ائتلاف به سرانجام نرسید

نویسنده
حسین محمدی

» چهار کاندیدای اصول‌گرا در صحنه

در حالی که امروز مهلت تبلیغات انتخاباتی به پایان رسیده است، به نظر می‌آید که اصول‌گرایان در رسیدن به ائتلاف، ناموفق بوده‌اند و حداقل با چهار کاندیدا در میدان حضور خواهند داشت.

این اتفاق در حالی رخ داده است که طی روزهای گذشته فشار بر علی‌اکبر ولایتی برای انصراف از کاندیداتوری افزایش یافته بود، اما وی کناره‌گیری خود را تکذیب و اعلام کرد که در انتخابات حاضر خواهد بود.

رسانه‌های اصول‌گرا روز گذشته چندین بار اخبار مختلفی را از انصراف ولایتی از کاندیداتوری منتشر کردند. با این همه ولایتی خود در این زمینه گفت: “به احترام حمایت علما، تأیید اکثریت اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و تعداد زیادی از جامعه روحانیت استان‌های مختلف و همچنین حمایت استقبال پرشور مردم و قولی که به آنها داده‌ام تا پایان در صحنه می‌مانم”.

در همین حال رسانه‌های اصول‌گرا نوشته‌اند که “حدادعادل پیش از کناره گیری از انتخابات از قالیباف و ولایتی خواسته بود که جلیلی هم به ائتلاف شکل گرفته بین آنها بپیوندد، اما انها با این پیشنهاد موافقت نکرده بودند”.

هم‌زمان عبدالله حاجی صادقی و مجتبی ذوالنور جانشین و مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه از کاندیداهای اصول‌گرا خواسته‌اند پس از انسجام اصلاح‌طلبان با یک نامزد در انتخابات حاضر شوند.

حاجی صادقی گفته است یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده خواهد شد و نامزد‌های اصول‌گرا باید به وحدت برسند. ذوالنور هم در همین زمینه گفته است: “سه نفر از اصولگرایان شامل ولایتی، قالیباف و جلیلی باید به این نتیجه برسند که باهم ائتلاف کنند… اصولگرایان فکر می‌کنند میزان رای اصلاح‌طلبان در حدی نیست که حتی با پراکندگی آرا اصولگرایان رقابت کند. عقل سیاسی حکم می‌کند که باید جلوی خطر را زود‌تر گرفته و آن را به حداقل رسند”.

پیش از این و پس از انصراف حدادعادل، حسین مظفر، رییس ستاد انتخاباتی قالیباف، بیانیه‌ای صادر و ضمن تشکر از حدادعادل، گفته بود: “با توجه به اینکه یکی از نامزدهای ائتلاف براساس نظرسنجی های مکرر و حتی روزانه توسط مراکز معتبر کشور نه تنها درمیان اعضای ائتلاف از مقبولیت بالاتری برخوردار است بلکه در کل نامزدهای هشتگانه پیشتازی قابل توجهی دارد، تعهد اخلاقی و میثاق اعتقادی آقایان ایجاب می کند تا دیر نشده به تعهد و میثاق خود جامه عمل بپوشند و با عبور از منافع فردی و در راستای مصالح ملی و کشور و اصولگرایان، در انسجام اصولگرایان و ایجاد امید و نشاط در آنان برای پیروزی در رقابت‌های انتخاباتی اقدام خداپسندانه نمایند”.

مساله‌ای که مورد تاکید حسین نجابت، رییس ستاد انتخابات حدادعادل هم قرار گرفته بود: “نقش آقای ولایتی طی امروز و امشب تعیین کننده است اگر بر اساس عهدی که در ائتلاف داشتند کنار بروند، شانس آقای قالیباف افزایش می‌یابد و احتمال پیروزی در مرحله اول بیشتر است”.

نکته جالب آن است که همه این افراد، ائتلاف میان اصلاح‌طلبان را از مسایل اصلی برای ائتلاف میان اصول‌گرایان می‌دانند. نکته‌ای که مورد اشاره حسین شریعتمداری هم قرار گرفته است. او در سرمقاله کیهان نوشته بود: “نتظار آن است- و انتظاری عاقلانه نیز هست- که نامزدهای اصولگرا هر چه زودتر و بدون فوت وقت و از دست‌دادن فرصت، دور هم بنشینند و یکی را از میان خود به عنوان نامزد همه اصولگرایان برگزینند و در نهایت پس از پیروزی- که در این صورت قطعی و بدون کمترین تردید در همان دور اول خواهد بود- دولتی با حضور مؤثر سایر نامزدهای اصولگرا تشکیل بدهند.