آمریکا در صدد دفاع از مجاهدین در عراق

نویسنده

» گزارش واشنگتن تایمز درباره سرنوشت پایگاه اشرف

الی لیک

آمریکا بدون سرو صدا در حال فشاروارد کردن به عراق برای تعطیل نکردن اردوگاهی است که بیش از سه هزار عضو گروه مخالف حکومت ایران را در خود جای داده است. این گروه به عنوان سربازان ضربت صدام حسین در سال 1991 در زمانی که او پس از جنگ خلیج فارس شورشیان را سرکوب کرد عمل می کردند و اکنون در مقابل توافقات عراق و ایران آسیب‌پذیر شده اند.

هفته گذشته پلیس عراق به اردوگاه اشرف در خارج از بغداد حمله کرد و طی درگیری با مجاهدین خلق حداقل هفت نفر را کشت و ده‌ها نفر را زخمی کرد. دو مقام آمریکا – یکی در واشنگتن و یکی در عراق – که خواستند به دلیل حساسیت موضوع نامشان فاش نشود گفتند، در زمان حمله اعضای یک واحد آمریکا معروف به تسک فورس 134 که با زندانیان جنگ سر و کار دارد خارج از محوطه حضور داشتند.

یک روز پس از یورش، مقامات سفارت آمریکا در بغداد با اعضای دولت عراق برای ممانعت از این کار دیدار کردند. به گفته مقامات روز بعد نیروهای آمریکایی به حمل  ده‌ها عضو زخمی مجاهدین خلق کمک کردند.

بسیاری از ایرانیان از این گروه بخاطر طرفداری از عراق در جنگ هشت ساله ایران و عراق نفرت دارند. شیعیان عراق شکایتی دارند که از شرکت مجاهدین خلق در سرکوب شورش در جنوب عراق پس از جنگ خلیج فارس در سال 1991 استفاده شده است.

آمریکا مجاهیدن خلق را به خاطر این اقدامات و به دلیل ترور شش آمریکایی در ایران پیش از انقلاب سال 57 یک گروه تروریستی اعلام کرد. اما با این وجود آمریکا در صدد حفاظت از اعضای اردوگاه اشرف – که شامل زنان و کودکان هستند – در مقابل حمله عراقی‌ها یا ایرانی‌ها و بازگردانده شدن به وطن برآمده است.

این اردوگاه اززمان حمله سال 2003 به عراق، تحت حفاظت نیروهای آمریکا بوده است. اکنون عراق سعی دارد بر اساس مقررات توافقنامه وضعیت نیروها که سال گذشته به امضای واشنگتن رسید کنترل اموررا در دست بگیرد.

رسانه‌های عراق گزارش داده‌اند که دولت برنامه دارد تا اردوگاه اشرف را تعطیل کند و ساکنان آن را درسایر نقاط دیگر عراق پراکنده کند. چنین اقدامی می‌تواند مخالفان را در مقابل ماموران اطلاعاتی ایران و شیعیان عراق که خانواده‌هایشان را در سال 1991 از دست دادند آسیب‌پذیر سازد.

یک مقام آمریکایی در ایمیلی به واشنگتن تایمز نوشت: «مقامات سفارت با نمایندگان دولت عراق در روز 29 ژوئیه دیدار کردند تا اهمیت عمل به تعهدات خود به دولت آمریکا در مورد رفتار انسانی با ساکنان اشرف توسط دولت عراق و پیشنهاد دریافت اجازه برای رسیدگی به مجروحان و کشته‌شدگان توسط نیروهای آمریکا را ابراز کنند. دولت عراق اجازه داد تا تیم ارزیابی پزشکی آمریکا به اشرف وارد شود و متعاقبا همکاری مشترک آمریکا و عراق را در مورد ساکنان مجروح مجاهدین خلق دراشرف تصویب کرد.»

علی الدباغ سخنگوی دولت عراق تصدیق کرد که در این مورد جلساتی با آمریکایی‌ها برگزار شده است.

وی با رد گزارشات رسانه‌های عراق گفت: «هیچ برنامه‌ای برای انتقال (اعضای مجاهدین خلق) در کوتاه مدت به هیچ‌کجای دیگر وجود ندارد. ما به فکر امنیت آنها هستیم تا جای امن‌تری را پیدا کنیم. اما تا کنون این برنامه تصویب نشده است.»

