معلوم شد تحریم ها موثر بوده است

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» اولین تاثیرات مذاکرات هسته‏ای بر بازارهای ایران

مخابره اولین اخبار از نتایج مثبت مذاکرات ایران و گروه 1+5 بلافاصله به واکنش بازار ارز و سکه و همچنین بورس تهران منجر شد؛ واکنشی امیدوارکننده در پی ماه‏ها بی ثباتی و تلاطم در اقتصاد ایران. تنها اظهارنظرهایی درباره احتمال مذاکره بر سر تحریم‏ نفت و بانک مرکزی که تا کنون توسط مسولان عالی رتبه نظام “بی تاثیر” خوانده می‏شدند کافی بود تا در کمتر از 24 ساعت، از یک سو در اوج شدت یافتن موج تورم، بی کاری و ورشکستگی شاخص بورس رکورد 45 ساله ایران را بشکند و از سویی دیگر قیمت دلار به پایین ترین سطح 80 روزگذشته و قیمت سکه نیز به قیمت سه ماه پیش، یعنی 26 دیماه برگردد.

 

بورس رکورد شکست

شاخص بورس اوراق بهادار که یکی از مهمترین متغیرهای اصلی بازار سهام کشور به شمار می رود، دیروز 27 فروردین 91 وارد دوره جدیدی از حیات شد تا انتظار سال گذشته فعالان بازار محقق شود. این رویداد در سایه اخبار کسب نتایج مثبت در مذاکرات روز گذشته ایران با کشورهای 1+5 رخ داد.فعالان بازار بورس امیدوارند روند مثبت روز گذشته تا اواخر خردادماه نیز ادامه داشته باشد.

روز گذشته دما سنج بازار سهام 45 ساله کشور به بالاترین عدد و قله حیات خود یعنی به 27 هزار و 241 واحدی رسید. بورس ایران آخرین بار 19 شهریور ماه سال 90 عبور از کانال 27 هزار واحدی را تجربه کرده بود اما این وضعیت چندان دوامی نیافت تا در نتیجه افزایش تحریم‏ها علیه ایران از 22 شهریور به کانال 26 هزار و در ادامه به 25 و 24 هزارتایی سقوط و بیش از 7 ماه را در این حالت سپری کند. در پی این تحولات خبرگزاری مهر گزارش داده که “در دادوستدهای روز جاری تالار شیشه‌ای بیش از یک درصد به ارزش بورس اوراق بهادار تهران افزوده شد”. گفتنی است شاخص کل در آخرین روز کاری سال 90 بر روی عدد 25 هزار و 905 واحد متوقف شده بود تا بورس اوراق بهادار سال 91 خود را از این رقم آغاز کند.

 

سقوط قیمت در بازار ارز و سکه

از سوی دیگر و همزمان با تحولات بازار بورس، روند نزولی قیمت ها در بازار ارز و طلا که از عصر روز شنبه شروع شده بود در پی مشخص شدن رضایت دو طرف ایرانی و اروپایی از مذاکرات هسته ای با شتاب بیشتری در روز یکشنبه ادامه پیدا کرد.به این ترتیب عصر روز شنبه قیمت سکه تمام بهار طرح جدید با 4 هزار تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه به 734 هزار تومان و دلار هم با 7 تومان افت قیمت در مقایسه با پایان هفته گذشته به 1880 تومان رسید. روز گذشته بازار ارز و سکه هم در حالی کار خود را شروع کرد که قیمت هر دلار آمریکا به 1856 تومان، قیمت هر یورو با بیست تومان کاهش نسبت به روز شنبه به 2460 تومان و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید هم با 14 هزار تومان کاهش نسبت به عصر روز شنبه به 720 هزارتومان رسیده بود.

اما این تازه اول کار بود و سقوط قیمت‏ها از همان ساعات ابتدایی روز شروع شد و تا پایان نیز بی وقفه ادامه داشت و بدین ترتیب در پایان معاملات روز گذشته قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید تا مرز 655 هزار تومان سقوط کرد و در بازار ارز نیز قیمت هر دلار آمریکا با 163 تومان کاهش نسبت به ساعات اولیه روز به 1693 تومان و قیمت هر یورو هم با 160 تومان کاهش به 2300 تومان رسید.

به دنبال کاهش نرخ سکه بهار آزادی در بازار،خبرگزاری فارس از قول یک کارگزار بورس از تداوم صف فروش سکه در قرارداد های آتی برای روزهای آینده خبر داد و نوشت: “ا توجه به نتایج مثبت مذاکرات گروه 1+5، تحویل سکه‌های پیش فروش و افت دلار احتمال متضرر شد مجدد در قرارداد‌های آتی وجود دارد”.

در ماه‏های اخیر و به دنبال افزایش تحریم‏ها علیه بانک مرکزی و صنایع ایران بازار ارز و سکه شاهد افزایش قیمت‏ها بود؛ افزایش قیمتی که باعث شده قسمت عمده‏ای از سرمایه‏های سرگردان مردم صرف خرید ارز و سکه به عنوان تنها سرمایه گذاری بدون زیان شود. آنچنان که حتی مسوولان بورس نیز از تداوم سرازیر شدن سرمایه‏ها به سمت این بازار ابراز نگرانی کرده و ادامه آن را باعث سقوط بازار بورس ایران دانسته بودند.

 

تاثیر بر بازار مسکن و خودرو

از بازار مسکن نیز خبر می‏رسد که از روز گذشته بسیاری از معاملات تحت تاثیر آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و غرب با توقف مواجه شده است. به گزارش خبر آنلاین از مناطق 2، 5 و 22 تهران با وجود رشد قابل توجه قیمت مسکن طی ماه‏های گذشته، از صبح روز شنبه اکثر نشست ها برای انجام معاملات از سوی خریداران لغو شده است. این در حالی است که کارشناسان حوزه مسکن پیش بینی می‏کردند که در صورت ادامه وضع موجود و پابرجا ماندن تحریم‏ها در سال 91 باید منتظر افزایش قیمت 100 تا 120 درصدی مسکن تا اسفندماه بود.

در این میان همچنین گزارش‏ها از تازه ترین وضعیت حاکم بر معاملات بازار خودرو حاکی از آن است که تردید ها نسبت به حفظ قیمت های فعلی این نوع خودروها افزایش یافته است. در همین ارتباط خبرآنلاین از قول فعالان بازار خودرو نوشت: “به نظر نمی‏رسد طی روزهای آتی معاملات خودروهای وارداتی با قیمت های پیشین ادامه یابد”.

 

مشخص شد تحریم‏ها موثر بودند

واکنش‏های بازار به اولین دور مذاکرات کشورهای 1+5 با ایران و امیدواری برای کاهش تحریم‏ها در حالی اتفاق می‏افتد که از اوایل تابستان گذشته و با شروع دور جدید تحریم‏ها مقامات جمهوری اسلامی بارها بر بی اثر بودن آنها تاکید کرده اند؛ ادعایی که همواره با پافشاری بر عقب نرفتن از مواضع هسته‏ای جمهوری اسلامی همراه بوده است.

بسیاری از تحلیل گران فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‏ها و رکود و تلاطم بازارهای داخلی ایران را عامل اصلی عقب نشینی جمهوری اسلامی در این مذاکرات می‏دانند؛ مذاکراتی که به گفته علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دور دوم خود با موضوع “ لغو تحریم‌های نفتی و بانکی” ادامه پیدا خواهد کرد.