هیزم احمدی نژاد پای آتش اسرائیل

نویسنده

» مقاله کریستین ساینس مانیتور درباره تحولات هسته ای

ایلن آر پروشر

 

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران، به منازعات بین المللی موجود بر سر جاه طلبی های هسته ای ایران دامن زده است. فضای هفته گذشته  پس از انتشار گزارشی در روزنامه تایمز لندن از یک مدرک جدید مبنی بر احتمال تسلیحاتی بودن برنامه هسته ای، ملتهب شده بود.

آقای احمدی نژاد در مصاحبه شب گذشته با شبکه ای- بی- سی، مدارک سری بدست آمده توسط تایمز لندن را جعل شده توسط ایالات متحده خواند. این مدارک نشان می دهد ایران مشغول آزمایش بر روی اجزای بمب هسته ای در سال 2007 بوده است. هرچند هنوز کارشناسان اطلاعاتی که از ماه پیش در جریان این شواهد قرار گرفته اند،  درباره صحت و سقم مدارک ابراز نظر نکرده اند، اما شواهد یاد شده بر ادعای دیرباز اسرائیل صحه می گذارد: ایران در یک مسیر خطرناک هسته ای قرار گرفته است.

ابراهیم کام کارشناس برنامه هسته ای ایران و معاون مدیر مؤسسه مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل آویو می گوید: «بعد از فاش شدن این مدارک، و درصورتیکه این شواهد صحت داشته باشند، ثابت می شود موضع اسرائیل تاکنون درست بوده است. معمولاً به آنها پاسخ داده می شد که شواهدی در دست نیست. اما اکنون اتخاذ چنین موضعی در برابر اسرائیلی ها سخت تر خواهد بود.»

آنچه از بررسی تمام جوانب به دست می آید، اعم از دلایل عده ای که معتقد به اتخاذ موضع سخت علیه ایران هستند و یا عده ای که معتقدند غرب فرصت موجود برای حل بحران را از دست می دهد، این است که «رسوخ » اطلاعات در آستانه به پایان رسیدن ضرب الاجل اوباما برای مذاکره، نمی تواند تصادفی باشد.

فریده فرحی کارشناس مسائل ایران از دانشگاه مانوا هاوائی می گوید: «کسی هست که این مدارک را تعمداً فاش می کند، منظور و مقصود آن هم اعمال فشار است. من در موضعی نیستم که صحت و سقم شواهد را تأیید کنم، اما همیشه وقتی درست همزمان با زیر فشار قرار گرفتن ایران، اتفاق جدیدی می افتد، مشکوک می شوم.»

دکتر کام نیز همین نظر را داشت اما صریح تر بود: «به نظر می رسد انتخاب زمان، بخشی از تلاش های آمریکا برای تشدید فشارها بر ایران باشد.» چیزی شبیه یک ضربه شست است؛ اما دانشمندان هشدار می دهند اول باید نسبت به صحت این مدارک اطمینان حاصل کرد.

گزارش نشریه تایمز لندن نشان می دهد ایران در خلال دو سال گذشته، طرح هائی را برای توسعه یک شتاب دهنده نوترونی دنبال کرده است. این دستگاه، ابزار مهمی است که به عنوان ماشه برای انفجار یک بمب هسته ای عمل می کند.

مؤسسه علوم و امنیت بین المللی واشنگتن که تحت مدیریت یک فیزیکدان شناخته شده و بازرس سابق تسلیحاتی، دیوید آلبرایت، فعالیت می کند، به تحلیل گزارش تایمز لندن و شواهد ارائه شده از سوی آن پرداخت. این مؤسسه در اطلاعیه ای که بر روی وب سایت خود قرار داده، هشدار می دهد «احتیاط و ارزیابی های بیشتری در خصوص این شواهد خصوصاً درباره زمان و نیز تطابق یافته ها با سایر اطلاعات موجود در خصوص فعالیت های نظامی گری هسته ای ایران پیش از سال 2003 و هرگونه فعالیتی در دوره پس از آن، ضروری است.»

در این اطلاعیه آمده است: «ما هیچ مدرکی دال بر تصمیم ایران برای ساخت تسلیحات هسته ای ندیده ایم» اما در ادامه آورده است حتی بدون وجود چنین شواهدی ، نوع فعالیت ذکر شده در مدارک «سازگار با طرح هائی است که درخصوص تحقیقات صورت گرفته جهت تولید کلاهک هسته ای یک موشک بالستیک نظیر شهاب 3 تنظیم شده است.»

 

منبع: کریستین ساینس مانیتور- 22 دسامبر