما معتقد است که زمان هنوز برای ادامه مذاکرات دیپلماتیک برای متوقف کردن توسعه سلاح اتمی ایران، باقی است.

 

با این حال این آخرین اقدامات آمریکا، در ایران یادآور حادثه سال 1988 بود که یک ناو آمریکایی هواپیمای مسافربری ایران را منهدم کرد و منجر به کشته شدن 300 نفر شد.

سیستم ضد موشک احتمالا باعث اضافه شدن تعدادی سرباز آمریکایی در منطقه خواهد شد. موشک پاتریوت دستکم نیاز به گروه کوچکی از سربازان آمریکایی دارد.

اضافه کردن نیروی نظامی بیشتر نباید بین چهار کشور که بالابردن قدرت دفاعی را قبول کرده اند، ایجاد مشکلکند. قطر، بحرین، و کویت میزبان پایگاه های بزرگ آمریکا هستند و دولت امارات متحده عربی رابطه ای سابقه دار با ارتش آمریکا دارد.

مقامات آمریکا در حال مذاکره با متحدانشان در خلیج فارس هستند تا از آزادی عبور و مرور دریایی در منطقه مطمئن شوند. کشورهای عرب نگرانند که در هنگام بحران، ایران از عبور کشتی هایشان از تنگه هرمز، جلوگیری کند و صادرات نفتی شان قطع شود.

دولت اوباما همچنین امیدوار است که مسابقه اتمی در منطقه قطع شود. اگر ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند، یا در دستیابی به آن پیشرفت کند، دولت های پولدار عرب هم بدنبال دستیابی به سلاح هسته ای می افتند. این سناریویی است که برای آمریکا بمنزله نابودی منطقه است.

 

منبع: لس آنجلس تایمز 31 ژانویه