اگر دانشجوی زندانی نداریم اینها کیستند؟

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» انکار مقامات؛ انتشار اسناد

پس از اینکه مقامات و رسانه های دولتی، منکر وجود “دانشجوی زندانی” شدند، ادوارنیوز اقدام به انتشار اسامی 32 تن از  دانشجویانی کرد که همچنان در زندان به سر می برند. این فهرست شامل اسامی برخی از فعالان دانشجویی و همچنین دانشجویان ستاره داری که در زندان به سر می برند، نیست که از جمله می توان به بهاره هدایت (عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم)، شیوا نظرآهاری (دانشجوی محروم از تحصیل)، مجید دری (از اعضای شورای دفاع از حق تحصیل)، ضیا نبوی ( عضوشورای دفاع از حق تحصیل)، محسن برزگر( دانشجوی دانشگاه نوشیروانی بابل) و… اشاره کرد.

به گزارش ادوار نیوز، اسامی 32 دانشجوی زندانی و نیز وضعیت آنان در زندان به شرح زیر است:جهانگیر عبدالهی - کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران ششم بهمن ۸۸ وضعیت بلاتکلیف، علی عجمی - حقوق دانشگاه تهران یک بهمن ۸۸ وضعیت بلاتکلیف، میلاد اسدی کامپیوتر- سخت افزار خواجه نصیرالدین طوسی نهم آذر ۸۸ وضعیت بلاتکلیف، سهیل محمدی کامپیوتر- سخت افزار خواجه نصیرالدین طوسی ۱۲ آبان ۸۸- حکم: سه سال قطعی، علی پرویز کامپیوتر- سخت افزار خواجه نصیرالدین طوسی ۱۲ آبان ۸۸- حکم: سه سال بدوی، عباس کاکایی - علوم اجتماعی دانشگاه تهران ۱۶ آذر ۸۸- حکم: یک سال بدوی، محمد یوسفی - مهندسی کشتی سازی امیرکبیر تهران ۱۶ آذر ۸۸- حکم: چهار سال بدوی، نیما لطیف التجار - مهندسی پزشکی امیرکبیر تهران شش دی ۸۸- حکم: سه سال بدوی، مجید توکلی - مهندسی کشتی سازی امیرکبیر تهران ۱۶ آذر ۸۸- حکم: هشت‌ونیم سال بدوی، مهدی کلاری مهندسی شیمی شریف ۱۶ آذر ۸۸- حکم: سه سال بدوی، میثم بیگ محمدی - مترجمی زبان انگلیسی علامه طباطبایی شش دی ۸۸- حکم: سه سال بدوی، ارسلان ابدی- مهندسی عمران دانشگاه بین المللی قزوین شش دی ۸۸- حکم: سه سال بدوی، محسن عبدی - باستان شناسی بوعلی همدان شش دی ۸۸- حکم: دو سال بدوی، اردشیر فرزی- گرافیک سوره تهران شش دی ۸۸- حکم: دو سال بدوی، کیانوش کامرانی- اقتصاد پیام نور تهران شش دی ۸۸- حکم: شش سال بدوی، محمدامین ولیان- علوم کامپیوتر علوم پایه دامغان ۲۲ دی ۸۸- حکم: اعدام بدوی، میلاد فدائی اصل- مهندسی معدن آزاد تهران جنوب دهم آذر ۸۸- حکم: یک سال بدوی، سینا گلچین- مهندسی عمران آزاد تهران مرکز شش دی ۸۸- حکم: هشت سال بدوی، محمدعلی الهی - مهندسی کامپیوتر آزاد تهران جنوب ۱۷ اسفند ۸۸- حکم: بلاتکلیف، علیرضا ایرانشاهی- معماری غیرانتفاعی قزوین شش دی ۸۸- حکم: سه سال بدوی، شهاب اکبرزاده- معماری آزاد شهر ری شش دی ۸۸- حکم: دو سال بدوی، حمید پیروزفام- معماری آزاد قزوین شش دی ۸۸- حکم: یک سال بدوی، امیرحسین توکلی مهندسی کامپیوتر سخت افزار قزوین ۲۰ آبان ۸۸- حکم: یک‌ونیم سال قطعی، مسعود باباپور - مهندسی صنایع ایوانکی ۱۲ آذر ۸۸- حکم: دو سال بدوی، سعید ملکی - شیمی آزاد ورامین ۱۶بهمن ۸۸- حکم: بلاتکلیف، امین کشاورز - دانشگاه آزاد شش دی ۸۸- حکم: دو سال بدوی، پویا قربانی - بازرگانی آزاد تهران شمال ۳۰ دی ۸۸- حکم: سه سال بدوی، فرامرز عبدالله نژاد - حقوق دانشگاه آزاد۳۰ خرداد ۸۸- حکم: دو ونیم سال بدوی، مهران صفری - مترجمی زبان انگلیسی ورامین شش دی ۸۸- حکم: دو سال بدوی، آرش قاسمی - حسابداری آزاد رودهن شش دی ۸۸- حکم: دو سال قطعی، علی ملیحی - مهندسی برق آزاد تهران جنوب ۱۹ بهمن ۸۸- حکم: بلاتکلیف و کوهیار گودرزی - مهندسی هوا فضا شریف ۳۰ آذر ۸۸- حکم: بلاتکلیف.

