اقدامات جدید امریکا برای انزوای ایران

نویسنده

bushfesharbariran.jpg

بر اساس سخنان یک مسؤول عالی رتبه در خزانه داری امریکا که روز سه شنبه در روزنامه نیویورک تایمز به چاپ رسید، واشنگتن درحال برنامه ریزی یک مرحله جدید دیپلماتیک است تا به واسطه آن بتواند با توافق چندین کشور اروپایی دولت ایران را ازنظر مالی منزوی تر کند.

با توجه به اینکه در قطعنامه تصویب شده ازسوی سازمان ملل در ماه دسامبر تحریم ها و مجازات های بسیار محدودی لحاظ شده، احتمال تعلیق فعالیت های غنی سازی توسط دولت تهران وجود نخواهد داشت. به همین دلیل دولت واشنگتن قصد دارد در آینده ای نزدیک تعدادی مأمور مخفی به برخی کشورهای جهان اعزام کند تا آنها نیز به نوبه خود “مسؤولین سیاسی و رؤسای بانک های خارجی را به اجرای مفاد این قطعنامه مجاب کنند”.

استوارت لوی، نایب رییس خزانه داری امریکا و مسؤول امور تروریسم و اطلاعات مالی، دراین خصوص می گوید: “درواقع هدف این است که بتوان از مهلت های ذکر شده در این قطعنامه برای متقاعد کردن دولت های خارجی و مؤسسات مالی استفاده کرد و متعاقباً آنها را به گسستن روابط با اشخاص و شرکت هایی که به گونه ای در برنامه هسته ای ایران مشارکت دارند مجاب نمود. این قطع رابطه در دراز مدت شامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز خواهد شد.”

روزنامه نیویورک تایمز همچنین می نویسد بریتانیا و فرانسه از این پروژه حمایت می کنند، ولی آلمان که از ابتدا در تمامی مذاکرات پنج عضو دائم شورای امنیت حضور داشته، از اتخاذ چنین موضعی نسبت به ایران خودداری کرده است.

این خبر نشان دهنده تلاش های بی وقفه ایالات متحده در جهت انزوای هرچه بیشتر ایران از نظر مالی است که تاکنون توانسته است برخی از بانک های اروپایی را متقاعد کند در ایران سرمایه گذاری نکنند: بانک کردیت سوییس فرست بوستون [CSFB] و یونییون بانک سوییس [UBS].

ازطرف دیگر، ژاپن نیز به عنوان یکی از بزرگ ترین واردکنندگان نفت ایران اعلام کرد که تبادلات بازرگانی خود را با این کشور کاهش خواهد داد.

عکس العمل فرانسه

دولت پاریس روز سه شنبه از ایران خواست به قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت سازمان ملل احترام گذارد و همچنین خاطرنشان کرد که پس از 60 روز، رفتار و واکنش مقامات ایرانی مجدداً مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

این درحالی است که تهران اعلام کرده به هیچ وجه قصد تعلیق فعالیت های هسته ای خود را ندارد. از نظر محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران، قطعنامه سازمان ملل از هیچ گونه “اعتبار”ی برخوردار نیست. وی روز سه شنبه مجدداً اظهار داشت که این قطعنامه غیرقانونی بوده و تصویب آن به دلایل سیاسی صورت گرفته است.

ژان باپتیست ماتئی، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، درخصوص اظهارات رییس جمهور ایران گفت: “ما قصد نداریم هر باری که مقامات ایرانی اظهاراتی را ایراد می کنند با آنها وارد بحث و مشاجره شویم.”

وی با اشاره به اینکه هیچ کس در مشروع بودن این قطعنامه شک ندارد افزود: “این قطعنامه مطمئناً قانونی و مشروع می باشد و کاملاً نیز مطابق با منشور سازمان ملل تنظیم شده است.”

وی در پایان خاطرنشان کرد: “مقامات ایرانی باید این مسأله را در نظر داشته باشند که این قطعنامه طی یک روند دیپلماتیک تنظیم شده […] و پس از 60 روز، ارزیابی جدیدی با توجه به اقدامات مقامات ایرانی انجام خواهد شد که می تواند درصورت عدم تعلیق فعالیت های هسته ای به تدابیر جدیدی منتهی شود.”

نمایشگاه جدید هولوکاست

قرار است نمایشگاه اخیر کاریکاتور در تهران با موضوع هولوکاست که ازسوی کشورهای بسیاری محکوم شد، در دیگر شهرهای ایران نیز برگزار شود.

شهروندان برخی از شهرهای بزرگ ایران، مانند اصفهان و استان های مرکزی و آذربایجان شرقی می توانند از تاریخ 9 تا 13 ژانویه شاهد برگزاری این نمایشگاه باشند.

بیش از 1100 کاریکاتور و نقاشی از 60 کشور جهان به مسؤولین نمایشگاه کاریکاتور تهران ارائه شد که از میان آنها 200 کاریکاتور به نمایش درآمد. این درحالی است که ایران در اوایل ماه نوامبر نتایج مسابقه کاریکاتور با موضوع هولوکاست را اعلام نموده است.

مترجم: علی جواهرفروش