احمدی نژاد مجلس را مفتضح کرد

نویسنده
نازنین کامدار

» بازگشت قاضی کهریزک به تامین اجتماعی

محمود احمدی نژاد در اقدامی تازه و اینبار از طریق سعید مرتضوی، قاضی ملقب به جلاد مطبوعات و متهم اصلی پرونده بازداشتگاه غیر قانونی کهریزک، مجلس را به گفته یکی از نمایندگان “مفتضح” کرد.

سعید مرتضوی به مجلسیان “قول شرف” داده بود که از سمت جدیدش یعنی ریاست سازمان تامین اجتماعی کناره گیری کند تا دیگر نیازی به استیضاح وزیر کار نباشد. اما پس از آنکه حداد عادل در قامت “حکم” با انتشار پیامی به طراحان استیضاح اطمینان داد که “مرتضوی پیشنهاد استعفا را پذیرفت و استیضاح وزیر را مطرح‌نکنید”، احمدی نژاد با استعفای وی مخالفت کرد و روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت نیز در خبری اعلام کرد که “استعفای مرتضوی دروغ بوده است”.
مرتضوی و احمدی نژاد با این اقدام، علاوه بر خارج کردن طرح استیضاح وزیر کار از دستور مجلس ، حکمیت حداد عادل به عنوان فرد نزدیک به آیت الله خامنه ای و گزینه اصلی ریاست مجلس نهم را نیز زیر سئوال بردند.
در همین باره، علی مطهری به خبرگزاری مهر گفته است: “به نظر من آقای مرتضوی می خواست جلسه استیضاح برگزار نشود و تخلفاتش از تریبون مجلس بازگو نشود و در نتیجه محاکمه اش تسریع نشود. آقای مرتضوی با این ترفند که به کار برد دوستان ما را خام کرد و به هدفش رسید. عجیب است که خود این آقایان، مرتضوی را متهم به دروغگویی و فریب می کنند و در عین حال به قول او مبنی بر استعفا و نرفتن به سر کار حتی اگر استعفا پذیرفته نشود اعتماد می کنند. دیدیم که این اعتماد خطا بود و سر کار نرفتن ایشان هم نصف روز بیشتر دوام پیدا نکرد. دوستان ما باید زمانی استیضاح را منتفی می کردند که آقای مرتضوی خودش استعفا و وزیر رسما استعفای او را می پذیرفت نه اینکه به صرف اعلام آمادگی آقای مرتضوی برای استعفا، آن هم به گفته شخص ثالث یعنی آقای حداد، استیضاح را منتفی کنند تا هم سرخودشان کلاه برود و هم جایگاه مجلس تنزل پیدا کند. البته من در جلسه شب یکشنبه برخی استیضاح کنندگان حضور داشتم. در آنجا گفته شد آقای مرتضوی استعفای خود را نوشته و قرار است توسط آقای حداد اعلام شود ولی آنچه توسط آقای حداد اعلام شد این بود که آقای مرتضوی برای استعفا اعلام آمادگی کرده است. این مسئله هم روشن بود که استعفای آقای مرتضوی پذیرفته نخواهد شد زیرا در دولت آقای احمدی نژاد، وزیران کاره ای نیستند و خود آقای احمدی نژاد تصمیم گیر است و روشن است که ایشان هیچ گاه از راهی که رفته هر چند اشتباه باشد بر نمی گردد. دوستان ما باید در ابتدای جلسه استیضاح از وزیر سئوال می کردند آیا استعفای آقای مرتضوی را می پذیرد، تا استیضاح منتفی شود؟ طبعا وزیر به آقای احمدی نژاد حواله می داد و ایشان هم نمی پذیرفت و استیضاح آغاز می شد. وارد کردن آقای حداد به ماجرای استیضاح هم اشتباه دیگر این دوستان بود، چون این شائبه را به وجود آورد که اینها می خواهند با معرفی کردن آقای حداد به عنوان حلال مشکل، مقدمه ریاست ایشان بر مجلس نهم را فراهم کنند و دیدیم که نمایندگان هم از این موضوع ناراحت شدند.”
مطهری افزوده است:” با وضعیت موجود معتقدم راه استیضاح باز است و حال که گفتگو و ملاطفت نتیجه نداده است باید اقدام عملی کرد. البته ضعف قوه قضائیه هم در این ماجرا آشکار شد که در حد مطلوب قادر به رسیدگی به پرونده افراد متصل به قدرت نیست و در واقع قانون در مقابل اقویا ضعیف است و در مقابل ضعفا قوی”.
