آغاز حمله لباس شخصی ها و فیلمبرداری از مردم

نویسنده
نازنین کامدار

» تهران در واپسین شب تبلیغات

در واپسین ساعت های مجاز برای تبلیغات کاندیداهای انتخابات فردا، هواداران حسن روحانی در تهران که در میدان ونک و چهار راه ولیعصر تجمع کرده بودند، شعارهایی در حمایت از سه رهبر دربند جنبش سبز سردادند که با برخورد برخی از موتورسواران و لباس شخصی ها نیز مواجه شدند.

 هواداران روحانی که پیش از این سایت های راستگرا از جمله فارس و رجانیوز تجمع شان را غیر قانونی و فاقد مجوز اعلام کرده بودند در ساعت ۱۷ در میدان ونک تجمع کردند و کوشیدند عابران را تشویق به رای دادن به کاندیدای مورد حمایت خود کنند.

این اقدام که با پخش تراکت و پوستر حسن روحانی همراه بود تا ساعات پایانی شب ادامه داشت اما پس از تاریک شدن هوا و سرازیر شدن برخی از هواداران به سمت میدان ولیعصر شعارهایی در حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کربی به گوش رسید و برخی از مردم نیز به جمع این هواداران پیوستند و شعار “مرگ بر دیکتاتور” سردادند. این اقدام هواداران روحانی موجب شد که نیروهای لباس شخصی وابسته به ستاد انتخاباتی سعید جلیلی که از ساعت ۶ عصر در ورزشگاه حیدری نیا تجمع کرده بودند، به شعار دهندگان حمله ور شوند و آنان را مورد ضرب و شتم قرار دهند.

وقوع درگیری در چهار راه ولیعصرو سه راه تخت طاووس(مطهری) گزارش شده اما شاهدان عینی گفته اند این زد و خوردها چندان به طول نیانجامیده است.

این در حالیست که هواداران سعید جلیلی نیز در طول مسیر خیابان ولیعصر با موتورهای خود و سردادن شعارهایی در حمایت از این کاندیدا، مشغول فعالیت انتخاباتی به شیوه خود بودند.

رویارویی میان هواداران سعید جلیلی و حسن روحانی در حالی بود که هواداران محمدباقر قالیباف نیز در میدان فلسطین تجمع کرده بودند و به دلیل حمایت نیروی انتظامی، تجمع شان در کمال آرامش برگزار شد.

 طی تمامی این ساعات، حضور نیروهای لباس شخصی که از تجمعات هواداران روحانی فیلم و عکس می گرفتند بسیار مشهود بود. عوامل امنیتی که لباس شخصی به تن داشتند بدون هرگونه مخفی کاری در بین تجمع کنندگان می چرخیدند و از آنها فیلم می گرفتند که این اقدام با اعتراضاتی از سوی هواداران همراه بود.

 نیروهای انتظامی و موتورسواران ضد شورش نیز مدام در خط ویژه اتوبوس خیابان ولیعصر گشت می زدند.

 در ساعات پایانی شب حجم ترافیک شهر به طرز بی سابقه ای افزایش یافت و تمامی خیابان های منتهی به خیابان ولیعصر، پارک وی، جردن و… مملو از خودروهایی بود که یا هوادار حسن روحانی بودند یا قالیباف.

 در تبلیغات محیطی، محمد باقر قالیباف بیشترین پوسترها و بنر ها را در سطح شهر نصب کرده و دیگر کاندیداها از جمله روحانی و ولایتی چنین اقدامی انجام نداده اند.

بر اساس گفته های شاهدان عینی، حجم تبلیغات قالیباف در پایتخت با اعتراضات هواداران رقبا هم مواجه شده به طوری که در برخی مناطق بنرهای تبلیغاتی این کاندیدا که به طور علنی از امکانات شهرداری بهره برداری شخصی کرده ، تخریب شده است.

در ساعات منتهی به نیمه شب، حجم ترافیک خودروها رو به افزایش گذاشت و تا زمان تنظیم این گزارش، این ترافیک همچنان در محورهای منتهی به خیابان ولیعصر ادامه داشت. در این نوع از اعلام حضور، شهروندانی که در خودروها هستند با بوق های ممتد و پخش موسیقی با صدای بلند اعتراض خود را نسبت به حصر موسوی و کروبی نشان می دهند. هر از گاهی هم جمعیت به طور هماهنگ پس از سر دادن شعار “یا حسین-میرحسین” بوق ممتد می زنند.

هواداران قالیباف اما تنها به سردادن شعارهایی درباره او می پردازند.

تفاوت این دوره از انتخابات در مقایسه با سال ۸۸ علاوه بر حجم کم و پراکنده، استفاده از خودرو به جای راهپیمایی است به طوری که تمامی خیابان ها به همین دلیل با ترافیک سنگین رو به رو شده اند و نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی سعی در گشودن راه ها دارند تا هر چه زودتر به جو ملتهب شهر که از نظر امنیتی برای نیروهای اطلاعاتی در مرحله هشدار قرار دارد، پایان دهند.

نکته دیگر جالب توجه در این شب، استفاده پلیس از بلندگوهایی با صدای بسیار مهیب بود که گوش حاضران را به شدت آزار می داد. این اقدام پلیس بارها از سوی تجمع کنندگان با سوت و کف و بوق مورد اعتراض قرار گرفت.

تهران در واپسین شب تبلیغات نامزدها، در مقایسه با دیگر شب ها از جنب و جوش بیشتری برخوردار بود اما به گفته بسیاری از حاضران در خیابان، این شرایط در مقایسه با ۴ سال قبل ناچیزاست و نشان از نظر بسیاری از شهروندان در عدم شرکت در انتخابات دارد.

در عین حال، همزمانی تبلیغات ریاست جمهوری و شورا ها موجب شده بود تا بسیاری از شرکت کنندگان درکارناوال های تبلیغاتی به جای شعارهای سیاسی یا حمایت از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، کاندیداهای گمنام و پر تعداد شورای شهر را تبلیغ کنند.

گفتنی ست درزمان برگزاری میتینگ های انتخاباتی، نیروهای پلیس ضد شورش و موتورسواران سیاه پوش در حالت آماده باش در کوچه ها کمین کرده بودند.

به این ترتیب آخرین شب انتخابات نیز در شرایطی پلیسی-امنیتی اما کنترل شده و بدون درگیری و البته کم رمق تر از ۴ سال پیش برگزار شد.