آیت الله های ویرانگر در ایران

نویسنده

» تحلیل لوپوئن از:

پیر بلو

محمود احمدی نژاد استعداد غیرقابل انکاری بر روی صحنه و در اغوا کردن حضار دارد: او هیچ گاه روحیه خود را ازدست نمی دهد، با صدای بلند و با آرامش خاصی از خطاهای فاحش می گوید و در مجموع اعتماد به نفسی پولادین دارد، آن هم درست در زمانی که همه چیز در اطراف او خراب و ویران شده. با این حال سفر اخیر او به آمریکای لاتین یک سفر رقت انگیز و اسف بار بود. او برای نشان دادن اینکه ایران از منزوی شدن بسیار فاصله دارد، تنها توانست هوگو چاوز تماشایی [ونزوئلا]، برادران کاسترو [کوبا] که نمونه های ژوراسیکی مارکسیسم هستند، رافائل کوره آ اکوادوری، و دانیل اورتگای به درد نخور که به عنوان مومیایی نجات یافته از جنگ سرد شناخته می شود را ملاقات کند.

 

هارت و پورت هسته ای

پرونده هسته ای ایران روابط با کشورهای غربی را به شدت مسموم کرده. تهران به عنوان امضاء کننده پیمان منع گسترش اتمی اطمینان می دهد که قصد دستیابی به بمب اتمی ندارد و خواسته یا ناخواسته خود را به دست بازرسی های آژانس اتمی می سپارد. ولی مسؤولان ایرانی به طور مرتب در مورد ماهیت برنامه شان دروغ گفته  و تأسیسات خود را مخفی کرده اند؛ به ویژه مرکز فوردو در نزدیکی قم که در عمق کوهستان جای گرفته و بی شک از حملات هوایی احتمالی مصون خواهد بود. اورانیوم تا میزان ۲۰ درصد غنی شده، درحالی که اورانیوم غنی شده به میزان ۳ درصد نیز برای استفاده صلح آمیز کافی است. برای تولید بمب باید غنی سازی را تا میزان ۹۰ درصد بالا برد. خوشبختانه هنوز تا آن مرحله راه زیادی باقی مانده. و این درحالی است که تهران با مشکلات فنی بسیاری نیز روبروست: تنها ۶۳۰۰ سانتریفوژ از ۱۰ هزار سانتریفوژ عملیاتی شده. هنوز تا ۵۰ هزار سانتریفوژ اعلام شده توسط احمدی نژاد فاصله بسیار است. بی شک خرابکاری و سوءقصد علیه دانشمندان ایرانی، احتمالاً توسط  نهادهای اطلاعاتی اسراییل، کارها را پیچیده تر هم خواهد کرد.

تحریم های تصویب شده توسط سازمان ملل، به ویژه آنهایی که توسط ایالات متحده و بزودی اتحادیه اروپا اعمال خواهد شد، به شدت بر اقتصاد ایران تأثیر خواهد گذاشت. براساس تحقیقی که توسط کارشناسان انجام شده، توقف صادرات طلای سیاه ایران که تا چند هفته دیگر مطروحه می شود، حکومت تهران را از ۲۰ درصد درآمد نفتی اش محروم خواهد ساخت. و این درحالی است که درآمد نفتی مهم ترین درآمد آیت الله هاست. حتی اگر ایران بتواند نفت خود را به کشورهای آسیایی بفروشد، قیمت آن پایین خواهد بود.

 

ضعف حکومت به دلیل نزاع های داخلی

سران جمهوری اسلامی که استاد چانه زنی محسوب می شوند، به طرز عجیبی برای مذاکره هسته ای با گروه ۵+۱ به حالت خلسه فرو رفته اند. یکی از کسانی که در گذشته با ایران مذاکره کرده می گوید: “اگر آنها قدری کارآزموده بودند، مطمئناً می توانستند در میان ما چنددستگی ایجاد کنند.”

یکی از دلایل این ناشیگری: وجود تفرقه در نزد حاکمیت جمهوری اسلامی باعث شده تا مذاکره کنندگان ایرانی سردرگم شوند. ماههاست که نزاعی میان احمدی نژاد و علی خامنه ای که از حمایت آیت الله های کهنسال برخوردار است درگرفته. رهبر انقلاب آخرین حرف را روی پرونده هسته ای می زند. او در ماه اکتبر پیشنهاد داد که منصب ریاست جمهوری حذف شود و نظام به سوی یک سیستم کاملاً پارلمانی پیش رود. این هشداری بود که پنج پنج ازسوی احمدی نژاد شنیده شد. او می بیند که امتیازاتش یک به یک به مانند مشتی پر از شن از بین می رود و اکنون تنها ژست و لاف زنی است که برای او باقی مانده.

منبع: لوپوئن، ۱۳ ژانویه