خبرگزاری مهر در پایان این مصاحبه روند “رو دست خوردن مجلس از مرتضوی” را به طور خلاصه اینچنین روایت کرده است: “پس از آنکه احمد توکلی و غلامعلی حداد عادل جلساتی با مرتضوی رئیس سازمان تامین اجتماعی برگزار کردند و در توصیه به وی خواستار استعفایش از این سمت شدند، طرح استیضاح وزیر کار که قرار بود به دلیل این انتصاب در دستور کار جلسه دیروز(یکشنبه) مجلس باشد، از دستور خارج شد. اما این لغو دستور اعتراضات جمعی از نمایندگان را به دنبال داشت و آنها معتقد بودند تضمینی برای کنار رفتن مرتضوی و پذیرفتن استعفای وی وجود ندارد. مرتضوی که به گفته استیضاح کنندگان در گفتگو با حداد عادل و زاکانی نمایندگان تهران به شرف خود سوگند یاد کرده که در صورت پذیرفته نشدن استعفا از سوی وزیرکار و دولت، در خانه بماند و سر کار حاضر نشود، تا امروز هیچ مطلب رسانه ای در این خصوص منتشر نکرده و این خبر رسما از سوی وی تکذیب نشده است”.
از سوی دیگر جوانفکر مشاور رسانه ای احمدی نژاد دیروز در یادداشتی تاکید کرد ادامه کار مرتضوی در سمت ریاست تامین اجتماعی یک درس پند آموز برای کسانی است که خود را فراتر از قانون می دانند.
جوانفکر نوشت:” احمدی‌نژاد پس از چند روز کار طاقت‌فرسا، از هرمزگان به تهران بازگشته و به تجربه نیز دریافته است که هیچ یک از مدعیان و راحت‌طلبان به او خداقوت نخواهند گفت. در این سو، مدعیان زیاده‌خواهی وجود دارند که صندلی‌های سبز بهارستان، آنها را برای اجرای ترفندی تازه علیه رئیس‌جمهور و دولتمردانش شارژ می‌کند. عده‌ای به حکمیت نشسته‌اند و سرگرم جد و جهدی ویرانگرند تا یکی از همکاران پرتلاش رئیس جمهور را از مسند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به زیر بکشند. در این سو، برخی مجلسی‌ها روز یکشنبه گردهم آمدند تا به بهانه یک انتصاب قانونی، وزیر آقای احمدی‌نژاد را در صحن علنی استیضاح کنند و این در حالی است که رئیس جمهور با گامهایی استوار و مصمم پا به درون ساختمان بهارستان می‌گذارد تا از وزیر کارآمد خود دفاع کند. یکی را می‌فرستند تا راه را بر او ببندد و از آمدنش به صحن مجلس جلوگیری کند. به او می‌گویند که جمعی از نمایندگان امضای خود را پس گرفته‌اند و طرح استیضاح منتفی است. پاسخ می‌دهد که بنده آماده دفاع از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستم و بر سر موضوع استیضاح نیز هیچ تعهدی در کار نیست. بازگشت آقای شیخ‌الاسلامی به محل کارش در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ادامه کار آقای سعید مرتضوی در سمت ریاست صندوق تأمین‌اجتماعی، یک درس پندآموز برای کسانی است که خود را فراتر از قانون می‌پندارند. زمان اندکی باقی است تا از رهگذر بازیهای پرسرو صدایی مانند حکمیت، بتوان کرسی‌های سبز بهارستان را برای چهارسال دیگر تصاحب کرد”.
روزنامه ایران همچنین در خبری آورده است: “افراد مدعی تقوا و اخلاق روز گذشته بار دیگر به مرتضوی دروغی را نسبت دادند مبنی بر اینکه وی قول شرف داده استعفا دهد در صورتی که چنین وعده و تعهدی از سمت وی وجود ندارد”.
گفتنی است غلامعلی حداد عادل رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، از استعفای سعید مرتضوی از مدیر عاملی تامین اجتماعی خبر داده بود. مجلس دیروز علاوه بر بازی خوردن از احمدی نژاد و مرتضوی، مورد انتقاد شدید محمد رضا رحیمی، معاون اول پر حاشیه دولت و متهم اول پرونده فساد مالی فاطمی نیز قرار گرفت. آنطور که فارس گزارش داده، وی درباره ماجرای مرتضوی چنین گفته است: “به مرتضوی ظلم شده و عده‌ای تلاش کردند که رییس سازمان تامین اجتماعی را ویران کنند. آقای مرتضوی وقتی که به سازمان تامین اجتماعی آمد یکی از کارهای بزرگش تلاش برای پرداخت بدهی این سازمان به وزارت بهداشت و درمان بود. برخی آبروی افراد را می‌برند و در سایت‌هایشان تهمت و افترا می‌زنند چه کسی گفته که باید تهمت زد و غیبت کرد چنین کارهایی قابل جبران نیست. من از اساتید دانشگاه و دانشگاهیان می‌خواهم که تذکر دهند و نصیحت کنند و اجازه ندهند که چنین مسائلی ایجاد شود و روند پیشرفت کشور معطل شود. ما باید در رفتارهایمان به ارزش‌های اخلاقی توجه کنیم شما تذکر دهید و نصیحت کنید تا جامعه به اخلاق مزین شود.”

