جشن 22 بهمن با انفجار

نویسنده
حسین محمدی

» راه پیمائی سردی که بی سابقه توصیف می شود

راه‌پیمایی روز 22 بهمن در سالگرد پیروزی انقلاب بهمن 57، با صدای انفجاری در حوالی دانشگاه شریف آغاز شد، با شعارهای راه‌پیمایان علیه هاشمی‌رفسنجانی ادامه پیدا کرد و با هدیه گرفتن شارژ ایرانسل و شنیدن سخنان محمود احمدی‌نژاد به پایان رسید.

رسانه‌های نزدیک به حکومت، از جمله روزنامه کیهان، حاضران در مراسم برگزار شده را “میلیونی” و حضور آنان را باعث “حیرت جهان” دانستند. این در حالی است که مخالفان با اشاره به امکانات فراهم شده، به این مساله اشاره کرده‌اند که با توجه به کم بودن عکس‌هایی که از زوایای باز منتشر شده باشد، معتقدند که تعداد شرکت‌کنندگان در مراسم امسال، چشم‌گیر نبوده است.

در همین حال خبرگزاری‌ها، عک‌های مختلفی از حضور آقایان و بانوانی در راه‌پیمایی دیروز منتشر کرده‌اند که نوع پوشش و آرایش آن‌ها، با استاندارهای رسمی جمهروی‌اسلامی مطابقت نداشت. افرادی با این نوع از پوشش و آرایش در برخی از راه‌پیمایی‌های قبلی حامیان حکومت، مانند نهم دی سال 88، نیز حضور داشتند.

آن‌چه که اما در ساعات آغازین این راه‌پیمایی توجه رسانه‌های خبری را به خود جلب کرد، صدای انفجاری بود که در حوالی دانشگاه صنعتی شریف به گوش رسید. رسانه‌های خبری اعلام کردند که صدای این انفجار به شدت مهیب بوده و ماموران امنیتی منطقه مورد نظر را بستند و صدای آمبولانس و ماشین‌های آتش‌نشامی در آن حوالی به گوش می‌رسید.

چند ساعت پس از وقوع این حادثه، مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این صدا، بر اثر انفجار یک “بادکنک تبلیغاتی” بوده که به علت “تزریق بیش از حد گاز” منفجر و باعث “شکسته شدن شیشه فروشگاه مجاور” شده است. این اطلاعیه اضافه کرده است که “این رویداد هیچگونه خسارت جانی به همراه نداشته است”.

 

پاک‌ترین دولت دنیا و مساله هولوکاست

محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت دهم، در سخنرانی خود در روز 22 بهمن، با اشارهبه این مساله که “امروز ایران هسته‌ای شده”، اعلام کرد که جمهوری اسلامی هرگز در برابر “زبان زور و توهین” تسلیم نخواهد شد و هر اقدامی غیر از همکاری در قبال ایران، به شکست منتهی خواهد شد. وی همچنین اضافه کرد که کشورهای غربی مخالف پیشرفت ایران هستند و مسائلی همانند موضوعات هسته‌ای، بهانه آنها است.

احمدی‌نژاد همچنین خبر از آن داد که “دنیا در چند روز آینده شاهد افتتاح چند دستاورد بسیار بزرگ در عرصه هسته‌ای خواهد بود.”

احمدی‌نژاد همچنین بار دیگر به مساله هولوکاست اشاره کرد و گفت: “ ایران با شکستن این بت، زمینه آزادی ملت‌های غرب را فراهم کرد.” وی هولوکاست را روح بتی خواند که “مستکبران از اسرائیل ساخته‌اند”.

احمدی‌نژاد در سخنرانی خود همچنین با اشاره به انتقادهایی که از دولت وی می‌شود، اعلام کرد که ر”ریخت و پاش” در دولت وی کم شده است: “با آن که هنوز برخی تخلفات و سواستفاده‌ها از بین نرفته است، اعلام می‌کنم که دولت ایران پاک‌ترین دولت در همه دنیا است.”

 

جایگزینی شارژ ایرانسل با ساندیس

خبرگزاری مهر، متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی، خبر از آن داد که مشترکان تلفن‌های همراه ایرانسل، در مسیر راهپیمایی از 25 درصد شارژ رایگان برخوردار می‌شدند.

این خبرگزاری نوشته بود که مشترکان ایرانسل در مسیرهای مشخص شده راهپیمایی می‌توانستند از ۲۵ درصد شارژ شگفت انگیز به صورت رایگان بهره‌مند شوند. به نوشته مهر، علاوه بر تهران، این مساله در شهرهای اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، مشهد و کرج نیز رخ داده است. اما دقایقی پس از انتشار این خبر، مهر بدون هیچ توضیحی، اقدام به حذف آن از خروجی خود کرد.

خبرگزاری‌های نزدیک به جمهوری‌اسلامی همچنین اعلام کردند که در مسیر راه‌پیمایی دیروز، ایستگاه‌های مختلف “حقوقی، آزمایش خون، نقاشی” وجود داشته. همچنین هر استان نیز در مسیر راه‌پیمایی دارای غرفه‌های مخصوص به خود بوده و در آن “دستاوردهای 33 سال گذشته” را به نمایش گذاشته بود.