 

دادگاه بهاره هدایت و میلاد اسدی

جلسه رسیدگی به اتهامات بهاره هدایت، از فعالان دانشجویی روز 4 شنبه در شعبه 28 با حضور رییس شعبه و نماینده دادستان برگزار شد.در پایان این جلسه بعد از اخذ آخرین دفاع، ختم رسیدگی به پرونده از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب اعلام شد.

به گزارش ایلنا مهدی حجتی، وکیل خانم هدایت با بیان اینکه به 6 اتهام موکلش در این جلسه رسیدگی شد، گفته است: “عمده اتهامات مطرح در این جلسه فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌های بیگانه، توهین به رهبری، توهین به رییس جمهور، اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی، ورود غیرقانونی و تخریب در دانشگاه امیرکبیر هنگام ورود مهدی کروبی به این دانشگاه بود.”

حجتی افزود: “روند دادگاه به صورت سئوال و جواب بود و بعد از اینکه دفاعیات از موکلم اخذ شد به دادگاه اعلام کردیم که با توجه به این روند هیچ تفهیم اتهامی به موکلم صورت نگرفته است.”

وی در ادامه با بیان اینکه رسیدگی به اتهامات توهین به رییس جمهور، ورود غیرقانونی و تخریب در دانشگاه امیر کبیر در صلاحیت دادگاه عمومی است، افزود: “این موضوع را به رییس دادگاه تذکر دادیم اما ایشان اعلام کردند که از رییس قوه قضاییه ابلاغ ویژه‌ای برای رسیدگی به این جرائم دارند و در کنار رسیدگی به اتهامات در صلاحیت دادگاه انقلاب می‌توانند، اتهاماتی را که در صلاحیت دادگاه عمومی است را نیز رسیدگی کنند.”

حجتی تاکبد کرد: “طبق موازین حقوقی قاضی صلاحیت خود را از دادگاه می گیرد نه اینکه دادگاه صلاحیت خود را از قاضی بگیرد و علی‌الاصول قاضی حق ندارد به موضوعی که صلاحیت رسیدگی به آن را ندارد، رسیدگی کند.”

وکیل هدایت خاطرنشان کرد: “در پایان جلسه، رییس دادگاه ضمن اخذ آخرین دفاع، ختم جلسه رسیدگی را اعلام و قرار شد وکلای پرونده ظرف یک هفته لایحه دفاعیه خود را به دادگاه ارائه دهند.”

از سوی دیگر دادگاه میلاد اسدی، دیگر عضو زندانی دفتر تحکیم وحدت که از 9 آذرماه در بازداشت به سر می برد، برای سومین بار از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب به تعویق افتاد.

اولین جلسه دادگاه وی در تاریخ 12 اسفند 88 به دلیل عدم دسترسی وکیل اش به پرونده و در تاریخ 31 فروردین 89 به دلیل سفر قاضی پرونده تشکیل نشده بود و این بار با توجه به تاکید وکیل وی بر رعایت موارد قانونی در طی تشکیل دادگاه موکل خویش، به وقت دیگری افتاد.

آن گونه که نزدیکان اسدی اعلام کرده اند، قرار است دادگاه وی امروز تشکیل شود.

 

دانشگاه پیام نور: 5 ماه بلاتکلیفی

کیارش کامرانی، دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه پیام نور تهران که روز عاشورا بازداشت شد، علی رغم صدور حکم نهایی دادگاه همچنان محروم از مرخصی، در بند 350 زندان اوین زندانی است.

این دانشجوی کارشناسی ارشد که دوره کارشناسی خود را در دانشگاه لرستان گذرانده، در دادگاه بدوی از سوی قاضی صلواتی با حکم سنگین 6 سال حبس تعزیری روبرو شد که نهایتاً  این محکومیت در دادگاه تجدید نظر به 4 سال حبس کاهش یافت.

تلاش خانواده وی که به علت دوری راه از لرستان تا تهران برای ملاقات مسئولین قضایی با مشکلات فراوان روبرو هستند تاکنون برای صدور اجازه مرخصی بی نتیجه مانده و این دانشجو پس از 140 روز همچنان در بازداشت به سر می برد.