بازی خوردن مجلس از مرتضوی و احمدی نژاد، با واکنش نمایندگان مواجه شده است.

در این باره، فاطمه آلیا به خبرگزاری فارس گفته است: “برخی از تخلفات مرتضوی مربوط به سال 80 و 82 و مسائل مربوط به کهریزک نیز مربوط به سال 88 است لذا قوه قضائیه باید به اتهامات رسیدگی کند. سئوال‌های استیضاح‌کنندگان مربوط به تخلفات و اتهامات مرتضوی است در حالی که عدم کفایت مدیریتی مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی با قانون مدیریت کشوری و لزوم شایسته‌سالاری تطبیق بیشتری دارد. توکلی، زاکانی و سایر سئوال‌کنندگان بیشتر به تخلفات مرتضوی توجه کردند در حالی که این موارد به قوه قضائیه مربوط می‌شود لذا قوه قضائیه نیز باید اتهاماتی را که از 10 سال پیش تاکنون مطرح بوده، بررسی کند. اگر قرار باشد دوباره استیضاحی صورت گیرد قطعاً به این مجلس نمی‌رسد چراکه هفته بعد مجلس تا 17 اردیبهشت تعطیل می‌شود و در آن زمان نیز لایحه بودجه در دستور کار قرار می‌گیرد. اگر نمایندگان معتقدند که می‌شود یک سال کشور را بدون بودجه اداره کرد می‌توانند استیضاح مرتضوی را جایگزین این لایحه کنند!”

در برابر محمد دهقان، از طراحان استیضاح نیز گفته است: “جریان انحرافی از رفتار عاقلانه استیضاح‌کنندگان و مجلس به خشم آمده است. نمایندگان با توجه به قول مرتضوی به آقای حدادعادل از استیضاح صرفنظر کردند و هنوز هم آن قول به قوت خود باقی است و تاکنون وی به قول خود عمل کرده است. استیضاح به دلیل انتصاب مرتضوی بوده و وی تاکنون به قول خود عمل کرده و استیضاح نیز منتفی شده است”.

او در حالی این ادعا را در سکوت دیگر طراحان مطرح کرده که به گزارش ایرنا، حسن ضابطی، مشاور مطبوعاتی سازمان تامین اجتماعی گفته است: “بیان برخی مطالب از سوی برخی افراد سیاسی مدعی استیضاح مبنی بر اینکه آقای مرتضوی به آقای حداد قول شرف داده است، کذب بوده و اساساً نقل قول این‌گونه الفاظ صرفاً برای فضاسازی سیاسی مطرح می‌شود. آن چه واقعیت دارد این است که آقای مرتضوی آمادگی خود را برای استعفا اعلام داشت، ولی ریاست محترم جمهوری قبل از جلسه استیضاح در مجلس حاضر شده و اعلام کرده‌اند که با این درخواست مخالفت کرده‌اند و هیچ‌گونه تعهدی در این رابطه به مجلس نداده‌اند، این مطلب در حضور خبرنگاران چندین بار مطرح و بر آن تأکید شد و در رسانه‌های مختلف نیز درج گردید، لذا شایسته است، رسانه‌های محترم از انتساب مطالب غیرواقع به افراد پرهیز کنند تا به ایجاد فضای تعامل و همدلی بیشتر بین مجلس و دولت کمک شود”.