از دیگر غرفه‌هایی که در مسیر راه‌پیمایی دیروز وجود داشت، غرفه از عکس‌های اعتراضات مردم پس از اعلام نتایج انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری در خرداد 88 با عنوان “اصحاب فتنه” بود. خبرگزاری فارس نوشت که “یکی از عکس‌های این غرفه که بسیار مورد توجه راهپیمایان قرار گرفته است، گریه خاتمی، موسوی و کروبی بر تابوت‌های منافقین است”.

 

از شعار علیه هاشمی تا تبلیغ برای جبهه پایداری

علاوه بر غرفه‌ای که به نمایش عکس‌های رهبران جنبش سبز، اصلاحات و مردم معترض اختصاص داشت و آن‌ها را به دستور و گرفتن کمک مالی از غرب و رابطه با سازمان مجاهدین خلق متهم می‌کرد، برخی از افراد نیز پلاکاردهایی علیه میرحسین موسوی، مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی در دست داشتند.

خبرگزاری فارس عکسی را منتشر کرده بود که در آن سیدمحمد خاتمی به خیانیت به جمهوری اسلامی و همکاری با آمریکا، انگلستان و اسراییل متهم شده بود.

از سوی دیگر خبرگزاری مهر نیز، در خبری نوشت: “آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام زمانی که در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کرد با واکنش تعدادی از راهپیمایان مواجه شد. هاشمی رفسنجانی که از خیابان قریب تقاطع آزادی وارد مراسم شد تا خیابان اسکندری همراه با راهپیمایان بود و از آنجا جمع راهپیمایان را ترک کرد. تعدادی از مردمی که هاشمی رفسنجانی را در جمع خود حاضر می دیدند شعارهایی علیه وی سر دادند”.

علاوه بر این مسایل، جبهه پایداری انقلاب اسلامی، که تشکل نزدیک به احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس نهم است، اقدام به انتشار بروشورهای تبلیغاتی در میان راه‌پیمایان کرد. اقدامی که با انتقاد رسانه‌های اصول‌گرا نیز مواجه شد.

یکی از سایت‌های اصول‌گرا در این‌باره نوشت: “نیروهای گروه سیاسی - انتخاباتی جبهه پایداری ، روز شنبه در مراسم راهپیمایی 22 بهمن، میان مردم اعلامیه توزیع می کردند. در بالای این اعلامیه ها عکس هایی از حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، آیت الله مصباح یزدی و آیت الله خوشوقت چاپ شده و در زیر آن، خاطره ای از حضرت آیت الله بهجت(ره) به نقل از مرتضی آقاتهرانی درج شده تا خواننده تصور کند حضرت آیت الله بهجت خواستار تشکیل جبهه موسوم به پایداری و ورود اعضای آن به مجلس، به منظور اجرای منویات مقام معظم رهبری، بوده است”.

 

حضور “حماسی، نشاط‌آور و پرتحرک”

بعد از برگزاری راه‌‌پیمایی 22 بهمن، چهره‌های سیاسی نزدیک به اصول‌گرایان، در مصاحبه‌هایی از حضور مردم در راه‌پیمایی 22 بهمن، استقبال کردند.

ادعای اصول‌گرایان درباره حضور “میلیونی” مردم در این راه‌پیمایی پس از آن مطرح شد که اصغر آبخضر٬ قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، یک روز پیش از برگزرای این راه‌پیمایی مدعی شده بود: “۶۰ درصد مردم کشور در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت می‌کنند. در تهران چهار میلیون جمعیت و در کل کشور ۴۵ میلیون به خیابان‌ها خواهند آمد”.

اصول‌گرایان با تاکید بر حضور “میلیونی” مردم در این راه‌پیمایی، آن را مقدمه حضور گسترده آن‌ها در انتخهابات مجلس نهم دانستند. پیش از این علی سعیدی، نملاینده ولی‌فقیه در سپاه، گفته بود که بین 60 تا 65 درصد مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد.

سردار محمدرضا نقدی، رییس سازمانبسیج، نیز اکنون درباره این راه‌پیمایی می‌گوید: “حضور حماسی امروز مردم در راهپیمایی 22 بهمن، مقدمه‌ حضور کم‌نظیرشان در انتخابات 12 اسفند است”.

غلام‌علی حدادعادل، رییس مجلس هفتم، حضور مردم در این راهپیمایی را “امیدبخش، نشاط‌ آور و اثرگذار در مشارکت آنها در انتخابات ۱۲ اسفند” دانست.

مرتضی تمدن، استاندار تهران، نیز در این‌باره این‌گونه اظهارنظر کرد: “انتخابات 12اسفندماه تفسیر و تعبیری از راهپیمایی پرشور مردم در 22 بهمن امسال است”.

پرویز سروری، از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز این راه‌پیمایی را “پاسخ صریح و روشن مردم به تهدیدها و تحریم‌ها” معرفی کرد.