آغاز به کار ماهنامه اینترنتی عرصه سوم

نویسنده

arsesevom.jpg

ماهنامه اینترنتی “عرصه سوم” نشریه تخصصی جامعه مدنی ایران، با انتشار اولین شماره خود آغازبه کارکرد. درشماره اول این نشریه مطالبی از دکتر سهراب رزاقی، محمد رضا تاجیک مشاور سیدمحمدخاتمی رییس جمهوری سابق، محمدعلی دادخواه وکیل دادگستری، کریم ارغنده پورروزنامه نگار، دکترحسین قاضیان جامعه شناس، دکترالهه کولایی نماینده مجلس ششم و مقالاتی ازدیگر روزنامه نگاران کشور درج شده است. علاوه برمقالات اخبار، گزارش و همچنین اطلاعات کتابخانه ای نیز دراختیار خوانندگان قرارداده شده است.

دکتررزاقی، که مدیر موسسه کنشگران داوطلب نیز هست، پس از آغاز سال جدید همچنان منتظر بازگشایی موسسه غیردولتی خود که توسط ماموران قضایی تعطیل شد، می باشد. گردانندگان این نشریه ازجامعه مدنی به عنوان پروژه سوم هزاره نام برده اند. جمعی ازفعالان جامعه مدنی با این نشریه همکاری می کنند.

این نشریه که قراراست به صورت ماهنامه منتشر شود قراراست به ویژگی های جامعه مدنی ایران، چشم انداز های پیش رو، چالش ها وفرصت هایی بپردازد که فراسوی عرصه سوم جامعه ایران وجود دارد. دکترسهراب رزاقی درمقاله آغازین این نشریه اینترنتی با عنوان “جامعه مدنی ایرانی: گذاربه کدام سو؟” ودرتوصیف وضعیت موجود وگزینه های پیش رو آورده است: “ ر شرایط کنونی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که آینده و سمت وسوی گذار سازمان‌های جامعه مدنی ایرانی را رقم میزند توانایی دست اندرکاران، فعالان و رهبران سازمان‌های جامعه مدنی در” مدیریت تغییر ومدیریت برای تغییر” است این امر زمانی ممکن است که آنان تحلیل مشخصی از توانایی ، شرایط و وضعیت سازمان‌های جامعه مدنی ، محیط بیرونی ، کانونهای مقاومت و… داشته باشند وقادر باشند برای گذار موفقیت‌آمیز آنان استراتژی مشخصی را تدوین کنند، اعضاءو سایر شبکه های همکاری را حول آن استراتژی مشخص سامان داده و از هرگونه فرقه‌گرایی و انحصارگرایی پرهیز کنند.”

او عمل سازمان‌های جامعه مدنی در این دوران را همانند حرکت در دریایی طوفانی و پر مخاطره و غیر قابل پیش بینی تعبیرکرده و افزوده است: “از اینرو دست اندرکاران، فعالان و رهبران سازمان‌های جامعه مدنی ایرانی باید بیاموزند و بیاموزانندکه چگونه در این دریای مواج وطوفانی مسیر خود را بیابند ضعف ها را تبدیل به نقاط قوت کنند. تهدیداتی را که آنان با آن روبرو می شوند را تاحد ممکن شناسایی نموده و تلاش کنند تا آنان را تبدیل به فرصت کنندو ابزارهای را جهت دریانوردی در این دریای پر مخاطره ابداع کنند.”

به گفته رزاقی “مهم‌ترین هدف استراتژیک اصحاب و فعالان جامعه مدنی در شرایط پر مخاطره کنونی تحکیم جامعه مدنی پویا، شاداب، توسعه‌گرا و دمکراتیک و جلوگیری از جوانمرگی آن است. این امر ممکن نیست مگر باداشتن استراتژی وبرنامه عمل.”

برای مشاهده سایت نشریه اینترنتی “عرصه سوم” می توانید به این آدرس مراجعه کنید:

3rdmag.net