حکم ریاست داماد سی ساله لغو شد

نویسنده
حسین محمدی

» رئیس قبلی شبانه ابقا شد

با گذشت کمتر از یک هفته از انتصاب داماد محمود احمدی‌نژادبه عنوان رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی، فشارهای اصول‌گرایان باعث لغو این انتصاب و بازگشت رییس قبلی این سازمان شد.

مهدی خورشیدی، داماد 30 ساله محمود احمدی‌نژاد و و رییس گروه مشاورین وی، از سوی اعضای شورای عالی استاندارد به عنوان رییس جدید این سازمان انتخاب شده بود؛انتخابی که با اعتراض گروه‌های مختلف سیاسی رو‌به رو شد.

خبرگزاری‌های رسمی و نیمه‌رسمی با انتشار خبر لغو مراسم معارفه خورشیدی، توضیح بیشتری در این زمینه ارائه نداده‌اند.فقط نظام‌الدین برزگری، رییس پیشین این موسسه، به خبرگزاری مهر گفته است که “رئیس‌جمهور به بنده اعلام کرد که از فردا صبح مجدد به عنوان رئیس سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، به کار خود در این سازمان ادامه دهم. چندان در جریان عدم برگزاری جلسه تودیع و معارفه امروز نیستم، اما تماس دیشب رئیس‌جمهور حاکی از این بود که باید از امروز مجدد در سمت قبلی مشغول به کار باشم. در حال حاضر، همچنان رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران هستم و حکم بنده لغو نشده است”.

انتصاب خورشیدی به عنوان رییس سازمان استاندارد، نخستین بار از سوی احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، فاش شد که با انتقاد از “انتصاب افراد بی صلاحیت”، گفته بود: “یکی از مصادیق ظلم رفیق‌بازی و پارتی‌بازی در مناصب و امکانات اداری است. افرادی بی صلاحیت را در راس امور مختلف گذاشتند و بعنوان مثال مهدی خورشیدی داماد احمدی‌نژاد رئیس سازمان استاندارد شده است سؤال این است که این جوان مگر چه تجربه و صلاحیتی برای این مسئولیت تخصصی دارد؟”

توکلی همچنین ادامه داده بود: “بطور مثال آقایان جهرمی به عنوان مدیر عامل بانک صادرات، پرویزیان و مشائی صلاحیت لازم را برای مدیریت نداشتند و اخیرا هم می بینیم که آقای خورشیدی، داماد آقای احمدی نژاد، طی حکمی از طرف ایشان به عنوان رئیس جدید سازمان استاندارد منصوب شدند”.

سخنان توکلی باعث شد تا 42 نماینده مجلس، تذکری را خطاب به احمدی‌نژاد در مجلس قرائت کنند. آنان از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به عنوان یکی از”تخصصی ترین سازمان‌های دولتی” نام بردند که مسوول نظارت بر برخی مقررات است و اعلام کردندکه هیچ‌کس نمی‌پذیرد که سکان مدیریت “موسسه ای با بیان پیچیدگی فنی و علمی” به “جوان بی تجربه‌ای” واگذار شودکه “تنها تجربگی اش این است که داماد رئیس جمهور است”.

آنان همچنین اضافه کرده بودند: “این کار شما اولین مورد از این دست نیست، ولی تعارض این مورد با شعارها و وعده های جنابعالی از همیشه آشکارتر و تأسف بارتر است. لغو این حکم از نظر ما نمایندگان ملت ضروری است که باید بدون فوت وقت صورت گیرد”.

این مساله باعث شد تا مراسم معارفه مهدی خورشیدی به عنوان رییس جدید سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی منتفی شود و سید نظام الدین برزگری به ریاست سازمان ملی استاندارد بازگردد.

سایت متعلق به احمد توکلی نیز انتقادهای تندی را در این زمینه مطرح کرد و نوشت دولت احمدی‌نژاد باید بابت این انتصاب از رهبر جمهوری اسلامی احساس شرم کند که “از آبرویش برای دولت شما مایه گذاشته است”.

نویسنده سایت الف در پایان یادداشت خود، نوشته بود: “اعضای شورای عالی استاندارد… فقط می‌توانم بگویم شرمتان باد”.

بر طبق قانون رئیس جمهور، وزرای بازرگانی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صنایع و معادن، علوم، ‌تحقیقات و فناوری، کار و امور اجتماعی، جهاد کشاورزی، مسکن و شهرسازی، نیرو، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دادستان کل کشور، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و دو نفر کارشناس امور استاندارد، شورای عالی استاندارد را تشکیل می‌دهند.

مهدی خورشیدی از جمله حامیان احمدی‌نژاد است که چندی قبل، در پاسخ به افشاگری پدرش که در مورد مدیریت احمدی نژاد گفته بود “از فعالیت برای پیروزی احمدی‌نژاد پشیمانم”، گفته بود: “برخی جوسازی‌های سیاسی مطرح شده از سوی مخالفان دولت و حتی برخی از نزدیکان سببی و نصبی اعضای دولت کاملا غیرکارشناسی و غیرعقلانی است. طرح مسئله‌ای با عنوان بکارگیری افراد نالایق و بی‌کفایت در دولت احمدی‌نژاد بحث جدیدی نبوده بلکه از ابتدای روی کار آمدن دولت نهم جهت تخریب و فضاسازی مطرح شده و جنبه دیگری هم ندارد و هدف احمدی‌نژاد فقط خدمت به بندگان خداست”.

داماد احمدی‌نژاد اما از منتقدان “جریان انحرافی” است و گفته “تا آخر” مقابل این جریان خواهد ایستاد. این مساله باعث شد خبرگزاری فارس به نقل از وی بنویسد که برای استعفا تحت فشار اسفندیار رحیم مشایی، رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد و حمید بقایی، سرپرست نهاد ریاست جمهوری قرار گرفته است.چندی بعد هم خبر استعفای وی از سمت دبیری شورای مشاورین رئیس جمهوری منتشر شد و برخی از رسانه‌ها علت استعفای او را “دخالت‌های جریان انحرافی” در دولت دانستند؛ هر چند او در گفت‌وگو با رسانه‌ها این خبر را تکذیب کرد و در سمت خود باقی ماند.