دوستی مجلسی ها، حمله خامنه ای

نویسنده
حسین محمدی

» رابطه با آمریکا؛ کتف بسته در برابر دشمنان؟

هم‌زمان با تشکیل اتاق بازرگانی ایران و آمریکا و بررسی تشکیل گروه دوستی پارلمانی٬ آیت‌الله خامنه‌ای و اصول‌گرایان نزدیک به وی٬ دور جدیدی از حملات علیه آمریکا و افرادی را که معتقد به این رابطه هستند آغاز کردند.

رهبر جمهوری‌اسلامی در پیامی به مناسبت “کنگره عظیم حج” چنین نوشته است: “دولت‌های استکباری و پیشاپیش آنان آمریکا، به کمک ابزارهای رسانه ای فراگیر و پیشرفته، چهره واقعی خود را می‌پوشانند و با دعوی طرفداری از حقوق بشر و دموکراسی، رفتاری خدعه آمیز در برابر افکار عمومی ملت‌ها در پیش می‌گیرند. آنان در حالی دم از حقوق ملت‌ها می‌زنند که ملت‌های مسلمان، هر روز بیشتر از گذشته، آتش فتنه‌های آنان را با جسم و جان خود لمس می‌کنند. ملت‌هایی… که از سوی آمریکا و متحدانش، پی در پی به تهاجم نظامی و یا تحریم اقتصادی یا خرابکاری امنیت تهدید می‌شوند، می‌تواند چهره واقعی این سردمداران نظام سلطه را به همه نشان دهد”.

این سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی هم‌زمان با‌ آن بیان شده که روزنامه کیهان٬ در سرمقاله خود٬ در انتقاد از حامیان برقراری رابطه با آمریکا نوشته است: “در موقعیت فزونی فشارهای دشمن عنود و خبیث، جریان نفاق بدترین بازی را به اجرا گذاشت و با اصرار بر شکستن فضای ضد آمریکایی و تخطئه شعار مرگ بر آمریکا، کوشید دولت و دستگاه دیپلماسی را در برابر دشمنان، کتف بسته و خلع سلاح کند. البته باید میان «ساده‌لوحی» و «لجاجت» فاصله گذاشت. خیلی که خوشبینانه قضاوت کنیم باید گفت فضای رمانتیک و موهوم فعلی هیچ تناسبی با واقع‌گرایی ندارد. با این اوصاف کار دولت محترم و وزارت خارجه قدری سخت‌تر شده”.

این حملات در حالی صورت می‌گیرد که به گزارش خبرگزاری‌ تسنیم “در بخشی از گفت‌وگوی رئیس کل بانک مرکزی با ایرانیان مقیم آمریکا (ساکن واشنگتن) یکی از تجار ایرانی از جلسه مشترک فعالان اقتصادی ایران با رئیس دفتر رئیس جمهور سخن گفت؛ وی از دستور ویژه نهاوندیان برای تشکیل اتاق بازرگانی ایران و آمریکا در جلسه چند هفته قبل که رئیس جمهور و هیات همراه برای شرکت در اجلاس به آمریکا رفته بودند خبر داد و این را هم گفت که این موسسه هم اکنون به ثبت رسیده است”.

همزمان با انتشار خبر تشکیل این اتاق٬ ولی‌الله سیف٬ رئیس کل بانک مرکزی٬نیز گفته است: “شاید این NGO جدید بتواند منشاء اثر باشد و مشکلات را حل کند؛ شاید اتاق مشترک بتواند اهداف ایران را عملیاتی بکند”.

در تحولی دیگر غلامرضا مصباحی مقدم٬ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه٬ درباره تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا گفت: “این موضوع در ایران الان مطرح است کمااینکه ابتدا در آمریکا مطرح شد؛ ما هم متقابلاً در صدد تشکیل این گروه دوستی هستیم اما این امر نیازمند فراهم کردن فضای روانی مناسب است”.

مساله‌ای که با تایید محمدرضا باهنر هم مواجه شد: “تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکاخط قرمز. دیپلماسی پارلمانی میان ایران و آمریکا باید قبل از دیپلماسی رسمی شکل بگیرد. قضیه ارتباط یا عدم ارتباط ما با آمریکا هیچ کدامش جز حرام‌ها و واجبات شرعی نیست. آنچه برای ما حرام است، دست برداشتن از آرمان‌ها، اصول، ارزش‌ها و خط امام(ره)، خط رهبری و منافع ملی است”.

تلاش برخی گروه‌ها برای ترمیم روابط با آمریکا و مخالفت بخشی از گروه‌های سیاسی با این تصمیم٬ باعث نگرانی بخشی از اصول‌گرایان شده است.

پیش از این علی سعیدی٬ نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران٬ به تشریح دلایل تغییر تاکتیک آیت‌الله خامنه‌ای در سیاست خارجی پرداخته و گفته بود که “تعداد نفرات و مقدار امکانات و تجهیزات… تغییر در وضعیت پیروان… میزان تهدید… و رفتار جبهه مقابل…” از دلایل این تغییر تاکتیک است.

ایت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری‌اسلامی٬ هفته گذشته و در مراسم مشترک دانش آموختگی، تحلیف و اهدای سردوشی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های ارتش در دانشگاه شهید ستاری٬ گفته بود: “ما از تحرک دیپلماسی دولت حمایت می‌کنیم و به تلاش دیپلماسی اهمیت می‌دهیم و از آنچه در سفر اخیر بود حمایت می‌کنیم البته برخی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد به نظر ما بجا نبود لکن ما به هیئت دیپلماسی دولت عزیزمان خوشبین هستیم ولی به آمریکایی‌ها بدبینیم”.