آقای الدباغ افزود، اعضای مجاهدین خلق به ایران یا هیچ کشور سومی،  بدون درخواست خودشان فرستاده نخواهند شد.

پرزیدنت کلینتون مجاهدین خلق را به عنوان سازمان تروریستی خارجی به رسمیت شناخت. معذالک در سال 2002 این گروه فاش کرد که ایران در حال ساخت یک نیروگاه هسته‌ای مخفی در جنوب تهران است. همچنین مجاهدین خلق ادعا می‌کنند اطلاعات ارزشمندی در مورد رژیم ایران برای ارتش آمریکا فراهم کرده است و دیگر فعالیت تروریستی نمی‌کند. طی سال‌ها این سازمان خود را به عنوان یک سازمان مخالف معتبر در مقابل رژیم ایران معرفی کرده است، هرچند که به نظر می‌رسد در داخل ایران حامیان  اندکی داشته باشند و مسائل متعددی درباره کیش شخصیت رهبرآنها مریم رجوی، وجود دارد.

با این وجود این گروه متحدانی را در کنگره آمریکا پیدا کرده است که به وزارت خارجه برای خارج کردن مجاهدین خلق و گروه‌های وابسته از لیست سازمان های تروریستی خارجی فشار آورده‌اند.

استیون اشنیبام، وکیل خانواده ها و دوستان برخی از ساکنان اردوگاه اشرف گفت، حمله هفته گذشته ثابت می‌کند که عراقی‌ها پیش از این قول خود مبنی بر رفتار انسانی با مجاهدین خلق را زیر پا گذاشته‌اند.

وی گفت: «ظاهرا توافقی در آخر سال 2008 بین آمریکا و دولت صورت گرفته است، یک توافق جانبی برای توافق وضعیت نیروها که طی آن عراقی‌ها قول دادند با مردم اشرف بصورت انسانی و مطابق با استانداردهای بین‌المللی رفتار کنند. آنها این کار را نمی‌کنند. دوازده نفر کشته شده‌اند، 400 نفر زخمی و 36 نفر از اشرف خارج شده‌اند.»

آقای اشنیبام گفت که این 36 نفر «دزدیده » و به یک ایستگاه پلیس برده شده‌اند و «نگرانی وجود دارد که آنها تا نیز از لحاظ فیزیکی مورد آزار قرار گرفته باشند.»

آقای الدباغ گفت به نیروهای عراقی دستور داده شده بود تیراندازی نکنند؛ وی افزود هرگونه جراحات توسط ماشین‌ها ایجاد شده است.

یکی از مقامات آمریکا گفت، ساکنان مجاهدین خلق از سلاح‌های سرد نظیر سنگ، کلوخ و چماق برای مقابله با پلیس‌های عراقی استفاده کرده‌اند.

ریموند تنتر، عضو شورای امنیت ملی در دولت ریگان که در تاسیس کمیته سیاست ایران شرکت و اکنون رئیس آن است – گروهی در واشنگتن که از خارج کردن مجاهدین خلق از لیست تروریستی حمایت کرده است - گفت، موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق به او گفته است که دولت نخست‌وزیر نوری المالکی قصد دارد اردوگاه را خراب کند، ساکنان آن را متفرق کند و رهبران مجاهدین خلق را به ایران بفرستد.

هاوارد ال. برمن نماینده دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و الینا راس-لتینن از فلوریدا، جمهوریخواه عالیرتبه کمیته، هفته گذشته بیانیه‌ای صادر کردند و نگرانی خود را در مورد وضعیت اردوگاه اشرف ابراز کردند.

این بیانیه می‌گوید: «دولت عراق توافقی را با آمریکا امضا کرد و امنیت فیزیک و حفاظت از ساکنان اشرف را پس از خروج نیروهای آمریکا از منطقه را ضمانت کرد. دولت عراق باید به تعهدات خود برای تضمین سلامت ادامه‌دار کسانی که در اشرف زندگی می‌کنند وفادار باشد و از بازگشت غیرارادی آنها به ایران جلوگیری کند.»

 

منبع: تایم، 4 اوت