نگرانی نظامیان از سرنوشت انتخابات

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» سعیدی: تلاش ها بی نتیجه ماند

درفاصله چند روزه به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی که در غیاب احزاب اصلاح طلب و هواداران جنبش سبز برگزار خواهد شد، مقامات ارشد نظامی در اظهارات مختلف آخرین خط و نشان ها را نیز برای گروه های مختلف اصولگرا و شرکت کنندگان خودی در انتخابات کشیدند و نسبت به اختلافات موجود در میان جناح حاکم به شدت ابراز نگرانی کردند.

 علی سعیدی نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران در گفت و گویی با هفته نامه صبح صادق، ارگان سیاسی سپاه در این ارتباط اظهار کرد:” خطر و نگرانی که وجود دارد، تعدد لیست ها است… نگرانی این است که تعدد لیست هایی که ما امروز مشاهده می کنیم به تجزیه آرا منجر شود و میزان نگرانی که امروز ما در مخاطبان می بینیم، نگرانی بالایی است.”

او با اشاره به تلاش ناکام برای وحدت اصولگرایان گفت:” در بین اصولگرایان تلاش زیادی شد که یک آهنگ واحدی داشته باشند. جامعتین (جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران) پرچمدار این وحدت شدند که بتوانند یک ائتلافی را در بین اصولگرایان به وجود بیاورند که بتوانند مجلس تراز انقلاب را شکل دهند. ولی بعضی جاها دیدگاه هایی باعث شد که متأسفانه همه تلاش هایی که انجام گرفت، بی نتیجه بماند… و در نهایت منجر شد به چند لیست و نمی دانیم تا آخر تعداد لیست ها چند تا می شود… بعد هم آرا را تجزیه می کند. ممکن است نتیجه انتخابات را دور از انتظار کند.”

وی همچنین با اعلام اینکه “صرف اینکه افراد تأیید شدند به این معنی نیست که اصلح هستند. شورای نگهبان صالح را تعیین می کند، ولی انتخاب کننده باید به دنبال اصلح باشد” از عده ای که “از نردبان اصولگرایی بالا رفتند”، “خیانت کردند” و “ظرفیت نداشتند” انتقادکرد.

نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه با این ادعا که در تایید صلاحیت کاندیداها “شورای نگهبان خیلی دایره را باز کرد” از افراد رد صلاحیت شده خواست که رای شورای نگهبان را بپذیرند. او همچنین درباره دخالت احتمالی دولت در انتخابات مجلس نیز تاکید کرد که”از شخص رئیس جمهور تا وزرا تا استانداران فقط وظیفه خود را انجام دهند. اگر شائبه دخالت دولت در انتخابات بیاید واقعاً لطمه وارد می شود. عکس العمل ها و فشارها را زیاد می کند. بهترین راه این است که دولت فقط وظیفه اجرایی و نظارتی خود را انجام دهد.”

علی سعیدی همچنین با اشاره به اینکه “به نظر می رسد تنور انتخابات آرام آرام گرم می شود” بار دیگر مدعی شد که نظرسنجی ها از “مشارکت 60 درصدی” در انتخابات حکایت می کند.وی با این حال از اعضای سپاه و بسیج خواست که در انتخابات مشارکت فعال داشته و در انتخابات 12 اسفند “رای هدفمند” بدهند.

همزمان با این اظهارات، حسن فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشور نیز انتخابات آتی مجلس را “آبروی نظام” دانست و خواستار مشارکت اعضای سپاه، بسیج، نیروهای مسلح و خانواده های آنها در انتخابات 12 اسفند شد.

وی از نظامیان و خانواده های آنها خواست تا بر اساس ملاک های تعیین شده از سوی آیت الله خامنه ای به کسانی رای بدهند که “وابسته به جریان فتنه و انحراف نباشد. افراد وابسته به جریانات فساد و قدرت نباشد.”

 یدالله جوانی رییس سابق اداره سیاسی سپاه پاسداران و مشاور فعلی نماینده آیت الله خامنه ای دراین نهاد نظامی نیز در آخرین سرمقاله هفته نامه صبح صادق تحت عنوان “به چه کسی رای بدهیم” به تشریح شرایط کاندیداهای مورد نظر سپاه پرداخت.

یدالله جوانی در این مقاله نوشت: “مجلس نهم باید مجلس کارآمد و پیش برنده انقلاب و نظام اسلامی باشد. مجلس نهم باید با درک درست از شرایط کشور، تحولات منطقه و به ویژه بیداری اسلامی و همچنین مسائل جهانی و بین المللی، به وظایف و نقش های خود به عنوان قوه مقننه، واقف باشد و به صورت صحیح و بهنگام عمل کند…مجلس نهم باید در قبال توطئه ها و فتنه انگیزی های فتنه گران و منحرفان داخلی، اقدام انقلابی کند.”

او در این مقاله 10 مورد را به عنوان شاخص سپاه پاسداران برای رای دادن به کاندیداهای اصولگرا تعیین و از جمله تاکید کرده است که “مجلس شورای اسلامی باید تقویت کننده جبهه ولایت باشد. نماینده باید معتقد به ولایت مطلقه فقیه و تابع ولی فقیه زمان حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای باشد. کسانی که کلام رهبری را فصل الخطاب ندانند نمی توانند ولایتمدار باشند.”

همچنین پرویز سروری از فرماندهان سابق سپاه پاسداران و عضو کمسیون امنیت ملی مجلس هشتم نیز طی اظهاراتی نسبت به نتیجه انتخابات آینده مجلس ابراز نگرانی کرده و گفته است: “دشمنان تلاش می‌کنند فتنه 88 را در انتخابات مجلس نهم تکرار کنند و ما آمادگی و پیش بینی این نوع توطئه‌های رنگارنگ را از غرب داشته‌ایم.”

وی با بیان اینکه افرادی با اتصال به “کانون‌های قدرت و ثروت” وارد مجلس می‌شوند، افزود: “اساسا از این طریق مجلس به کسانی واگذار می‌شود که آنها منافع خود را بر منافع ملی ارجح می‌دانند و این همان خواسته دشمنان انقلاب اسلامی است. این اتفاق در اتصال کاندیداها به صاحبان ثروت و قدرت رخ خواهد داد که بازتولید فساد است.”

او با هشدار درباره آینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد که “اگر جلوی این فاجعه ملی گرفته نشود، شاهد چشم‌انداز تیره و تار برای ملت هستیم و به جاهلیت قبل از انقلاب بازمی‌گردیم.”

این همه اظهارات مقامات نظامی و ابراز نگرانی آنها از انتخابات 12 اسفندماه سال جاری در شرایطی مطرح می شود که احزاب و گروه های اصلاح طلب وهمچنین معترضان به نتیجه انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری 88 بصراحت اعلام کرده اند در این دوره از انتخابات مجلس شرکت نخواهند کرد. اما عمده نگرانی های مقامات ارشد جمهوری اسلامی درحال حاضر راهیابی حامیان و نزدیکان محمود احمدی نژاد به مجلس است و تلاش می کنند تا از ورود این بخش از اصولگرایان که تا پیش از این مورد حمایت آیت الله خامنه ای و نهادهای تحت نظرش بوده اند به مجلس آینده جلوگیری کنند.

در همین راستا نهادهای زیر مجموعه رهبر جمهوری اسلامی و منصوبان وی تلاش می کنند تا ترکیب مجلس آینده شورای اسلامی، بیش از مجالس هفتم و هشتم که از اکثریت اصولگرایان تشکیل شده بود “همسو با رهبری” و “تابع ولی فقیه” باشد.