آمریکا امتیازی به ایران نداده است

نویسنده

» گزارش سیاتل تایمز از اظهارات اوباما

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا می گوید آمریکا در دور اخیر مذاکرات هسته ای “هیچ گونه امتیازی” به ایران نداده است.

اوباما با این اظهار نظر در واقع به نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پاسخ می گفت که گفته است ایران در این مذاکرات “یک هدیه رایگان” گرفته است زیرا توانسته است مذاکرات یک ماه عقب بیاندازد. نتانیاهو گفته است ایران بدون هیچ محدودیتی به غنی سازی اورانیوم خود ادامه می دهد.

اوباما این نظر را رد کرده است و گفت که آمریکا و متحدان این کشور اهداف خود از مذاکرات را به روشنی با ایران در میان گذاشتند. دیپلمات هایی که با نمایندگان ایران در استانبول ملاقات کردند این مذاکرات را سازنده خواندند.

آمریکا سعی کرده است اسرائیل را از حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران منصرف کند و تاکید کرده است که هنوز زمانی برای به نتیجه رسیدن دیپلماسی وجود دارد.

در حالیکه نتانیاهو از طولانی شدن مذاکرات و تمدید آن انتقاد کرده است، اوباما گفته است که این مذاکرات بهترین راه برای منصرف کردن ایران از توسعه توانایی تولید سلاح هسته ای است.

او در کلمبیا گفت “روزنه ها در حال بسته شدن است و ایران باید از این فرصت استفاده کند.” وی گفت: “این مذاکرات درست ترین کاری است که آمریکا در همکاری با اعضای دائمی شورای امنیتی سازمان ملل می تواند انجام بدهد.”

نتانیاهو گفته است ایران “در واقع پنج هفته دیگر وقت برای ادامه غنی سازی اورانیوم پیدا کرده است.”

او همچنین گفت: “بزرگترین حامی تروریسم در دنیا اکنون فرصت تولید بمب هسته ای هم خواهد داشت.”

اوباما گفت مذاکره کنندگان برای ایران کاملا روشن کرده اند که “آنها حاضرند نیستند مذاکرات را تا نقطه بن بست طول بدهند.”

“ولی تا اینجا ما هیچ چیزی از دست نداده ایم و امتیازی هم به ایران نداه ایم.”

منبع: سیاتل تایمز – 15 آوریل