جوانان ایرانی و بهار عرب

نویسنده

» گزارشی از کوریره دلاسرا از کنفرانس جوانان عرب در تهران

ویویانا ماتزا

هفته گذشته جمهوری اسلامی ایران، در برج میلاد، یکی از بلند ترین برج های جهان، میزبان فعالان کشور های مسلمان در کنفرانسی بود در مورد بهار عرب که آن را “بیداری اسلامی” می نامند. این در حالی است که جوانان ایران از شرکت در هر نوع گردهم آئی محرومند و بهار آن ها با شدت سرکوب شد.

درجریان کنفرانس مطبوعاتی، از علی اکبر ولایتی، سووال شد: “چرا از جوانان اشغال وال استریت خبری نیست؟» ولایتی که مشاور سیاسی رهبر ایران، علی خامنه ای است، پاسخ داد:« آنها مسلمان نیستند اما آرمان های انسانی دارند و ما آنان را تایید می کنیم.” رسانه های دولتی ایران دائما به موضوع اشغال وال استریت می پردازند. آژانس فرانس پرس که در ایران دفتر دارد، اعلام کرده است که رسانه های ایران واژه “بهار آمریکایی” را در مورد این جنبش بکار می برند که اشاره دارد به واژه “بهار عرب” که توسط رسانه های غربی برای توصیف انقلاب های منطقه بکار برده می شود. هفته گذشته، بیش از 400 معترض در اوکلند دستگیر شدند و خبر آن در کنار خبر کنفرانس در روزنامه وابسته به رهبری ایران، کیهان، به چاپ رسید. اواخر سال گذشته، خامنه ای در سخنرانی اش در مورد اشغال وال استریت گفته بود: “عاقبت، سرمایه داری در آمریکا از بین می رود. فساد مالی در سیستم سرمایه داری عادی شده است. این جنبش در نهایت منجر به از بین رفتن غرب و حکومت سرمایه داری می شود”.

 

اعتراض در صفحات اول

در این کنفرانس علاوه بر تصاویر اعتراضات در جهان عرب، از سوریه گرفته تا بحرین و مصر و شعار های ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی، تصاویری از اعتراض آمریکایی ها پخش شد که در مصاحبه هایی به آن یک درصد آمریکایی هایی که در آمریکا صاحب ثروت هستند، معترض بودند و سپس یک انیمیشن انگلیسی با زیر نویس فارسی در مورد مشکلات اقتصادی کشور دشمن، به نمایش در آمد. سال گذشته آیت الله خامنه ای به شعار معترضان وال استریت “ما آن 99 درصد هستیم”،نیز اشاره کرده بود. وی گفته بود:« همان یک درصد در عراق و افغانستان جنگ به راه انداختند اما آن 99 درصد دیگر هستند که باید کشته بدهند و بهای آن را بپردازند.»

 

جنگ رسانه ای

جنگ بین ایران و آمریکا یک جنگ رسانه ای هم هست. اعتراض های منطقه و جابجایی قدرت یکی از مسائلی است که دو طرف به آن می پردازند. لوگوی کنفرانس طرحی از خانه کعبه بود که جوانه ای از آن روییده بود. ولایتی به انقلاب هایی که منجر به افتادن قدرت به دست اسلامگراها شد، خوش آمد گفت. اما آنچه در سوریه اتفاق می افتد را “توطئه خارجی” نامید.وی گفت: “آمریکا، اسرائیل و کشورهای منطقه، عرب و غیر عرب، نیروهای مسلح شورشی را وارد سوریه کرده اند.” وی به یک خبرنگار از کشور ترکیه در مورد اختلاف نظر ایران وترکیه در مورد سوریه گفت: “ما فکر ‌می ‌کنیم دوستان ما در ترکیه فهمیده بودند که اقدامات اولیه ‌شان به نفع منافع ملی آنها نبوده که در حال حاضر این مواضع در حال تغییر است.”

 

فرهنگ غربی

در حاشیه کنفرانس، گروهی از جوانان ایرانی با روزنامه نگاران غربی به بحث پرداختند. یکی از این جوانان گفت که عاشق آلپاچینو و فیلم های هالیوودی است، اگرچه از فیلم 300 و اسکند که تصویر بدی از کشورش به نمایش گذاشته بود، خوشش نمی آید. وی گفت: “ما از رهبران آمریکایی مثل اوباما خوشمان نمی آید اما فرهنگ مقوله متفاوتی است.” وی روی آیفون اش تصویر دخترش که تازه به دنیا آمده و ماشین های کورسی را ذخیره کرده است و تصویر خامنه ای روی صفحه آیفون است.

هنوز کنفرانس بیداری اسلامی به پایان نرسیده است که کنفرانسی دیگر با عنوان “ هالیوودیسم و سینما” آغاز می شود که از محققان خارجی (از کشورهای آمریکایی و اروپایی و ایتالیا) برای شرکت در این کنفرانس، دعوت شده است. خبرگزاری فارس اعلام کرد که در این کنفرانس، درمورد موضوع “جنبش های ضد سرمایه داری در آمریکا و اروپا” بحث خواهد شد.

کوریره دلا سرا، 2 فوریه