کلاه سرلشگر فیروزآبادی؛ سوژه روز

نویسنده
نازنین کامدار

» خواننده رپ یا فرمانده جنگ؟

نحوه کلاه بر سر گذاشتن حسن فیروزآبادی، بالاترین مقام نظامی جمهوری اسلامی و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم نماز بر پیکر مهدوی کنی، به سوژه طنز این روزهای شبکه های اجتماعی تبدیل شده است.

در گزارش تصویری ای که خبرگزاری ایسنا از مراسم نماز سید علی خامنه ای بر پیکر مهدوی کنی منتشر کرده، حسن فیروزآبادی که در کنار او ایستاده بود، کلاه لبه دار نظامی خود را برعکس بر سرگذاشته و همین امر سوژه روز شبکه های اجتماعی شده است.

بسیاری نحوه کلاه گذاشتن او در این مراسم رسمی را به شیوه کلاه گذاشتن خوانندگان موسیقی رپ و هیپ هاپ تشبیه کرده و از وی خواسته اند به جای حضور در بالاترین ارکان نظامی حکومت، یک گروه موسیقی رپ راه اندازی کند.

در فیسبوک نیز کمپینی با عنوان “دعوت از حسن فیروزآبادی به چالش کنسرت موسیقی رپ” با استقبال گسترده کاربران مواجه و از وی خواسته شده با توجه به نحوه کلاه بر سر گذاشتن، وارد عرصه موسیقی رپ و هیپ هاپ شود.

 حتی شبکه اجتماعی “افسران” هم که به عوامل ارتش سایبری سپاه پاسداران وابسته است به این تصاویر واکنش نشان داده و کاربران آن از ظاهر غیر متعارف بلندپایه ترین مقام نظامی حکومت ابراز تاسف کرده و آن را مایه تمسخر نظام در رسانه های بین المللی دانسته اند.

یکی از کاربران این شبکه در مطلبی با عنوان “وضعیت عجیب کلاه سرلشگر فیروز آبادی در مراسم تشیع آیت الله مهدوی” نوشته است: “شایسته نبود که سرلشگر بسیجی، حسن فیروزآبادی در یک مراسم رسمی و در حضور سران نظام و ولی امر مسلمین، کلاه نظامی خود را به سبک خوانندگان موسیقی مبتذل به شکلی نامعمول بر سر بگذارد و هیمنه و ابهت نظامی و توان دفاعی کشور در برابر متجاوزین را در هم بشکند”.

بسیاری از کاربران این شبکه اجتماعی نیز با نظر نویسنده این متن موافق هستند و از نحوه حضور فرمانده عالیرتبه جمهوری اسلامی در انظار عمومی ابراز دلخوری کرده اند.
در همین حال، سایت های خبری خارج از کشور نیز عکس های اخیر فیروزآبادی را با ظاهر نامتعارف و با تیتر “ظاهر خنده دار فیروزآبادی در مراسم مهدوی کنی!” بازتاب داده اند.

 

گفتنی ست، حسن فیروزآبادی که بدون داشتن سابقه نظامی و به دلیل نزدیکی با سیدعلی خامنه ای از سال ۶۸ و پس از پست رابط هیات دولت با قرارگاه خاتم به عالی ترین مقام نظامی حکومت رسیده، گاه و بیگاه به دلیل اظهارات و یا رفتارها و تصاویرش دستمایه طنز در جامعه می شود.

او چندی پیش هم از بستن تنگه هرمز سخن گفته بود؛سخنانی که مجموعه ای از مطالب و تصاویر طنز را موجب شد.

در سال ۸۸ نیز در مطلبی به نام “رنجنامه به امام زمان”، مایه طنز شد.

او در رنجنامه خود به امام دوازدهم شیعیان نوشته بود: “ای صاحب و آقای ما، شما شاهدی که نیروهای مسلح و بسیج هر ۴ کاندیدا را از یاران انقلاب می‌دانستند و مانند مردم ایران و با تشخیص خود کم یا زیاد به آنها رای دادند. با این وجود ناظری که چه ناسزاها که نثار ما نکردند و چه فحاشی‌ها و تهمت‌ها که از آن بی نصیب نماندیم. امنیت مردم را خدشه دار کردند و چون به دفاع از مردم برخاستیم، به ما لقب ستمکاران دادند. ما را متجاوزان به حقوق مردم معرفی کردند…کار آن‌گاه برایمان سخت شد و روحمان به درد آمد که اتاق فرمان خارجی‌ها و بعضی داخلی‌ها به هم پیوند خورد و چهره پاک نظام در کلمات سخیف و زهر آلوده آن‌ها گرد آلوده شد و در این غبار کذایی برای عده‌ای لحظه‌ای حق در محاق شد، اما خدای بزرگ را شاکریم که فصل‌الخطاب رهبری، دل‌ها را آرام کرد و بصیرت آفرید”.