منافع جمهوری اسلامی ایجاب می‌کند بشار بماند

نویسنده
نازنین کامدار

» دمشق؛ عرصه جنگ با آمریکاست

همزمان با افزایش روز افزون فشارها بر حکومت سوریه، پس از پایان ضرب الاجل اتحادیه عرب، رسانه های رسمی جمهوری اسلامی خواستار کمک به رژیم اسد شده و اعلام کرده اند که دمشق،عرصه جنگ ایران و غرب است.همزمان سفیر جمهوری اسلامی در لبنان از حزب الله لبنان، حماس، جهاد اسلامی فلسطین و سایر تشکل های لبنانی و فلسطینی خواسته همه قوای خود را برای کمک به حفظ حکومت بشار اسد در سوریه بسیج کنند و به طور عملی، کلامی و تبلیغی در کنار نظام سوریه بایستند.

گفتنی اینکه با وجود افزایش فشارهای بین المللی بر حکومت اسد،آیت الله خامنه ای طی چند ماه گذشته اظهار نظر جدیدی درباره اوضاع این کشور نکرده و محمود احمدی نژاد نیز از زمان گفت و گوی آبان ماه خود با یک تلویزیون پرتغالی، که طی آن خواستار پایان دادن به خشونت ها بر علیه غیر نظامیان شد، اظهارنظری دراین باره نکرده است.هر چندعلی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه هفته گذشته گفت: “حکومت سوریه باید به خواست مردم احترام بگذارد”؛ این سخنان البته با گفته های شهریور ماه آیت الله خامنه ای درباره سوریه در تعارض بود.

 آیت الله خامنه ای،آخرین بار با اشاره به آغاز کشتارها در سوریه گفته بود: “آمریکا می کوشد با شبیه سازی قیام های مردمی اخیر برخی از کشورهای عربی و شمال آفریقا در سوریه، دولت این کشور را دچار مشکل کند”.

او افزوده بود: “سوریه در خط مقاومت قرار دارد و ماهیت حوادث آن با ماهیت حوادث دیگر کشورهای منطقه متفاوت است.”

محمود احمدی‌نژاد هم در واپسین اشاره اش به تحولات سوریه که در مصاحبه با یک تلویزیون پرتغالی بیان شد، گفته بود: “سوریه باید با مخالفان وارد مذاکره شود و خشونت‌ها را متوقف کند. ما بر این باوریم که راه حل نظامی هرگز راه حل مناسبی نیست”.

اما اینک رسانه ها و مسئولین حکومتی،در چند واکنش مشابه، خواستار مداخله ایران در تحولات سوریه به نفع دولت این کشور شدند.

در همین راستا، بنا به گزارش ایسنا، غضنفر رکن آبادی، سفیر جمهوری اسلامی در لبنان در دیدار با مقامات گروه های لبنانی و فلسطینی در بیروت، از حزب الله لبنان، حماس، جهاد اسلامی فلسطین و سایر تشکل های لبنانی و فلسطینی خواسته است که همه قوای خود را برای کمک به حفظ حکومت بشار اسد در سوریه بسیج کنند و به طور عملی و کلامی و تبلیغی در کنار نظام سوریه بایستند.

او گفته است: “در شرایط حساس کنونی هوشیاری امت اسلامی در مقابل توطئه های غرب در کشورهای عربی و اسلامی ضروری است. باید هوشیار باشیم و حرکتی صورت ندهیم که باعث نجات رژیم صهیونیستی (اسرائیل) شویم”.

رکن آبادی این چنین ادامه داده است: “تحولات سوریه هم اینک از اهمیت بالایی برای دشمن برخورداراست و باید همه توان خط مقاومت برای کمک به ملت و رهبری سوریه بسیج شود. وظیفه همه ماست که با گفتار و قلم و اقدامات صحیح خود توطئه های دشمن علیه ملت و دولت سوریه را خنثی کنیم”.