  

دانشگاه پلی تکنیک: تبرئه فعال دانشجویی

محمد یوسفی، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر که پیش از این به 4 سال حبس تعزیری محکوم شده بود، در دادگاه تجدیدنظر از کلیه اتهامات خویش تبرئه شد.

آن گونه که “دانشجونیوز” گزارش داده، پس از گذشت 5 ماه از بازداشت محمد یوسفی، دانشجوی کشتی سازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی موحد وی را از کلیه اتهامات وارده تبرئه کرده است.

محمد یوسفی که از پیش  از برگزاری مراسم روز 16 آذر در بازداشت به سر می برد، در طول مدت بازداشت، توسط تیم بازجویی تحت فشارهای شدید جسمی و روحی قرار گرفته بود تا مسئولیت تجمع 16 آذر دانشگاه پلی تکنیک را بر عهده بگیرد. با وجودی که یوسفی هیچ یک از اتهامات خود را نپذیرفته بود، قاضی صلواتی در دادگاه بدوی، او را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به 4 سال حبس تعزیری محکوم کرد.

گفتنی است پرونده این دانشجو پس از سه ماه بلاتکلیفی، اردیبهشت ماه امسال به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده بود.

 

بلاتکلیفی یک دانشجوی خارج از کشور

بعد از گذشت بیش از چهار ماه از دستگیری احسان عبده تبریزی، فرزند حسین عبده تبریزی (دبیرکل اسبق بورس تهران و همچنین مدیرمسوول روزنامه توقیف شده سرمایه) خانواده وی موفق شدند پنج شنبه گذشته با او ملاقات کنند. این دیدار به صورت کابینی  بوده است.

احسان عبده تبریزی حدود ۵۰ روز را در سلول انفرادی گذرانده و هم اکنون در یکی از سلول های بند ۲۰۹ با دو نفر دیگر به سر می برد. خانواده اش می گویند فرزندشان به شدت لاغر شده، اما از روحیه خوبی برخوردار است.

احسان عبده تبریزی، دانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه دورهام انگلستان، 4 ماه پیش، زمانی که با استفاده از فرصت تعطیلات کریسمس برای دیدار خانواده اش به ایران بازگشت، در فرودگاه امام خمینی ابتدا پاسپورتش توقیف و سپس بازداشت شد.

 

بلاتکلیفی یک فعال دانشجویی در تکاب

حامد امیدی، از فعالین دانشجویی شهرستان تکاب، بیش از 3 ماه است که در بازداشت نیروهای امنیتی در زندان اوین به سر می برد و تا به حال هیچ نهادی به پیگیری های خانواده وی پاسخی نداده است.

چند روز قبل در پی یک تماس تلفنی با منزل پدری حامد امیدی در تکاب، به آنان اطلاع داده شد فرزندشان با قرار وثیقه آزاد خواهد شد اما پس از مراجعه به نیروهای امنیتی در تهران انان حاضر به پاسخ گویی به پدر نامبرده نشدند.

این برای چندمین بار است که پدر سالخورده ی وی باوعده های دروغین به تهران می آید و موفق به کسب اطلاع از فرزند در بندش نمی شود. مسئولان زندان به دلیل عدم تکلم وی و خانواده او به زبان فارسی از تماس آنها ممانعت به عمل می آورند.درهمین راستا برادر کوچکتر وی برای چندمین بار از سوی نیروهای امنیتی شهر تکاب احضار و مورد بازجویی قرارگرفته، به نحوی که مجبور به ترک شهر شده است.

شایان ذکر است که حامد امیدی قبل از عید نوروز دستگیر شد.

 

احضار داوطلبان کارشناسی ارشد

در حالی که تنها دو هفته به زمان اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد باقی مانده است، بسیاری از فعالین دانشجویی که در این آزمون شرکت کرده بودند به واحد گزینش استاد و دانشجوی سازمان سنجش احضار شده اند.

به گزارش دانشجونیوز، تعداد بسیار زیادی از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد، طی تماس تلفنی و به بهانۀ نقص پرونده به واحد گزینش سازمان سنجش فراخوانده شده اند. اکثر دانشجویان احضار شده  جزو فعالین دانشجویی محسوب می شوند.در مصاحبه های یاد شده از دانشجویان در مورد فعالیت های  قبل و بعد از انتخابات سئوالاتی پرسیده و در نهایت از آنان خواسته می شود تعهّدنامه ای مبنی بر عدم انجام فعالیت های  سیاسی امضاء کنند. همچنین بازجویان وزارت اطّلاعات ضمن تهدید دانشجویان مبنی بر عدم پذیرش آن ها در تحصیلات تکمیلی، بعضاً چندین ساعت آن ها را مورد بازجویی قرار داده اند.