 مشرق نیوز نیز در تحلیلی به قلم محمد صادق کوشکی، از چهره های وابسته به سپاه پاسداران چنین نوشته است: “این روزها فشار آمریکا و متحدین منطقه‌ای‌اش بر سوریه به حداکثر رسیده و البته این فشار می‌تواند بیشتر هم شود. اما قدرت این فشار به حدی نیست که موجبات سقوط بشار را فراهم آورد. معارضین سوریه (آنها که به اسقاط نظام معتقدند) با جمع‌آوری همه توش و توان خود هم قادر به شعله‌ور ساختن جنگ داخلی (که هدف اصلی آمریکا، رژیم صهیونیستی و…) نخواهند بود! از آن سو حجم اصلی این فشارهای بین‌المللی از جنس عملیات روانی و جنگ دیپلماتیک است. چرا که نه ترکیه امکان و توان حمله به سوریه را دارد و نه اردن!”

مشرق نیوز افزوده است: “سیاست‌ کلان جمهوری اسلامی و منافع انقلاب اسلامی ایجاب می‌کند که دولت بشار باقی بماند و بنا به خواست مردم سوریه و همکاری آنها اصلاحات را تا مرز کسب رضایت مردم رقم بزند. بدون تردید آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال یک سوریه ضعیف و درهم ریخته و درگیر جنگ داخلی‌اند و هیچ گزینه‌ای برای جایگزینی بشار در آستین ندارند”.

این سایت در پایان، سیاست جمهوری اسلامی در قبال حوادث سوریه را چنین شکل بندی کرده است: “امروز سوریه عرصه اصلی جنگ دیپلماتیک در خاورمیانه است. جنگی میان انقلاب اسلامی و استکبار جهانی و فردای خاورمیانه از آن کسی است که برنده این جنگ باشد و هوشیاری و دقت عمل ماست که موجبات تسلط تفکر انقلاب اسلامی بر فردای خاورمیانه را فراهم خواهد آورد”.

اما در کنار این مواضع،به نوشته فارس، دبیرکل حزب موتلفه اسلامیبا “حامد حسن” سفیر سوریه در تهران دیدار کرده و خواستار تسریع در اصلاحات مورد ادعای حکومت شده است. نبی حبیبی در این دیدار گفته است: “اگر با دید سعودی‌ها به سوریه نگاه کنیم گناه بزرگ سوریه مواضع ضد صهیونیستی این کشور است. اگر سوریه ضدیت با اسرائیل را کنار بگذارد، مورد حمایت عربستان خواهد بود.فشارها علیه سوریه به خاطر مواضع ضد صهیونیستی، ضد آمریکایی و همچنین همراهی با محور مقاومت اسلامی در منطقه است. البته باید تاکید کرد که برای بازگشت آرامش، اصلاحات در سوریه مساله‌ای حیاتی است.”

بنا به گزارش رسانه های خبری جهان، بی اعتنایی سوریه به پایان زمان ضرب الاجل اتحادیه عرب موجب شده تا این اتحادیه تحریم های گسترده ای را علیه این کشور به تصویب رساند.

بنا به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، اتحادیه عرب شامگاه شنبه، ممنوعیت سفر شخصیت‌ها و مسئولین بلندپایه نظام سوریه به کشورهای عربی، ممنوعیت پرواز هواپیماهای خطوط هوایی سوریه به کشورهای عربی، به جز هواپیماهای باری، متوقف کردن هرگونه معامله با بانک مرکزی سوریه و تحریم این بانک، متوقف کردن حواله‌های بانکی از کشورهای عربی به داخل سوریه، مگر برای کارگران سوری که قصد واریز پول برای خانواده‌های خود را دارند، متوقف کردن مبادلات تجاری با دولت سوریه، به استثنای کالاهای استراتژیک که بر معیشت روزمره مردم تاثیر می‌گذارند، بلوکه کردن حساب‌های دولت و مسئولان رسمی سوریه و متوقف کردن سرمایه گذاری در پروژه‌های عربی در خاک سوریه را به عنوان اجزاء بسته تحریمی رژیم اسد به تصویب رسانده است.
بر اساس گزارش ها این تحریم ها در گام نخست، خشم حکومت اسد را در پی داشته و آنطور که سایت آفتاب به نقل از الجزیره گزارش داده، ولید معلم، وزیر خارجه سوریه را واداشته است تا در نامه‌ای شدیداللحن، اتحادیه عرب را متهم به تلاش به باز کردن “پای بیگانگان” در تحولات داخلی یک کشور عربی کند.
تلویزیون دولتی سوریه نیز از تحریم‌های جدید به عنوان “اقداماتی بی‌سابقه که مردم سوریه” را هدف گرفته، یاد کرده است.